Annons

Årets fynd -- kikare

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken kamera skulle man kunna ha liggandes i bilen?

1. Den billiga 499kr-kameran eller
2. Systemutrustningen för kanske 25.000kr eller mer


Det är väl det saken handlar om, en billig kikare/kamera har sin plats i handskfacket och man kan låta den ligga där. Man vet aldrig när man behöver den.


För mig är alternativ 2 det enda.
Jag tillhör dom stackare som vågar vägra använda mobilen.
 
Maxslöseri är att ha en fin dyr kikare som ligger nerbäddad på något säkert ställe och sedan köpa ett antal skräpkikare som (ju) går sönder bara man tar ut dom i skogen;). Då är det väl bättre att bara köpa skrotkikare.
Dom är ju bara sååå bra.

För övrigt anser jag att en kvalitetskikare är byggd för att användas. Det är inte en skrytpryl som bara tas fram när vädret är fint och barnen bortschasade.

Gör ni på samma sätt när ni fotograferar? Lämnar finkameran hemma och kör med en skrotkamera när det är risk att något skall hända?
Vad är ditt problem? Kan folk inte få köpa en billigare kikare som ett komplement till en dyrare de redan har? Det är väl förresten inte helt ovanligt att folk äger en kompaktkamera även fast de har en systemkamera?

Så ja, för att svara på din sista fråga, det händer att jag tar med mig en sämre kompakt istället för att alltid släpa med systemaren. Jag tror inte att jag är unik.
 
Vad är ditt problem? Kan folk inte få köpa en billigare kikare som ett komplement till en dyrare de redan har? Det är väl förresten inte helt ovanligt att folk äger en kompaktkamera även fast de har en systemkamera?

Så ja, för att svara på din sista fråga, det händer att jag tar med mig en sämre kompakt istället för att alltid släpa med systemaren. Jag tror inte att jag är unik.

jag har inget problem, bara en annan åsikt. Har du svårt att förstå det? Folk får köpa vad dom vill, men jag får fortfarande ha en åsikt.
 
Det är inte bra för en kikare att ligga i en bil som kan bli kokhet, det kan skada packningar etc. Inget bra ställe för en kikare för 15000kr + att ligga året runt.
 
Kikade på "Auriol 10*50" på Lidl idag - skräp kort och gott. Både optiskt och kvalitetsmässigt.

Skräp brukar ju kunna variera en del så det är väl möjligt att det går att hitta ett dugligt ex om man har lust (och får..) rota igenom hela hyllan och slita upp alla förpackningar, men jag skulle inte bemöda mig.

Finns många bättre alternativ, utan att man behöver behöver punga ut fyrsiffrigt.

Jag köpte en på Torkelknutssonsgatan på Söder i Stockholm i den där konstiga matvarukedjan med sin konstiga loppmarknadsavdelning för obskyr Kinaimport mitt i affären och jag måste säga att jag är mycket positivt överaskad. Först hittade jag inga kikare och trodde de var slut men det visade sig at de hade dyrgriparna dolda i kassan.

Jag jämför den med min frugas gamla Pentax och den åker den cirklar runt. Högre förstoring och betydligt bättre ljusstyrka och den är verkligen skarp och ger en 3D-känsla jag inte har på samma sätt i Pentaxkikaren. Jag vet hur en Swarowski känns och ser ut, då vår guide på vår safari i vintras hade en han fått av en nöjd turist. En fågelskådare jag åkt mycket med på morgnarna med Waxholmsbåten till stan har en också med sig alltid. Så jämför jag dessa tre så tycker jag den här billiga kikaren gör förvånansvärt bra ifrån sig optiskt. Speciellt imponerad är jag av ljusstyrkan och 3D-känslan.

Sedan håller jag med om att det inte är svårt att hitta "billighetsindikationer". Kollar man in i de stora frontlinserna så ser man att det inte är någon vidare finish i kikartuberna. Ögonmusslorna känns väldigt billiga men annars är jag snarast förvånad att den ser så pass bra och solid ut för 199 spänn. Jag skulle snarast vilja vända på det hela och säga att det ju är helt enastående att resten av bygget är så pass bra som det är. Rörliga delar som skärperatt, okularets inställningsratt och övriga lagringar och glidytor har riktigt hyfsade toleranser. Rör sig mjuk och fínt.

Istället kom jag på mig med att skämmas lite för att inte gjort en riktigt fair trade, för vem fan skruvar ihop en sådan här manick och säljer den för 199:- spänn till kund och dessutom säger sig ge 5 års garanti på den om jag inte fattade tjejen i kassan fel (ja de har kikarna gömda i kassan där jag handlade). De är dessutom transporterade över halva jordklotet och transportkostnader och skatt ska även det rymmas inom dessa 199:- spänn. Hur mycket är vi då nere i när även Lidls och tillverkarens vinst räknats av. Vilka löner och levnadsvillkor ger det den (förmodligen unga tjej) som skruvat ihop grejorna. Nä jag tycker nog att det är fantastiskt vilken optisk prestanda den där manicker ger för knappt 200:- spänn. Att finish i valda delar sedan är riktigt dålig gör ju inte speciellt mycket om den är värst där den inte syns normalt. I övrigt känns som sagt bättre klart bättre än de förväntningar jag hade på 199 spänn med undantag då främst för de ganska svampiga lins och okulärskydden. Men som sagt, man kan ju inte få allt för 50 spänn, eller om det nu rent av var 199.

Den visade sig däremot för tung för min fru att ha om halsen, så det blir nog jag som har den i båten istället.
 
Vad är ditt problem? Kan folk inte få köpa en billigare kikare som ett komplement till en dyrare de redan har? Det är väl förresten inte helt ovanligt att folk äger en kompaktkamera även fast de har en systemkamera?

Så ja, för att svara på din sista fråga, det händer att jag tar med mig en sämre kompakt istället för att alltid släpa med systemaren. Jag tror inte att jag är unik.

Ja och de kanske inte skulle köpt någon kikare alls om alternativet varit en Zeiss, Swarowski eller något annat dyrt. Det är ju i ljuset av det som det här är så bra och lite kul.
 
Jag var också och köpte ett par idag och åtminstone den ena är riktigt bra. Den andra har inte riktigt samma skärpa men den är inte värdelös heller. Visst det går inte att jämföra med farsans Leitz men de pengarna hade jag inte varit beredd att lägga heller. Förvånansvärt gediget bygge måste jag ändå säga men vi får väl se hur den håller ihop efter lite användning på fältet.

M
 
Är inte detta exakt samma kikare med ytterligare ett annat namn?: http://www.clasohlson.com/se/Kikare-Asaklitt-10x50/Pr343589000

Jo, det funderade jag också på.

F.ö. kan det säkert vara så att skiftande omdömen beror väldigt mycket på vilka erfarenheter man har av andra kikare. Själv är jag bortskämd med att titta ofta och mycket i en snuskigt bra kikare; då känns förstås en mindre bra kikare sämre än om man inte är van med kikake över huvudtaget. Jag tycker det är otroligt irriterande när en kikare inte visar bra skärpa över hela bildytan, eller när det är svårt att synka ihop höger och vänster tub.

Ungefär på samma sätt som en extremt billig digitalkamera kan vara ett fullt acceptabelt och ytterst prisvärt alternativ för någon som inte är lika insnöad och tillvänjd på exklusiva kameror som vi på det här forumet är? Men risken är väl ändå att den som köper en sådan kamera, om han faller för fotandet och använder den flitigt, rätt snart inser bristerna och begränsningarna? Eller inte. Då är det ett klipp.
 
F.ö. kan det säkert vara så att skiftande omdömen beror väldigt mycket på vilka erfarenheter man har av andra kikare. Själv är jag bortskämd med att titta ofta och mycket i en snuskigt bra kikare; då känns förstås en mindre bra kikare sämre...
Själv tittar jag genom en Swaro några hundra timmar per år. Det är just utifrån den erfarenheten jag tycker att Lidl-kikaren är häpnadsväckande bra. Att den inte är lika bra som min Swaro är självklart.

(Med reservation för att den Lidlkikare jag har erfarenhet av kallades Bresser och inte helt säkert är samma som årets modell.)
 
..lite märkligt kanske, eftersom ganska många omdömen jag sett i andra forum på nätet tyder på att den håller ungefär samma kvalitet som de Bresser-modeller Lidl brukar sälja.

Själv tittar jag genom en Swaro några hundra timmar per år. Det är just utifrån den erfarenheten jag tycker att Lidl-kikaren är häpnadsväckande bra.

Ok. Tack. Du har övertygat mig, min upplevelse var helt fel. Eller så ljög jag om den, jag är osäker på vilket, men jag inser nu att du måste ha rätt om den. Förlåt.
 
Ok. Tack. Du har övertygat mig, min upplevelse var helt fel. Eller så ljög jag om den, jag är osäker på vilket, men jag inser nu att du måste ha rätt om den. Förlåt.
Jag tror att du har blandat ihop det jag skrev med något du själv har hittat på.

För övrigt tycker jag fortfarande det skulle vara intressant att få några tips på alla de där kikarna för under 1000 kr som är så mycket bättre än Lidlkikaren.
 
Jag tror att du har blandat ihop det jag skrev med något du själv har hittat på.

För övrigt tycker jag fortfarande det skulle vara intressant att få några tips på alla de där kikarna för under 1000 kr som är så mycket bättre än Lidlkikaren.

Klassiskt missförstånd mer Per?

Läser man vad Melker och någon mer skrivit, så är ju kvaliteten ojämn så det kan ju faktiskt inträffa att av två inköpta kikare, så kan en vara toppen och den andra mycket väl "inte direkt toppen" eller t.o.m. rent ut sagt skitdålig. Då borde man väl få byta den antar jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.