Annons

Årets fynd -- kikare

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har också en annonsblad som jag fick igår och väldigt litet är det tryckt region N+S. Men inte där heller någon kikare. Kanske en Malmö grej då. Ville byta ut min gamla Super Zenith.

Det reklamblad jag tittar i är "region S 30/2011". Men det här erbjudandet brukar dyka upp även i Stockholm en eller två gånger om året, så det är bara att hålla utkik.

Auriol, är det en Bresser kikare?

Det reklamblad jag tittar i är "region S 30/2011". Men det här erbjudandet brukar dyka upp även i Stockholm en eller två gånger om året, så det är bara att hålla utkik.

På måndag den 23 säljer Lidl en kikare som heter Auriol 10x50 för 199kr. På bilden ser den precis ut som en Bresser. Är det någon som vet något om denna Auriol?

På måndag den 23 säljer Lidl en kikare som heter Auriol 10x50 för 199kr. På bilden ser den precis ut som en Bresser. Är det någon som vet något om denna Auriol?
Jag såg också reklamen och kollade lite snabbt i några webbforum, och det verkar inte osannolikt att det är samma kikare som bara fått nytt namn. Det tycks iaf hålla ungefär samma kvalité som gamla Bresser. Ett fynd för två hundralappar, alltså.

Jag har en Leica till vardags men köpte ifjol två Breser på Lidl. En att ha på jobbet och en i bilen.
De är verkligen sensationellt bra. Man bör dock, som någon skrivit, granska några och välja den skarpaste. Närgränsen är inte den bästa, ca 5m, och den varierar +-1m mellan exemplaren så även detta kan vara värt att undersöka.

Jag har en Leica till vardags men köpte ifjol två Breser på Lidl. En att ha på jobbet och en i bilen.
De är verkligen sensationellt bra. Man bör dock, som någon skrivit, granska några och välja den skarpaste. Närgränsen är inte den bästa, ca 5m, och den varierar +-1m mellan exemplaren så även detta kan vara värt att undersöka.
Jag blir nyfiken, när använder man en kikare på kortare avstånd än 5 meter? Är det för att leta motiv (typ insekter) när man ska fota makro, eller?

Jag blir nyfiken, när använder man en kikare på kortare avstånd än 5 meter? Är det för att leta motiv (typ insekter) när man ska fota makro, eller?

Ja typ. Det finns till och med speciella fjärilskikare med en närgräns på ca 50 cm.
Pentax Papilio är t.ex en sådan. Papilio, latin för fjäril :)

Vilket slöseri att ha en bra kikare och ersätta den med en dålig dito.
Det handlar inte om att "ersätta", utan om att ha tillgång till en användbar kikare även i situationer där man av olika anledningar inte har "finkikaren" till hands.

Hade jag oändligt mycket pengar skulle jag förstås ha ett halvdussin Swaro liggande på olika platser, men tyvärr är jag inte riktigt i den situationen.

Kikade på "Auriol 10*50" på Lidl idag - skräp kort och gott. Både optiskt och kvalitetsmässigt.

Skräp brukar ju kunna variera en del så det är väl möjligt att det går att hitta ett dugligt ex om man har lust (och får..) rota igenom hela hyllan och slita upp alla förpackningar, men jag skulle inte bemöda mig.

Finns många bättre alternativ, utan att man behöver behöver punga ut fyrsiffrigt.

Kikade på "Auriol 10*50" på Lidl idag - skräp kort och gott. Både optiskt och kvalitetsmässigt.
Tråkigt. Och lite märkligt kanske, eftersom ganska många omdömen jag sett i andra forum på nätet tyder på att den håller ungefär samma kvalitet som de Bresser-modeller Lidl brukar sälja.

Finns många bättre alternativ, utan att man behöver behöver punga ut fyrsiffrigt.
Det låter intressant. Vilka då?

+1 på det.
Men inte bara det, den är perfekt att låta barnen lära sig använda innan dom blir så stora att dom lär sig vara försiktig med grejerna.

Maxslöseri är att ha en fin dyr kikare som ligger nerbäddad på något säkert ställe och sedan köpa ett antal skräpkikare som (ju) går sönder bara man tar ut dom i skogen;). Då är det väl bättre att bara köpa skrotkikare.
Dom är ju bara sååå bra.

För övrigt anser jag att en kvalitetskikare är byggd för att användas. Det är inte en skrytpryl som bara tas fram när vädret är fint och barnen bortschasade.

Gör ni på samma sätt när ni fotograferar? Lämnar finkameran hemma och kör med en skrotkamera när det är risk att något skall hända?

Vilken kamera skulle man kunna ha liggandes i bilen?

1. Den billiga 499kr-kameran eller
2. Systemutrustningen för kanske 25.000kr eller mer

Det är väl det saken handlar om, en billig kikare/kamera har sin plats i handskfacket och man kan låta den ligga där. Man vet aldrig när man behöver den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar