Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Årets fynd -- kikare
- Trådstartare ErlandH
- Start datum
Arne1453
Aktiv medlem
Auriol, är det en Bresser kikare?
På måndag den 23 säljer Lidl en kikare som heter Auriol 10x50 för 199kr. På bilden ser den precis ut som en Bresser. Är det någon som vet något om denna Auriol?
Det reklamblad jag tittar i är "region S 30/2011". Men det här erbjudandet brukar dyka upp även i Stockholm en eller två gånger om året, så det är bara att hålla utkik.
På måndag den 23 säljer Lidl en kikare som heter Auriol 10x50 för 199kr. På bilden ser den precis ut som en Bresser. Är det någon som vet något om denna Auriol?
ErlandH
Aktiv medlem
Jag såg också reklamen och kollade lite snabbt i några webbforum, och det verkar inte osannolikt att det är samma kikare som bara fått nytt namn. Det tycks iaf hålla ungefär samma kvalité som gamla Bresser. Ett fynd för två hundralappar, alltså.På måndag den 23 säljer Lidl en kikare som heter Auriol 10x50 för 199kr. På bilden ser den precis ut som en Bresser. Är det någon som vet något om denna Auriol?
millgard
Aktiv medlem
Och jag som trodde fotografer var kvalitetsmedvetna!?
Jag har hellre en trehundrakronors kikare än min Swarovski liggandes i bilen... Nu var det ju frågan om en extrakikare slit och släng.
ErlandH
Aktiv medlem
Precis. När jag bytte bil för två år sedan glömde jag faktiskt min ena Lidlkikare under passagerarsätet, men det var ju inte så mycket att hänga upp sig på.Jag har hellre en trehundrakronors kikare än min Swarovski liggandes i bilen...
Wolf Beam
Aktiv medlem
Jag har en Leica till vardags men köpte ifjol två Breser på Lidl. En att ha på jobbet och en i bilen.
De är verkligen sensationellt bra. Man bör dock, som någon skrivit, granska några och välja den skarpaste. Närgränsen är inte den bästa, ca 5m, och den varierar +-1m mellan exemplaren så även detta kan vara värt att undersöka.
De är verkligen sensationellt bra. Man bör dock, som någon skrivit, granska några och välja den skarpaste. Närgränsen är inte den bästa, ca 5m, och den varierar +-1m mellan exemplaren så även detta kan vara värt att undersöka.
knobloch
Aktiv medlem
Jag blir nyfiken, när använder man en kikare på kortare avstånd än 5 meter? Är det för att leta motiv (typ insekter) när man ska fota makro, eller?Jag har en Leica till vardags men köpte ifjol två Breser på Lidl. En att ha på jobbet och en i bilen.
MagnusCal
Aktiv medlem
Jag blir nyfiken, när använder man en kikare på kortare avstånd än 5 meter? Är det för att leta motiv (typ insekter) när man ska fota makro, eller?
Ja typ. Det finns till och med speciella fjärilskikare med en närgräns på ca 50 cm.
Pentax Papilio är t.ex en sådan. Papilio, latin för fjäril
ErlandH
Aktiv medlem
Är man intresserad av fåglar gör man det nog varje gång man har en intressant fågel på kortare avstånd.Jag blir nyfiken, när använder man en kikare på kortare avstånd än 5 meter?
VinceNight
Aktiv medlem
Vilket slöseri att ha en bra kikare och ersätta den med en dålig dito.
Vilket slöseri att råka ha sönder eller tappa bort en bra kikare i skog och mark för att man inte hade en slit och släng kikare...
MagnusCal
Aktiv medlem
Vilket slöseri att råka ha sönder eller tappa bort en bra kikare i skog och mark för att man inte hade en slit och släng kikare...
+1 på det.
Men inte bara det, den är perfekt att låta barnen lära sig använda innan dom blir så stora att dom lär sig vara försiktig med grejerna.
ErlandH
Aktiv medlem
Det handlar inte om att "ersätta", utan om att ha tillgång till en användbar kikare även i situationer där man av olika anledningar inte har "finkikaren" till hands.Vilket slöseri att ha en bra kikare och ersätta den med en dålig dito.
Hade jag oändligt mycket pengar skulle jag förstås ha ett halvdussin Swaro liggande på olika platser, men tyvärr är jag inte riktigt i den situationen.
Per
Aktiv medlem
Kikade på "Auriol 10*50" på Lidl idag - skräp kort och gott. Både optiskt och kvalitetsmässigt.
Skräp brukar ju kunna variera en del så det är väl möjligt att det går att hitta ett dugligt ex om man har lust (och får..) rota igenom hela hyllan och slita upp alla förpackningar, men jag skulle inte bemöda mig.
Finns många bättre alternativ, utan att man behöver behöver punga ut fyrsiffrigt.
Skräp brukar ju kunna variera en del så det är väl möjligt att det går att hitta ett dugligt ex om man har lust (och får..) rota igenom hela hyllan och slita upp alla förpackningar, men jag skulle inte bemöda mig.
Finns många bättre alternativ, utan att man behöver behöver punga ut fyrsiffrigt.
ErlandH
Aktiv medlem
Tråkigt. Och lite märkligt kanske, eftersom ganska många omdömen jag sett i andra forum på nätet tyder på att den håller ungefär samma kvalitet som de Bresser-modeller Lidl brukar sälja.Kikade på "Auriol 10*50" på Lidl idag - skräp kort och gott. Både optiskt och kvalitetsmässigt.
Det låter intressant. Vilka då?Finns många bättre alternativ, utan att man behöver behöver punga ut fyrsiffrigt.
hornavan
Aktiv medlem
+1 på det.
Men inte bara det, den är perfekt att låta barnen lära sig använda innan dom blir så stora att dom lär sig vara försiktig med grejerna.
Maxslöseri är att ha en fin dyr kikare som ligger nerbäddad på något säkert ställe och sedan köpa ett antal skräpkikare som (ju) går sönder bara man tar ut dom i skogen. Då är det väl bättre att bara köpa skrotkikare.
Dom är ju bara sååå bra.
För övrigt anser jag att en kvalitetskikare är byggd för att användas. Det är inte en skrytpryl som bara tas fram när vädret är fint och barnen bortschasade.
Gör ni på samma sätt när ni fotograferar? Lämnar finkameran hemma och kör med en skrotkamera när det är risk att något skall hända?
millgard
Aktiv medlem
Vilken kamera skulle man kunna ha liggandes i bilen?
1. Den billiga 499kr-kameran eller
2. Systemutrustningen för kanske 25.000kr eller mer
Det är väl det saken handlar om, en billig kikare/kamera har sin plats i handskfacket och man kan låta den ligga där. Man vet aldrig när man behöver den.
1. Den billiga 499kr-kameran eller
2. Systemutrustningen för kanske 25.000kr eller mer
Det är väl det saken handlar om, en billig kikare/kamera har sin plats i handskfacket och man kan låta den ligga där. Man vet aldrig när man behöver den.