Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets bild-håller ni med?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om vissa reagerade negativt på bilderna när det var nytt - men ser dem som ett historiskt dokument numera så säger jag: Man vänjer sig...
Och fotografen Söderström förtjänar mitt förakt och andras för att ha haft mage att tävla med denna bild, likaså förtjänar juryn mitt förakt och andras för samma sak.
Hänsyn till anhöriga och så vidare ter sig helt ointressant för vissa på fotosidan - huvudsaken verkar vara att det inte drabbar dem själva.
Så jag förstår varför våldshandlingar/ kränkningar ostört kan pågå mitt i stan utan att någon ingriper eller vågar ingripa...Det speglar nog en del av det samhälle vi lever i tyvärr.

gundersen skrev:
Om vissa reagerade negativt på bilderna när det var nytt - men ser dem som ett historiskt dokument numera så säger jag: Man vänjer sig...
Och fotografen Söderström förtjänar mitt förakt och andras för att ha haft mage att tävla med denna bild, likaså förtjänar juryn mitt förakt och andras för samma sak.
Hänsyn till anhöriga och så vidare ter sig helt ointressant för vissa på fotosidan - huvudsaken verkar vara att det inte drabbar dem själva.
Så jag förstår varför våldshandlingar/ kränkningar ostört kan pågå mitt i stan utan att någon ingriper eller vågar ingripa...Det speglar nog en del av det samhälle vi lever i tyvärr.
Det här är så förvirrat så jag vet inte om jag borde kommentera det men jag gör ett försök.

Hänsyn till anhöriga skall man visst ta, det var ju det som PO/PON motiverade sitt utslag med när de klandrade publiceringen av denna bild, inte bilden i sig.

Dock så kan man inte komma undan det faktum att det är en historisk händelse och därmed en historisk bild. Varför man inte kan tävla med den då förstår jag inte.

Det tycks vara svårt för en del att skilja på publiceringen, dvs Expressens hantering av denna bild, och bildens egenvärde.

Kopplingen Årets Bild och ostörda våldshandlingar på stan osv förstår jag inte alls, den får du gärna utveckla.

gundersen skrev:
kränkningar ostört kan pågå mitt i stan utan att någon ingriper eller vågar ingripa...Det speglar nog en del av det samhälle vi lever i tyvärr.
Om fler bilder visases från våldsoffer, olyckor etc. skulle vi kanske köra lite försiktigare eller inte sparka lika hårt nästa gång vi misshandlar varandra. Man ser ju nästan aldrig resultatet av galingars våldsamheter. Det man inte ser vet man inget om. Bäst att bara fortsätta blunda...eller...? Bilder i fri press ÄR och SKA vara starka och påverka oss anser jag.

tormig skrev:

Kopplingen Årets Bild och ostörda våldshandlingar på stan osv förstår jag inte alls, den får du gärna utveckla.

Det ska jag gärna göra: Jag tycker man ska få ha hur roligt man vill - utan att skada andra!!!!! Genom att ta bilden, genom att publicera den och genom att ge den utmärkelsen Årets Bild - så har man fullständigt skitit i det där sista "utan att skada andra". Man har iofs inte själva knivhuggit Anna Lindh men man har profiterat på händelsen på ett osmakligt sätt.
Männen på gatan som inte ingriper på något sätt när någon råkar illa ut - har inte heller tagit ställning mot våldet. Man kanske inte profiterar på den genom att ta fram 3g-mobilen och börja knäppa men man kan ju alltid låtsas att man inte sett något och inte hört något.

Linmajon skrev:
Om fler bilder visases från våldsoffer, olyckor etc. skulle vi kanske köra lite försiktigare eller inte sparka lika hårt nästa gång vi misshandlar varandra. Man ser ju nästan aldrig resultatet av galingars våldsamheter. Det man inte ser vet man inget om. Bäst att bara fortsätta blunda...eller...? Bilder i fri press ÄR och SKA vara starka och påverka oss anser jag.
På vilket sätt, tycker du att, Söderström bild och tävlande med denna, bidrar till ett trevligare samhällsklimat? Och visa mig gärna en länk till någon undersökning som visar att ju mer skit man ser - dessto vänligare och humanare blir man... Jag tror inte det minsta på att dina åsikter skulle ha någon relevans i verkligheten. Så nu ska jag åka och jobba. Tack för era åsikter! :)

gundersen skrev:
På vilket sätt, tycker du att, Söderström bild och tävlande med denna, bidrar till ett trevligare samhällsklimat? Och visa mig gärna en länk till någon undersökning som visar att ju mer skit man ser - dessto vänligare och humanare blir man...
Det råder väl inte det minsta tvekan om att bilder påverkar. Antigen visar man verkligheten som den är eller så blundar man. Att se Anna lind ligga döende på en bår i en vanlig butik griper mig åtminstone, tydligen inte dig.
Det får mig också att exempelvis lyssna tydligare på de som vill förändra samhället i någon rikting, och kanske lägger jag min röst på denna.
" visa mig gärna en länk till någon undersökning "...suck!!..

gundersen skrev:
Med allt det förakt du har inför andra människors åsikter och handlingar tycker jag att du själv bidrar till det samhälle du talar om.

Jag tror inte det minsta på att dina åsikter skulle ha någon relevans i verkligheten. Så nu ska jag åka och jobba. Tack för era åsikter! :)
Så praktiskt för dig. Avsluta diskussionen, bara.

PO-PONs beslut

PO-PONs ärendet finns beskrivet här .

Jag tolkar det som att PO-PON inte hakar upp sig så mycket på bilden i sig utan mer på hur Expressen använde den.

Vidare är det intressant att notera att det är PO som på eget initiativ beslöt att pröva Expressens publicering.

Jag har fortsatt att försöka komma fram till vad jag egentligen tycker, men kanske framförallt varför...

Att jag inte tycker om att man publicerade bilden står helt klart. Likaså att man valt den till årets bild. Men varför tycker jag det?

En del bra argument har framkommit (trots allt) i debatten och ett är tidsperpektivet. Att så snabbt publicera bilden utan respekt för anhöriga är, precis som PO kommit fram till, klandervärt. Och en sådan bild tycker jag inte ska få bli årets bild. En publicering av samma bild om 25 år kommer säkert inte att uppröra lika mycket.

Ett annat argument är det som jag tror att Jan Gulliou avsåg. Att det är kändisskapet hos offret, alternativt storheten i tradegin, som gör det till årets bild. Skulle det förhålla sig på det viset, då är det ju inte bilden i sig utan händelsen man bedömt. Eller har jag fel?

Jag ska i alla fall fortsätta att fundera...

Maxell skrev:
Ett annat argument är det som jag tror att Jan Gulliou avsåg. Att det är kändisskapet hos offret, alternativt storheten i tradegin, som gör det till årets bild. Skulle det förhålla sig på det viset, då är det ju inte bilden i sig utan händelsen man bedömt. Eller har jag fel?

Jag tror du träffade huvudet på spiken. Det finns ingen annan bild av händelsen än denna (samt några till av samme fotograf) och då spelar det ingen roll vilken fotografisk kvalitét den har. Det är själva händelsens storhet och bildens unikum man premierar. Man har helt bortsett från de fotografiska/bildmässiga kvalitéterna. Och det är tydligen OK i pressfotografernas tävling om ÅRETS BILD?

Jag tror inte att det är ett slag på spikens huvud, dock är det en spik inblandad.

Det är inte händelsen som bedömts men utan händelsen skulle bilden vara ointressant. Det är händelsen som gör bilen unik. Fotografera kanadagäss på Djurgården kan alla som kan hantera en kamera klara av, hur många gånger som helst. Men för att dokumentera historiska händelser gäller det att vara alert på rätt plats vid rätt tidpunkt. Det senare kan väl tillskrivas turen. Vilken i sin tur går att tjäna ihop genom att vara ute på ”jakt”. Jag menar; denna typ av bilder dyker knappast upp då man sitter i soffan och zappar på TV.

Visst skulle bilden kunna vara bättre under andra omständigheter men knappast då det handlar om ögonblick.

ANNONS