Jag förstår fortfarande inte.Von skrev:
Att man idag är betydligt mer förlåtande i sina krav på hur ett bra/korrekt press-foto ska se ut.
Jämför bilden på Che Guevara som blivit historiens kanske mest berömda dokumentär/press-bild mot den på Anna Lindh liggande på båren. Visste man inte vem hon var kanske man inte ens lägger märke till vem som ligger på båren.
Kanske inte på alla sätt en lämplig jämförelse, men en hint om vad jag menar.
Vad har bilden på Che Guevara med detta att göra? Hur ser pressen annorlunda ut idag mot förr?
Vad skiljer? Hur arbetade man förr? Kan du förklara? Kan du ge exempel?
Vadå "förlåtande"? Vad menar du med det, är pressfotograferna sämre idag, menar du?
Förklara vad ett "bra/korrekt press-foto" är.
Och denna "man" som är "betydligt mer förlåtande i sina krav", vem är det?
Titta på fotografiet inom press på trettio-fyrtio-talet. Filmen L.A Confidential där plåtisen på en sliskig skvallertidning tipsar polisen mot ensamrätt, är inte påhittat. Det var på många sätt snaskigare då, innan den enskilda individens rätt blev mer befäst i lag. Och kolla WeeGees bilder från New York runt 30-40-talet.
Idag har vi mycket striktare regler vad gäller retuschering t.ex. Och att man pratar mycket mera nu om medias påverkan på individen; det ser jag mer som ett sundhetstecken från mer medvetna medborgare och inte snaskigare och mer hänsynslösa fotografer/reportrar mot förr.
Jag vill inte bara höra att det var bättre förr. Jag vill se exempel. Och Che, du säger ju själv "som blivit historiens kanske mest berömda dokumentär/press-bild".
Ja, just det. Den togs för länge sedan och har hunnit bli historia och mytomspunnen. Anna Lindh-bilden togs 2003.