Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ångest om Nikonhus!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det blir 90%. 95% höjd, 95% bredd blir totalt ca 90%!
Sen delar jag uppfattningen om vädertätningen och generell kvalitet på D700.
D700 är en mycket bra och framför allt en mycket prisvärd kamera.

Ja, så är det ju, men var har du läst att Nikon specar täckning på bredd och höjd separat och inte total täckning?
 
Nej! Och teoretiska effekter och verklighet är sällan samma sak. Bara för att något går att beräkna teoretiskt eller mäta upp med 7 decimaler i labbet betyder inte det att det representerar verkligheten. Det finns betydligt fler effekter än de mest uppenbara och alla system är betydligt mera komplicerade än den enklaste teoretiska representationen.

Men en sådan diskussion måste tas i en annan tråd som; DX vs. FX, D7000 vs. D3x eller teori vs. verklighet då frågeställaren inte har önskat svar på några av dessa frågor här.

Däremot så är D3/D700 och en TC-14 ett betydligt bättre val än en D300s för exempelvis sportfoto med kvalitetsteleobjektiv.

Frågeställaren väljer ju mellan Fx och Dx så jag tycker det är klart intressant om du kunde utveckla dina teorier. Vad är det som gör Fx så magiskt?

Micke.
 
Senast ändrad:
Hej
Ville bara påpeka att du bör ha pengar över för att köpa bra optik om du går på fullformat. Annars så får du inte ut den bildkvalitet som FF faktiskt kan ge:)
Några exempel på bra Nikon zoomoptik till FF (finns givetvis fler och även fast optik förstås), Nikkor 14-24/2.8, 16-35/4 VR, 24-70/2.8, 70-200/2.8. Bra begagnagde ligger dom på ca 7-12000:-/st beroende på typ och skick. DX optik är oftast betydlig billigare.
Bildkvalitén på D3 och D700 är likvärdiga eftersom de har samma sensor. D700 kom efter D3 och fick några förbättringar, exvis sensorrengöring. D700 är i princip en D3 i ett billigare hus. Däremot fullt tillräcklig för en seriös amatör.
Den inbyggda blixten kommer du sannolikt oftast ha nytta av som commander eftersom många av de bättre gluggarna "skuggar" blixten (jag tror samtliga av ovan nämnda gör det åtminstone på del av zoomomfånget).
Med batterigrepp på D700 och PDK-1 blir den totalt sett tyngre än en D3. Ett billigare alternativ för att få full serietagningshastighet med D700 är att köra 8 st uppladdningsbara AA batterier i batterigreppet. Med en reservsläde klarar du sannolikt de flesta fotosituationer som amatör utan att bli tom på ström.
Sökaren i D700 visar endast 90%, D3 100%. (en vanesak men ändå).
En fördel med FF kontra DX är att FF ger bättre möjligheter att använda vidvinkel och du får kortare skärpedjup. Du får även mindre brus i bilderna vid högre ISO (vilket är en av FF stora fördel över Dx). Sen kan du faktiskt använda DX optik på en D700. Det går att ställa om i menyn och du får då en bildvinkel motsvarande 1,5 som är standard på DX. Men då får du "bara" 6Mpix (vilket faktiskt ofta räcker till tycker jag) eftersom bara en del av sensorn nyttjas.
Men mitt råd är att se till att budgeten även täcker in ett par fina gluggar om du ska gå på FF.
Lycka till med ditt val:)

Tack för informationen! Det kommer att bli ett FX hus och i nulägget drar det åt D3:an vet dock inte om det ex som jag har på gång har uppdaterat buffertminne? en annan fråga som har dykt upp är hur man kollar antal exponeringar på kameran är det i någon meny? Enligt försäljaren behövde man koppla den till datorn stämmer detta? Jag har ju inte sett detta med egna ögon. Man vill ju inte bli lurad en studiokamera kan ju vara kanonfin men ha många exponeringar. Vad det gäller gluggar tänkte ja införskaffa ett 17-35 f2,8 och ett 70-200 f2,8 men det blir nog ett i taget :)...

Tackar än en gång alla som skriver inlägg till mig, många intressanta kommentarer för en som är grön inom den digitala världen.
 
Senast ändrad:
Tack för informationen! Det kommer att bli ett FX hus och i nulägget drar det åt D3:an vet dock inte om det ex som jag har på gång har uppdaterat buffertminne? en annan fråga som har dykt upp är hur man kollar antal exponeringar på kameran är det i någon meny? Enligt försäljaren behövde man koppla den till datorn stämmer detta? Jag har ju inte sett detta med egna ögon. Man vill ju inte bli lurad en studiokamera kan ju vara kanonfin men ha många exponeringar. Vad det gäller gluggar tänkte ja införskaffa ett 17-35 f2,8 och ett 70-200 f2,8 men det blir nog ett i taget :)...

Tackar än en gång alla som skriver inlägg till mig, många intressanta kommentarer för en som är grön inom den digitala världen.

Mja, det räcker med att ta en bild och stoppa minneskortet i en kortläsare och titta på EXIF för att se antal slutarrörelser. Nu är ju slutaren i D3 specad för rätt många exponeringar också, men man kan ju alltid ha otur så att det går sönder tidigare.
 
Tack för informationen! Det kommer att bli ett FX hus och i nulägget drar det åt D3:an vet dock inte om det ex som jag har på gång har uppdaterat buffertminne?

Sådana är mycket sällsynta, så det skulle jag inte utgå ifrån.

Men jag fotar sport yrkemässigt, har två D3-hus och har faktiskt inte brytt mig om att utöka bufferten i något av dem. Det är lite då och då man slår i taket, men under drygt tre år med D3 har det mer känts som ett irritationsmoment än ett påtagligt problem.

en annan fråga som har dykt upp är hur man kollar antal exponeringar på kameran är det i någon meny? Enligt försäljaren behövde man koppla den till datorn stämmer detta? Jag har ju inte sett detta med egna ögon. Man vill ju inte bli lurad en studiokamera kan ju vara kanonfin men ha många exponeringar.

Som föregående postare påpekade så¨är det bara att kika i Exif-informationen (diverse sidoinformation som lagras i bildfilerna) i en bild från kameran. Själv brukar jag öppna en jpeg-fil i det behändiga lilla gratisprogrammet Irfanview och ta fram Exif-data, uppgiften med totala antalet exponeringar heter "Total Pictures" och kommer i slutet av listan med information.

Men som föregående postare också påpekade så är D3 byggd för att köras. Allt under 50000 exponeringar kan tolkas som att den är knappt varmkörd :)

Vad det gäller gluggar tänkte ja införskaffa ett 17-35 f2,8 och ett 70-200 f2,8 men det blir nog ett i taget :)...

Två mycket trevliga objektiv!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.