Hej
Ville bara påpeka att du bör ha pengar över för att köpa bra optik om du går på fullformat. Annars så får du inte ut den bildkvalitet som FF faktiskt kan ge
Några exempel på bra Nikon zoomoptik till FF (finns givetvis fler och även fast optik förstås), Nikkor 14-24/2.8, 16-35/4 VR, 24-70/2.8, 70-200/2.8. Bra begagnagde ligger dom på ca 7-12000:-/st beroende på typ och skick. DX optik är oftast betydlig billigare.
Bildkvalitén på D3 och D700 är likvärdiga eftersom de har samma sensor. D700 kom efter D3 och fick några förbättringar, exvis sensorrengöring. D700 är i princip en D3 i ett billigare hus. Däremot fullt tillräcklig för en seriös amatör.
Den inbyggda blixten kommer du sannolikt oftast ha nytta av som commander eftersom många av de bättre gluggarna "skuggar" blixten (jag tror samtliga av ovan nämnda gör det åtminstone på del av zoomomfånget).
Med batterigrepp på D700 och PDK-1 blir den totalt sett tyngre än en D3. Ett billigare alternativ för att få full serietagningshastighet med D700 är att köra 8 st uppladdningsbara AA batterier i batterigreppet. Med en reservsläde klarar du sannolikt de flesta fotosituationer som amatör utan att bli tom på ström.
Sökaren i D700 visar endast 90%, D3 100%. (en vanesak men ändå).
En fördel med FF kontra DX är att FF ger bättre möjligheter att använda vidvinkel och du får kortare skärpedjup. Du får även mindre brus i bilderna vid högre ISO (vilket är en av FF stora fördel över Dx). Sen kan du faktiskt använda DX optik på en D700. Det går att ställa om i menyn och du får då en bildvinkel motsvarande 1,5 som är standard på DX. Men då får du "bara" 6Mpix (vilket faktiskt ofta räcker till tycker jag) eftersom bara en del av sensorn nyttjas.
Men mitt råd är att se till att budgeten även täcker in ett par fina gluggar om du ska gå på FF.
Lycka till med ditt val