Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ångest och SONY

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns många svar på varför man byter och säljer objektiv, kanske man slutar med telefotografering, kanske man behöver IS, kanske man behöver pengar, kanske man tröttnat på fotografering, kanske man vill ha ljusstarkare, kanske man vill ha lättare.. o.s.v.

Men det är helt rimligt att det hela tiden finns en viss omsättning på runt 5-10% vilket ger väldigt många på begagnadmarknaden när det sålts så många nya.

Senast ändrad:
Nya objektiv i betydelsen att de inte är använda tidigare.
Inte nya i betydelsen att de är nykonstruerade med modern konstruktion.
Flera av Canons och Nikons objektiv är gamla konstruktioner som har hängt med länge. Samma gällde för Minolta men när Sony tog över rensades mycket gammalt bort. Ett välvårdat begagnat Minolta-objektiv kan alltså vara ett lika bra köp som ett nytt objektiv från Canon eller Nikon.

Ja, visst, så är det!
Nytillverkade, då har Canon störst utbud, jag blir bara trött, att höra ständigt samma argument, om igen, om igen, från Canon ägare, - Canon har det största utbudet av tillverkade objektiv, störst sortiment av nytt, - om det skulle vara ett argument för ett köp, knappast!
Alla tillverkare har tillräckligt med lämpliga objektiv, även för den avancerade fotografen, bara specialobjektiv, där ligger Canon och Nikon i en egen nisch.

De flesta normalobjektiv, 45-55mm, hos alla tillverkare, är konstruktioner från 60-70-talet, som i sin tur är baserade på Zeiss konstruktioner från 50-talet, faktiskt.
Det gäller även vidvinkelobjektiv, 35mm, ofta gamla konstruktioner.

Riktigt bra konstruktioner, både optiskt och mekaniskt, överlever alla modetrender, som kitzoomar, med låg ljusstyrka, - t.ex., ett normalobjektiv, från vilken tillverkare som helst, är oftast det skarpaste i hela sortimentet, har hög ljusstyrka, men är ändå relativt billigt.

Varför?
Billigast, att tillverka!

Alla tillverkare har tillräckligt med lämpliga objektiv, även för den avancerade fotografen, bara specialobjektiv, där ligger Canon och Nikon i en egen nisch.
Det känns som du förnekar verkligheten.

Sök efter begagnade objektiv till Sony, så märker du att det är utbudet är mycket begränsat till skillnad mot Canon.

Vem vill ha begagnade Canonobjektiv? :)
Jag kör med en hejvild gissning: Canonägare.

Finns det Zeiss-objektiv med autofokus och stabilisering till Canon, eller är utbudet av sådana objektiv extremt begränsat för Canon?
Ingen aning, jag har aldrig intresserat mig för Zeissoptik, trots att jag har en i mobiltelefonen.

edit: Jag kollade nu på cyber, där finns 3 Zeissobjektiv till Canon men de saknar AF.

Jag förstår inte resonemanget alls, varför skulle man vara tvungen att köpa ny optik från Canon och dessutom hela sortimentet?

Det är snarast det enastående begagnatutbudet som är största fördelen med Canon. Jag har själv köpt alla mina Canonobjektiv begagnat till attraktiva priser, flera av dem har jag sedan sålt till samma pris jag köpte dem för.

Sony/Minoltas begagnadutbud är ju direkt torftigt vid en jämförelse.

Ingen behöver väl köpa hela sortimentet av ny optik från Canon, självklart inte, upp till var och en, - men att höra ständigt, att Canon har det största utbudet av begagnad optik, blir lite väl enögt, då Minolta oxå tillverkade tusentals AF objektiv, med A-bajonett, från 1985 till att Sony tog över ledningen av produktionen för några år sedan, många av dagens Sony objektiv är i grunden Minolta konstruktioner.

Sony ägare av D-SLR har tillräckligt mycket godis, att hitta bland begagnat, till rimliga priser, ännu så länge ...

Torftigt utbud?
Näpp, finns lysande tillfällen, att göra många fynd av begagnad Minolta optik, runt hela världen!

Någon som köper 3-4 objektiv totalt under en livstid kan knappast kallas för entusiast. Är man entusiast vill man testa allt möjligt, det ingår i konceptet.

Inte min tolkning!

En fotoentusiast vet precis, av lång erfarenhet, vilka objektiv som kommer till användning, kan kanske bli 3-4 objektiv, köper ofta toppkvalité, bild intresserad, något mindre tekniskt intresserad.

Däremot, den fotograf, som ständigt vill testa allt möjligt, har en osäker inställning till sitt fotande, en tro, att allt det nya är bäst, en gambler, bränner ofantligt mycket pengar på sitt fotande, tar ändå inte alltid de mest perfekta bilderna, något mindre bild intresserad, mycket tekniskt intresserad.

Inte min tolkning!

En fotoentusiast vet precis, av lång erfarenhet, vilka objektiv som kommer till användning, kan kanske bli 3-4 objektiv, köper ofta toppkvalité, bild intresserad, något mindre tekniskt intresserad.
Hur menar du att man får lång erfarenhet av olika objektiv om man inte använt dem? Något som inte stämmer där..

Däremot, den fotograf, som ständigt vill testa allt möjligt, har en osäker inställning till sitt fotande, en tro, att allt det nya är bäst, en gambler, bränner ofantligt mycket pengar på sitt fotande, tar ändå inte alltid de mest perfekta bilderna, något mindre bild intresserad, mycket tekniskt intresserad.
Jag har haft ett 30-tal olika objektiv och det har inte kostat mig något alls, köpt begagnat och sålt begagnat till samma priser.

Jag kör med en hejvild gissning: Canonägare.
Den här tråden handlar om Sony-ägare.

Jag har svårt att se att stort utbud av begagnade objektiv måste vara något positivt. Det kan lika gärna bero på missnöje.

Själv har jag inte gjort något för att öka utbudet av begagnade Minolta/Sony-objektiv. Jag har inte sålt ett enda objektiv. Ska man se det som ett positivt eller negativt tecken?

Den här tråden handlar om Sony-ägare.
Nej, tråden handlar om hurvida trådstartaren ska vara nöjd eller inte.

Jag har svårt att se att stort utbud av begagnade objektiv måste vara något positivt. Det kan lika gärna bero på missnöje.
Om man ska köpa så är det enbart positivt och ska man inte köpa saknar det betydelse.

Själv har jag inte gjort något för att öka utbudet av begagnade Minolta/Sony-objektiv. Jag har inte sålt ett enda objektiv. Ska man se det som ett positivt eller negativt tecken?
Om du är nöjd med det du har så kan jag bara se det som positivt.

Är utbudet på FS ditt källmaterial?
Lycka till!
Fotovärlden är så mycket, mycket större än så!
Om du inte är nöjd med min undersökning så gör en egen istället för att komma med fåniga självklarheter.

Men att FS utbud mycket väl motsvarar förhållanden i övrigt råder det ingen tvekan om, det har kontrollerats många gånger.

Tycker det är lite paj-kastning här nu....

Visst kan man komma med en liten "känga" om man gör det med glimten i ögat så att säga. Och den som "kängan" är riktad åt får ta det med en nypa salt.
Jag tycker inte det här ämnet är värt att skapa några släktfejder över.

Objektiv finns det väldigt gott om till vissa tillverkare och mindere till andra... så är det ju bara.
Däremot finns det tillräkligt många objektiv, både nya o gammla, till alla system för att kunna fota bra bilder av god kvalitet.

Ingen här inge som kastar skit/beröm på Olympus, kanske kan lägga till att jag inte skulle ha nåt emot att ha en E-3....

Efter ett par dagars fingrande på min a700 så gillar jag den skarpt. Inget igentligt fotande, utan mer får lite kännsla i händerna.
Kommer behålla mina nuvaranda objektiv för stunden, gillar känslan i mitt Sigma 18-200 bättre än Sonys 16-105. Eftersom jag reser i jobbet så vill jag ändå inte släpa med mig för mycket utrustning.

Skulle iofs gärna byta ut mitt Sigma mot nåt liknande men mer ljuskänsligt. Zoom objektiv har ju sina fördelar när man är på resande fot.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar