raunavaara
Aktiv medlem
En stor andel av bilder jag sett senaste tiden är kraftigt vinjetterade, d.v.s. bilden mörknar kraftigt mot kanterna och hörnen. Är det på modet?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
En stor andel av bilder jag sett senaste tiden är kraftigt vinjetterade, d.v.s. bilden mörknar kraftigt mot kanterna och hörnen. Är det på modet?
Om det är mode eller ej törs jag inte svara på. Men jag tycker att en vinjettering kan höja många bilder. Jag använder det ofta i min bildbehandling för att förstärka det jag vill ha i fokus. Om allt runt huvudmotivet stör så kan en vinjettering ta bort en del av detta störande moment.
När det gäller kopiering så menar jag att allt i första hand handlar om att analysera vad i bilden som är viktigt och inte, och sedan försöka förstärka de viktiga elementen och tona ner de mindre viktiga, för att göra bildens kommunikation starkare. Inte sällan vinner jag på att mörka ner kanterna något för att dra ögonen mot huvudmotivet, och för att inte bilden ska flyta ut mot kanterna. Det här är något jag gör både i photoshop och i mörkrummet, och jag kan inte riktigt se det som någon trend. Däremot kan det ju vara tråkigt när estetiska manér används oreflekterat och slarvigt.
Det behövs överhuvudtaget inga trender, det behövs bra fotografi.
En stor andel av bilder jag sett senaste tiden är kraftigt vinjetterade, d.v.s. bilden mörknar kraftigt mot kanterna och hörnen.
Tja, som alla konstgrepp kommer de och går. Som att väldigt sned horisont är populärt vid vidvinkelfoto och att svårt förhöjd konstrast också är rätt vanligt idag. Fel eller inte beror ju på vad man gillar som bildkonsument, men alla medvetna "försämringar" är nog i månt och mycket en reaktion på att normen har varit tekniskt perfekta, totalt brusreducerade, superskarpa med enormt kraftiga färger. Tämligen naturligt att reaktionen då är att man hellre söker sig till brus, vinjettring och liknande - ett problem här är att det kan vara svårt att göra snyggt det också om det skall vara naturligt. Personligen är jag inte förtjust i om man i bildbehandlingen avsiktligt lägger till vinjettring - skall de vara så skall det komma ifrån fotograferingsögonblicket för det är inte själva vinjekteringen som är snygg egentligen utan syftet är nog snarare en önskan till något som känns naturligare, enklare, mindre pråligt och lite ärligare och att då lägga på det i efterhand är för mig fel - det är inte bara resultatet som betyder något, det finns ett värde även i metoderna.
Dock - det är bara mina åsikter. Finns inget rätt eller fel i hur man förhåller sig fotografi som konstform.