Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är vi insnöade på vissa riktlinjer inom foto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Guffa skrev:
Bra? Ja, det får väl ni bedöma...

Centralkomposition: Ljus

Jag vet inte om jag håller med här.
Den där bilden tycker jag blir obalanserad med för mycket onödigt svart tomrum under ljuset.
Då lågan pekar uppåt så tycker iaf. jag att det känns bättre om man kapar i nederkant så att lågan pekar ut mot en relativt stort tomrum. Den övre ytan har en funktion. Inte den nedre.
 
Nu bortser du helt från att dessa klassiska kompositionestekniker faktiskt ofta ger bättre bilder.
Jag använde mig av gyllene snittet långt innan jag viste att det fanns något som hette så. Jag tyckte helt enkelt bilderna blev bäst ibland om jag placerade huvudmotivet lite till vänster eller höger om mitten. Detta för att det är trevligare att se på en bild där motivets placering i bilden är tydlig. Placerar man huvudmotivet i mitten börjar motivets egna utseende att bestämma balansen i bilden och då uppstår en obalans som är mindre tilltalande. Det är därför som symetriska motiv placeras i mitten oftare än osymetriska.
Detta var bara ett exempel på att det är reglens innebörd som vi ofta applåderar och inte regeln enbart för regelns skull.
Att en kommentar t ex berömmer diagonalkompositionen är ju en feedback till fotografen som eventuellt valt att komponera bilden på det sätten. Han kan också vara omedveten om vad som gör bilden så bra och då kan en upplysning vara på sin plats så att
han/hon kan ha detta i åtanke vid nästa fotograferingstillfälle.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.