Annons

Är verkligen 7D så dålig..!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Personligen är min erfarenhet att det är stooooooorrrr skillnad på 550D, 600D och 7D. Då till till favör för den senaste. De två förstnämnda leverera ok, bildkvalitet, och inte bara censorn som är upphov till det. Många beståndsdelar levererar till det. Men även om de har ok, bildkvalitet, så är min erfarenhet att 7D levererar sevärt bättre kvalitet, och kamerahuset samt övriga prestanda går inte att jämföra med framförallt 550D.

Jonas

Man köper en 7D för att den tar 8bilder sekunden, om det inte vore för det skulle jag valt en 5d mark2 för länge sedan.

Och 7D är det helt upp till dig hur van du är och kan. Det finns inga förinställda lägen utan du får programera själv.

600D har du förvalt olika lägen, sport, porträtt osv...

Vill du ha en avancerad kamera för att fånga rörliga mål så köp 7D !

Annars så funkar 600D minst lika bra
Sattsa på objektiv istället om du tar 600D

Jag fick för inte så länge sedan lära mig att att även vitbalanseringen påverkar brusmängden. Fotograferar du inomhus i varmgult ljus så ökar bruset i den blå kanalen eftersom det är väldigt lite blått ljus sensorn känner av och som då behöver förstärkas mycket mer än rött. Det är därför som man får olika mycket brus i olika ljus men med samma iso-tal.

För övrigt anser jag att 7D är en galet bra kamera med en riktigt skön ergonomi. Om man däremot inte behöver hastigheten så går min röst till en begagnad FF-kamera.

Jag har fotat med min 7D både inomhus, sport, natur men mest djur och den är hur bra som helst. Fast det som man lära sig hur du ska exponera för att det ska minska bruset ännu mera. Du måste exponera, nästan överexponera, åt höger i histogrammet för teckningen bli bästa då och bruset finns i de mörka partierna. Det mesta kan du ta bort om du fotograferar RAW.
Sen att den inte kan mäta sig med tex 5D II är inte så konstigt för den är fullformat och har en senare sensor. Men 7D kommer att vara mycket bättre än den som du nu har. Utan problem.

Synd att du bor så långt borta från mig för du hade gärna fått komma och prova min för jag kommer troligen att sälja den snart för att jag kommer att gå över till Nikon.

Jag fick för inte så länge sedan lära mig att att även vitbalanseringen påverkar brusmängden. Fotograferar du inomhus i varmgult ljus så ökar bruset i den blå kanalen eftersom det är väldigt lite blått ljus sensorn känner av och som då behöver förstärkas mycket mer än rött. Det är därför som man får olika mycket brus i olika ljus men med samma iso-tal.

För övrigt anser jag att 7D är en galet bra kamera med en riktigt skön ergonomi. Om man däremot inte behöver hastigheten så går min röst till en begagnad FF-kamera.

Tror inte en FF är nått för mig nu, jag tycker man har mycket hjälp av brännvidds förlängningen på crop, tycker verkligen om hur långt jag kommer med mitt 150-500! :)

Jag har fotat med min 7D både inomhus, sport, natur men mest djur och den är hur bra som helst. Fast det som man lära sig hur du ska exponera för att det ska minska bruset ännu mera. Du måste exponera, nästan överexponera, åt höger i histogrammet för teckningen bli bästa då och bruset finns i de mörka partierna. Det mesta kan du ta bort om du fotograferar RAW.
Sen att den inte kan mäta sig med tex 5D II är inte så konstigt för den är fullformat och har en senare sensor. Men 7D kommer att vara mycket bättre än den som du nu har. Utan problem.

Synd att du bor så långt borta från mig för du hade gärna fått komma och prova min för jag kommer troligen att sälja den snart för att jag kommer att gå över till Nikon.

Ja det är ju en bit mellan oss, men tack för det fina erbjudandet!! Har läst lite att andra tycker att man nästan ska ligga lite överexponerat, jag fotar alltid i RAW så det ska säkert lösa sig, o är bruset inte värre än 600:an jag har nu så är den biten absolut inga problem! :)

Missade i förra inlägget... Bruset minskar alltså om man ser till att vitbalansera korrekt...?

Missade i förra inlägget... Bruset minskar alltså om man ser till att vitbalansera korrekt...?

Tyvärr inte utan snarare tvärtom. Försöker man få korrekt vitbalans i ljus från glödlampor, stearinljus, lysrör eller annan ljuskälla som inte har "vitt" ljus så kommer bruset öka jämfört med att låta bli att korrigera vitbalansen och låta färgerna bli som de blir (alltså ha vitbalansen inställd mot dagsljus). Det som ser vitt ut taget i dagsljus blir inte vitt taget i glödlampsljus utan gul-orange. Jag är kanske inte världens bästa på att förklara men tänk att du lyssnar på musik och du har varsin förstärkare för bas, mellanregister och diskant. Om musiken har lika delar av bas, mellan och diskant så står förstärkarreglagen i samma läge. Om musiken däremot är ljus får man förstärka basen och tvärtom om musiken är basig. Ju mer du förstärker ju större är risken att det låter illa där du ökar förstärkningen, att det distar och brusar. På samma sätt är det med ljus och en kameras sensor och elektronik.

Tyvärr inte utan snarare tvärtom. Försöker man få korrekt vitbalans i ljus från glödlampor, stearinljus, lysrör eller annan ljuskälla som inte har "vitt" ljus så kommer bruset öka jämfört med att låta bli att korrigera vitbalansen och låta färgerna bli som de blir (alltså ha vitbalansen inställd mot dagsljus). Det som ser vitt ut taget i dagsljus blir inte vitt taget i glödlampsljus utan gul-orange. Jag är kanske inte världens bästa på att förklara men tänk att du lyssnar på musik och du har varsin förstärkare för bas, mellanregister och diskant. Om musiken har lika delar av bas, mellan och diskant så står förstärkarreglagen i samma läge. Om musiken däremot är ljus får man förstärka basen och tvärtom om musiken är basig. Ju mer du förstärker ju större är risken att det låter illa där du ökar förstärkningen, att det distar och brusar. På samma sätt är det med ljus och en kameras sensor och elektronik.

Tyckte det va en bra förklaring! :)

Jag har en 7D och är jättenöjd både med funktion och bildkvalite.
Jag fotar 100% i RAW och jag upplever 7D som snabb och säker i autofocus.
Jag använder den både till lugna och sportiga motiv som allt från julafton till motorsport.
Sist jag var på Ring Knutstorp och fotade en mc tävling både hällregnade det och snöade det om vartannat. Kameran blev dyngsur och jag frös som en hund men 7Dn funkade klockrent hela tiden.
Kort sagt det är en jävla bra kamera som är så nära en proffskamera du kan komma.
DEN LEVERERAR i alla lägen..

Bilagor

• 465149_3387722020941_1841062054_o.jpg
    465149_3387722020941_1841062054_o.jpg
    23 KB · Visningar: 776
Som jag har förstått det så har det inte med raw eller jpeg att göra utan mängden av våglängerna för blått, rött och grönt ljus som träffar sensorn, men jag kanske tänker fel.

RAW sparar bara ner vad sensorn ser vilket är beroende på hårdvaran (dvs bayer arrayen), JPEG tolkar det med hjälp av vitbalansen.

Det fanns någon enstaka Nikon DSLR för ett antal år sen där vitbalans kunde påverka RAW-formatet men det är inte normen.

RAW sparar bara ner vad sensorn ser vilket är beroende på hårdvaran (dvs bayer arrayen), JPEG tolkar det med hjälp av vitbalansen.

Det fanns någon enstaka Nikon DSLR för ett antal år sen där vitbalans kunde påverka RAW-formatet men det är inte normen.

Ok, jag kanske tänker fel men det lät så bra när jag hörde det ;-)

Det tål att sägas fler gånger, du är inte ensam om att ha fått det om bakfoten. Vitbalansen påverkar inte raw-filen. Däremot kan det snabba upp och hjälpa till att få ett mer korrekt efterarbete om du sätter vitbalansen redan vid fototillfället.

MIn erfarenhet av bruset på 7D är att ISO100 inte är speciellt brusfri, men å andra sidan är inte heller ISO3200 någon större katastrof.
Jag fotar även en hel del med 550D och vad gäller den optiska bildkvaliteten kan jag inte se någon skillnad överhuvudtaget. Kör ibland med två hus och editerar bilderna i Lighroom i tagningsordning och jag har aldrig reagerat på att det skulle se olika ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar