Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är verkligen 7D så dålig..!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har ägt en 7D & tycker att det är grymt mkt kamera för pengarna, sen så finns det ju bättre kameror men då får man betala betydligt mer... =)
Så om man vill börja fota vilda djur eller action sporter så har i alla fall jag svårt att se att det skulle finnas ett mer prisvärt alternativ än 7D, framför allt om man köper den begagnad.

Har ägt en 7D & tycker att det är grymt mkt kamera för pengarna, sen så finns det ju bättre kameror men då får man betala betydligt mer... =)
Så om man vill börja fota vilda djur eller action sporter så har i alla fall jag svårt att se att det skulle finnas ett mer prisvärt alternativ än 7D, framför allt om man köper den begagnad.

ja precis!

Det tål att sägas fler gånger, du är inte ensam om att ha fått det om bakfoten. Vitbalansen påverkar inte raw-filen. Däremot kan det snabba upp och hjälpa till att få ett mer korrekt efterarbete om du sätter vitbalansen redan vid fototillfället.

Problemet med ökat brus i knepiga ljusförhållanden är oberoende av om man förstärker en färgkanal extra mycket i kameran (dvs sparar JPEG) eller om man förstärker samma färgkanal extra mycket i efterbehandlingen av en RAW-fil.

En färgkanal som får mycket lite ljus måste ju förstärkas extra mycket om man ska vitbalansera korrekt. Hög förstärkning ger ökat brus.

Problemet med ökat brus i knepiga ljusförhållanden är oberoende av om man förstärker en färgkanal extra mycket i kameran (dvs sparar JPEG) eller om man förstärker samma färgkanal extra mycket i efterbehandlingen av en RAW-fil.

En färgkanal som får mycket lite ljus måste ju förstärkas extra mycket om man ska vitbalansera korrekt. Hög förstärkning ger ökat brus.

Jag förstår inte vad din poäng är här. Har du verkligen citerat rätt inlägg?

Jodå, det har han. Det han vill komma fram till är att det inte spelar någon roll för bruset om man låter kameran eller datorn rätta till vitbalansen. Finns det alldeles för lite blått för att det vita ska se vitt ut, så får man förstärka det blå (mer brus), oavsett när man gör det. Trolla med knäna går inte.

Jodå, det har han. Det han vill komma fram till är att det inte spelar någon roll för bruset om man låter kameran eller datorn rätta till vitbalansen. Finns det alldeles för lite blått för att det vita ska se vitt ut, så får man förstärka det blå (mer brus), oavsett när man gör det. Trolla med knäna går inte.

Ni pratar ju båda om brus, vilket jag inte ens nämner. Eller vad missar jag? Jag har inte pratat något om brus. Bara att du snabbare kan sätta korrekt vitbalans i post med ett bra förarbete vid fototillfället.

I inlägg 37 invände du mot Samuels resonemang om hur vitbalanseringen kan ge ökat brus (i det senaste av flera inlägg som han hade skrivit om den saken).

Jag kommenterade ditt inlägg eftersom det var det senaste i den deltråden.

Nu ber jag om ursäkt för OT, men detta var intressant. Som jag förstår det här kan man alltså "framkalla" en bild dubbelt, om man så att säga har bra ljus på motivet, t ex ett ansikte, men dåligt på miljön/bakgrunden, så vitbalanserar man ansiktet men inte resten. För att slippa brus. Eller kommer det bara se dumt ut?

Nu har jag köpt en 7D begagnad av en kille här på FS, den kommer imorn. Ska bli jättekul att ut å jämföra, hoppas jag blir nöjd nu!! :)

Nu ber jag om ursäkt för OT, men detta var intressant. Som jag förstår det här kan man alltså "framkalla" en bild dubbelt, om man så att säga har bra ljus på motivet, t ex ett ansikte, men dåligt på miljön/bakgrunden, så vitbalanserar man ansiktet men inte resten. För att slippa brus. Eller kommer det bara se dumt ut?

Du missförstod nog lite här. Det gällde om vitbalannseringen görs i kamerans eller dators programvara, vilket ger samma förstärkning för samma resultat. Skillnaden är att med ett avancerat bildbehandlingsprogram i datorn och om man behärskar det finns det störra möjligheter, t.ex att behandla olika motivdelar olika. Hur, kan man lära sig t.ex genom en bildbehandlingskurs. Men i t.ex det DPP som följer Canons kameror kan man förstärka/nedtona hög o lågdagrar olika, om man låter bakgrunden bli mörk så blir inte förstärkningen där så kraftig.

Då förstod vi varandra. Var väl bara Jag som var lite otydlig. Inte tänkt på det innan så detta var ny info. Även om jag ännu inte vågat ta steget till RAW än, så försöker jag suga åt mig alla bra tips och detta var helt klart ett av de bättre :-D

Nä, 7D är inte SÅ dålig. Jag funderar på att köpa en jag med.

Men man kan ju ändå få tycka att det är svagt av Canon att inte lyckas få fram en ny generation APS-C-sensorer på 4 år. De har tappat mot Sony.

7D mk 2 borde ha kommit förra året, med en 21 mp sensor, lägre utläsningsbrus (bättre DR alltså), och gärna aningen bättre hög-ISO egenskaper. Däremot hade det gärna fått vara en ren uppgradering, dvs huvudskligen samma hus, AF etc. Nu ryktas om en helt ny 7D med ännu proffsigare hus. Då blir det dyrt...

Man får nog ha tålamod med japanerna efter vad de varit med om. det är lätt att glömma för oss som inte drabbats. Alla tillverkarna drabbade på olika sätt beroende på var de hade sina fabriker, men ingen kom undan.
Det lär krävas omfattande investering i maskiner för att få A/D-omvandlingen direkt på sensorkanten såsom Sony har på sina nyare sensorer, kapitalet har förmodligen fått lov att användas för återuppbyggnad efter katastoferna. Men visst behöver Canon få till det, eller kanske komma med något ännu bättre.
Det som talar för Canon är att de håller ekonomin i sunda banor och inte som andra låter förlusterna hopa sig år efter år. Men de har inte som Nikon en stor bilkoncern i ryggen.

Jag köpte 7D direkt den kom i oktober 2009, den har varit till belåtenhet och jämfört med 5DII,som en av mina bröder har; så är den bättre i det mesta utom just att den har en mindre sensor.
Hur nästa generation 7D blir spekuleras det i, men den verkar bli ensam i sin klass då Nikon knappast kommer med någon efterträdare till D300(s). D7000 skulle ju ersätta såväl D90 som D300s och D7100 nu är ett steg närmare 7D/D300-klassen.
Men den blir nog ingen 7DL som CR skev om 1:a april, tyvärr så får de vänsterhänta eller de som saknar fungerande högerhand ingen kamera av hög klass.

Man får nog ha tålamod med japanerna efter vad de varit med om. det är lätt att glömma för oss som inte drabbats. Alla tillverkarna drabbade på olika sätt beroende på var de hade sina fabriker, men ingen kom undan.
Det lär krävas omfattande investering i maskiner för att få A/D-omvandlingen direkt på sensorkanten såsom Sony har på sina nyare sensorer, kapitalet har förmodligen fått lov att användas för återuppbyggnad efter katastoferna. Men visst behöver Canon få till det, eller kanske komma med något ännu bättre.
Det som talar för Canon är att de håller ekonomin i sunda banor och inte som andra låter förlusterna hopa sig år efter år. Men de har inte som Nikon en stor bilkoncern i ryggen.

Jag köpte 7D direkt den kom i oktober 2009, den har varit till belåtenhet och jämfört med 5DII,som en av mina bröder har; så är den bättre i det mesta utom just att den har en mindre sensor.
Hur nästa generation 7D blir spekuleras det i, men den verkar bli ensam i sin klass då Nikon knappast kommer med någon efterträdare till D300(s). D7000 skulle ju ersätta såväl D90 som D300s och D7100 nu är ett steg närmare 7D/D300-klassen.
Men den blir nog ingen 7DL som CR skev om 1:a april, tyvärr så får de vänsterhänta eller de som saknar fungerande högerhand ingen kamera av hög klass.

Det är ju bra med en bilfirma i ryggen som får den vinst Nikon gör
http://www.nikon.com/about/ir/ir_library/result/pdf/2013/13_3qf_c_e.pdf

Canon är ett mycket stort bolag som gör många andra saker än kameror. Canon är nästan lika stort som Mitsubishi, men det beror på hur man mäter. Canon hade större intäkter förra året än vad Mitsubishi hade.

(Om jag har fattat rätt angående den finansiella information jag har hittat. :)

Det är ju bra med en bilfirma i ryggen som får den vinst Nikon gör
http://www.nikon.com/about/ir/ir_library/result/pdf/2013/13_3qf_c_e.pdf

Äh, han menade väl bara Sony för det är väl Sony som gör sensorerna till de flesta andra och är ledande på det och Sony har ju haft ett antal katastrofer. Dels tog tsunamin en fabrik i Fukuschima. Sedan tog översvämningarna i Thailand en annan av fabrikerna och till sist så var det väl ett upplopp eller så som ödelade ett stormagasin i Europa och Sony har ekonomiska problem ja men sensorer gör de.

Nä, 7D är inte SÅ dålig. Jag funderar på att köpa en jag med.

Men man kan ju ändå få tycka att det är svagt av Canon att inte lyckas få fram en ny generation APS-C-sensorer på 4 år. De har tappat mot Sony.

7D mk 2 borde ha kommit förra året, med en 21 mp sensor, lägre utläsningsbrus (bättre DR alltså), och gärna aningen bättre hög-ISO egenskaper. Däremot hade det gärna fått vara en ren uppgradering, dvs huvudskligen samma hus, AF etc. Nu ryktas om en helt ny 7D med ännu proffsigare hus. Då blir det dyrt...

De som köper en begagnad kan ju rentav slippa det strul som den första ägaren eventuellt haft så det kan ju vara rena bonusen att köpa ett beg. ex.

En synpunkt från en som kommer lite "utifrån". Jag jobbar ibland tillsammans med en fotograf som använder en 7D med Sigma 18-50, och jag kan inte säga att hon vid utskrift har några som helst problem med att matcha mina D700-bilder (vilken såklart inte heller är världens modernaste). Jag lever ju själv inte med kameran dagligen, men jag måste säga att bilderna jag ser denna duktiga fotograf få ur denna maskin imponerar. Fotografen ifråga misshandlar dessutom filerna rejält i efterbehandlingen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar