Annons

Är vätskorna cancerframkallande?

Produkter
(logga in för att koppla)
Henric86 skrev:

Nöbörjaraktigt, hörnenine!
Pincetter blir bara bökigt, man får fula märken på kopiorna om man trycker för hårt (som jag lätt gör), och tappar dem jämt i skålarna! Och vaddå blanda ihop vätskorna och oexponerat papper. Ren om fingrarna, exponera ett nytt papper, stoppa det i framkallaren, ta upp, och doppa det i fixet, det reagerar ju inte på framkallaren. Sen ta det ur fixet (få lite cancer om man har tur) och sedan ner i vattnet. Sen kan man plaska runt med kopian en stund, innan man torkar sig på en handduk och fortsätter.

Ne gubbar, hantverk kallas det. Fysisk och nära kontakt med sitt arbete har väl aldrig skadat. Arbetar man med större kpior t.ex. 30x40 är pincetter helt uteslutet. Meningslöst helt enkelt.

Nog för att jag tror att ditt inlägg mest är till för att provocera
men jag har ändå sett folk jaga fotopapper i både framkallare och fix så kan väl bara säga att det inte är någon bra ide och har man så dliga pincetter så att man inte kalara av 30x40 kopior så kanske man ska hålla sig till mindre kopior typ 9x13 :p
 
Canserframkallande eller inte.
Metol och hydrokinon som är dom vanligaste reducerings eller framkallningskemikalierna för svartvitkemi är icke att leka med. så tvätta händerna noggrannt om du vaskat utan pincetter.
Natriumtiosulfat "riktigt Fix" eller ammoniumtiosulfat "snabbfix" är väl knappast skadlig men kan sätta fula spår på fotopappret om inte händerna är väl rengjorda.
Men SE UPP FÖR RA-4 färgframkallningskemin speciellt framkallaren är frätande och kan förstöra kläder och ge omedelbara skador på huden.
 
Smiter från en fotolektion just nu för att kolla det här med cancerogenitet. Min lärare menar att särskilt D76 skulle framkalla både film och cancer, och att Ilfords kemikalier är lite snällare. Någon som vet?
 
Alla fotovätskor,såväl färg som för svartvitt kan vara skadliga och i förlängningen ge cancer.En bra grej är Nova tankarna ,man slipper bada i vätskor,och även inandningsluften blir snällare..
 
Åå, kan ingen ge mig en schysst digital systemkamera och billiga proffsutskrifter så att jag slipper eländet...
 
MattiasL.

Vad gäller D-76 kontra ID-11(?) så är Ilfords snällare.

D-76 använder monometylparaminofenolhydrogensulfat som framkallningsämne och ID-11 phenidon som ger mindre risk för cancer.

Men det är inte så enkelt, det finns andra skador som uttorkning och annat.

Luftväxling var 12:e minut av all luft samt torka upp all utspilld vätska omedelbart är bra.
Intorkat pulver som yr i luften är mycket värre än vätskorna som mest består av vatten.

Gummihandskar, och det skall vara syrabeständiga industrihandskar, inte några fjantiga diskhandskar.
Diskhandskar släpper igenom kemikalier efter en dags användning. Många labb har jag vart i och i de flesta ligger ett par sunkiga, tre år gamla gummihandskar på våtbänken. Man kan lika gärna tvätta sig med kemin!
Industrihandksarna pallar med en veckas daglig användning, sedan skall de kasseras.
 
Använd inte handskar!

Använd inte handskar!

Som har nämnts tidigare så släpper ALLA handskar igenom kemikalier, det är bara en fråga om tid.
Huden däremot är väldigt bra på att stå emot nästan alla kemikalier om den är torr.
Använder man handskar länge så blir man fuktig och då tas kemikalierna upp lättare av huden.
Skölj istället av händerna direkt och tvätta med tvål och vatten om det kommer t.ex. framkallare på huden.

/DanielE
 
Re: Använd inte handskar!

DanielE skrev:
Använd inte handskar!

Som har nämnts tidigare så släpper ALLA handskar igenom kemikalier, det är bara en fråga om tid.
Huden däremot är väldigt bra på att stå emot nästan alla kemikalier om den är torr.
Använder man handskar länge så blir man fuktig och då tas kemikalierna upp lättare av huden.
Skölj istället av händerna direkt och tvätta med tvål och vatten om det kommer t.ex. framkallare på huden.

/DanielE

Jag blev precis utslangd fran foto lokalerna for jag var barfota... Teknikern sa... "Det har ar mitt alvarliga ansikte... ga ut!" :)

Mycket helth and safety nar det galler foto...
 
Bjelkengren skrev:
Folk som inte läser säkerhets och häsoföreskrifter är sådana som senare i sitt liv kommer att bli sjukskrivna och kosta försäkringskassan (läs skattebetalarna) pengar. Jag tycker det är ganska ansvarslöst att bara strunta i sådana föreskrifter de finns ju där av en viss anledning.

Har jag betalat en skyhög skatt till ett förvridet sossesamhälle hela mitt liv, ska jag banne mig suga ut minsta lilla krona på ålderns höst. Var så säker.
Har faktiskt hört berättelser om fotoskolor som till studenten groggat på D-76. Där ni, nu snackar vi cancer.
 
Henric86 skrev:


Har jag betalat en skyhög skatt till ett förvridet sossesamhälle hela mitt liv, ska jag banne mig suga ut minsta lilla krona på ålderns höst. Var så säker.
Har faktiskt hört berättelser om fotoskolor som till studenten groggat på D-76. Där ni, nu snackar vi cancer.


Vad säger du Henric? Skulle det inte vara gott med en burgare och en stor laddningg Pommes...
:)

Cancer är inte kul även om du slipper betala för behandlingen....
 
Jodå, det finns farliga kemikalier för svartvit framkallning. Tänker bl.a. på pyrogallol, brenzkatekin, kaliumrhodanid, ferricyankalium och selen. Men vet man hur man ska hantera dem så är det ingen fara. Men ovanstående kemikalier används mest av konstnärligt mörkrumsarbete, och inte av amatörer med D-76 och Tmax fix...

Jag har några äldre fotorecept där koncentrerad svavelsyra och kaliumcyanid ingår. :p

Får man utslag av M/Q framkallare så bör man använda gummihandskar, då ämnena kan ge sådana allergiska reaktioner. Jag har turen att klara av dem utan problem.

Stoppbad kan man göra med citronsyra, och slipper då lukten av ättika. Finns även fix som inte luktar att köpa eller göra själv. :)
 
Hej! Jag undrar om framkallnings- och fix-vätskorna för framkallning av film & papper är cancerframkallane.
-----------------------
självklart!!! uff....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.