Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är UV-filter bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag tänkte att vi kanske kunde starta en diskussion kring filter...

Många av oss har UV eller Skylight-filter sittande på våra objektiv. Mest har vi dom kanske för att det skyddar våra ibland dyra linser.

Men om vi nu har dyra fina objektiv med precisionstillverkade linser av hög kvalite så kanske dessa billiga glas som sitter i filtren förstör allt det fina. Jag menar att det ju är synd att förstöra fina egenskaper i Nikkors ED-glas, och andra motsvarigheter hos andra märken, med enkla Hoya glas. Kanske ingen kedja blir starkare än sin svagaste länk.

Jag har valt att plocka bort mina filter till priset att jag får vara mer rädd om mina objektiv.
Hur tänker ni?

Senast ändrad:
Jag skulle säga att det beror på var man plåtar och vad man plåtar.

Finns det stor risk för stenskott och liknande så behåll UV-filtret på...billig försäkring.

Vid motljus..ta av filtret om du inte vill ha extra mycket flare (vilket man mycket väl kan vilja ha).

Känns lite som "när ska rattmuffen på?" :))

Jag har ett UV-filter av vardera filtergängestorlek som jag har (52 och 77) som jag fått med när jag köpt begagnade objektiv. Dessa använder jag när jag vistas bland saltvatten eller smuts. Aldrig annars.

Jag har alltid mina UV-filter på. I dom har jag metallmotljusskydd pågängade. Detta gör att jag inte får på några linsskydd. Av någon anledning så har jag köpt Nikon originalfilter. Det kändes bara bra att ha original.

"Är UV-filter bra"?

O'kay, grabbar, NU först förstår Jag!
Jag har alltid Mina UV/Skylight på, oavsett om de "behövs" eller inte.
Ska börja skruva "dän" dem i de miljöer/ situationer där de så att säja/skriva inte "behövs" för att se ifall det blir nå'n märkbar kvalitetsförbättring, "flarerisken" har Jag inte va'tt medveten om tidigare...
Tack för Ert uppslag!!!
Mvh: Stefan S

Jag har alltid haft UV-filter på alla mina objektiv. Det känns tryggast så. Dessutom bor och vistas jag mycket nära havet, vilket gör att skyddet känns berättigat. Men visst har jag också funderat på hur stor negativ inverkan ett billigt UV-filter har på ens dyrbara och annars så skarpa objektiv.

Jag kommer förmodligen fortsätta använda UV-filter på optiken - förutom vid vissa speciella situationer. Främst tänker jag på motiv i motljus där risken för ljusreflexer ökar markant med ett påsittande UV-filter.

Ps: Är det någon som har tips på hur man får bort ett Hoya UV-filter som har fastnat? Upptäckte nämligen häromdagen att ett av mina filter ville trilskas med mig..

Nej, jag använder inte heller UV-filter. Använder motljusskydd som "skydd" mot repor. Jag skulle dock skruva på filtret likt er andra om det skulle "behövas".

Ska inhandla mig ett orangefilter som jag tänkte använda vid s/v. Skulle ju få den funktionen också att det skyddade den främre linsen.

Janne, vet inte om du tänkt att det bara skulle handla om UV-filter, men annars, skiljer det något i kvalitet på s/v filter eller är det just i "metallen" och gängorna kvalitetsskillnaderna finns?

forstheim skrev:
Ps: Är det någon som har tips på hur man får bort ett Hoya UV-filter som har fastnat? Upptäckte nämligen häromdagen att ett av mina filter ville trilskas med mig..
Prova att ställa objektivet med filtret nedåt på en yta med hög friktion, t ex gummi, och skruva på objektivet.

Hmm..jag får nog köpa nya objektiv så att jag kan ha samma brännvidder även utan filter.. :=))

Nejdå..det ska nog gå att få bort det på något sätt i alla fall.

Senast ändrad:
Är ringen gjord av mässing eller aluminium? Jag skojar inte när jag säger att kyla kan fixa ditt problem. Det finns även speciella filtertänger för trilskande filter.

Precis, kyla är ett mycket bra råd. Kanske kombinera det med musmattan. Jag tror nämligen att ett stort problem när man skall skruva av filter är att de flexar när man håller i dem vilket gör att de kniper fast. Med musmattemetoden håller de formen.

ANNONS