Enligt nedanstående video påstår en intervjuad Sony-representant att Sony nu är etta sedan ett par tre månader på Europa-marknaden. I Tyskland (tre månader) och i Danmark (sex månader) är man etta när det gäller "market shares" enligt vad som sägs 17 minuter in i videon. Dock är hela marknadssituationen svag. Det har jag faktiskt aldrig hört förut. Det vore intressant att få se lite mer detaljerad info från andra källor.
https://youtu.be/YUtcm6YFjcM
Är detta verkligen sant??
De var största systemkameramärke för småbild i Danmark och ett par andra länder under perioder redan förra året, och det är baserat på GfK-siffror som allmänt har hög trovärdighet. Och de har sakta men säkert jobbat sig upp mot som han säger runt en fjärdedel av småbildsmarknaden över hela Europa.
Men notera en sak, det gäller alltså kameror med småbild (a.k.a. fullformat), inte systemkameramarknaden som helhet. Men att Sony har kommit upp till 25 % av småbildskamerorna är ju helt klart en tydlig framgång och beror ju på en rad lyckade modeller (i synnerhet A7 och A7R, sedan A7 II och A7R II, men även A7S och A7S II har säkert bidragit även om de nog mer är nischprodukter).
Men, kom också ihåg att sådant här svänger lite hit och dit, glöm inte att under 2015 och 2016 har varken Canon eller Nikon släppt speciellt många volymsäljande småbildsmodeller - tidigt under 2015 släppte Nikon D810 och lite senare det året släppte Canon 5DS/5DSr, i år har Nikon släppt D5 och Canon D1X II och först nu helt nyligen 5D IV. Av dessa är det ju antagligen bara D810 och 5D IV som är volumprodukter som gör tydliga avtryck i säljstatistiken. Det har inte kommit några uppföljare på ännu mer volyminriktade småbildsmodeller som 6D eller D610/D750. Skulle sådana dyka upp samtidigt som Sony kanske lanserar den av många emotsedda (och än så länge ryktesbaserade) A9 kanb säkert marknadsandelarna förskjutas en del under det därpå följande året. Min poäng: siffrorna kommer svänga lite hit och dit lite beroende på lanseringar.
Han hävdar dessutom att många proffs nu använder A7-serien och främst A7r II som förstakamera. Vore också intressant att veta om de använder Canon-glas eller annat eller om de faktiskt fullt ut migrerat till Sony.
Så säger representanter för Olympus, Panasonic och Pentax också, även om jag nog tror att Sony har mer täckning för det än de har. Det är deras jobb att säga sånt. Det innebär inte att de i sak har fel, men jag skulle tro att de har en tendens att kanske överdriva styrkan i trenden en smula
Jag skulle säga så här: Senaste två åren har nog många proffs provat Sonys A7-kameror och fått bekräftat att de ger mycket bra bilder och insett att de kamerorna faktiskt börjar utgöra ett rimligt alternativ. En del av dem har kompletterat med Sony-kameror och några har satsat fullt ut och bytt (det finns early adopters även bland yrkesfotografer).
Men kom ihåg att för majoriteten av yrkesfotograferna är det ett väldigt stort steg att byta märke - de flesta är frilansare och har både rejäla pengar och och mycket inlärning och kunskaper nedplöjda i ett system som de inte lättvindigt byter ifrån. De flesta avvaktar nog och följer hur Sony bygger vidare på sitt system med sådana objektiv de vill ha (som GM-objektiven), övriga tillbehör (som kompatibilitet med Profoto) och hur saker som service utvecklas. Sony har en bit kvar där och än så länge är nog ändå Canon och Nikon de trygga alternativen. Tänk på att de flesta yrkesfotografer ofta är mindre intresserade av tekniska prestanda än vi entusiaster tenderar att vara. De prioriterar trygghet mycket högre ("the devil you know").