** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är Sony DSLR-A200 bättre köp än Nikon D40?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska köpa min första systemkamera.Är Sony DSLR-A200 bättre köp än Nikon D40?och isånna fall varför?

Bägge kamerorna tar fina bilder.skillnader några stycken.D40 6mp A200 10mp. A200 snabbare autofokus. A200 inbýggd skakstabilisering oasett vilket objektiv du köper får du det. Till D40 måste optiken ha stabilisering.Äldre Nikonoptik passar inte D40. men A200 har inte den begränsningen. / Bengt

Äldre Nikonoptik passar inte D40. men A200 har inte den begränsningen. / Bengt
Vadå "inte passar"? Det är klart de gör, F-bajonetten är synnerligen bakåtkompatibel. Tänk på vad du skriver.

Addendum: Så det är kameran som "tar fina bilder", jag som alltid har trott att det var fotografen...

Vadå "inte passar"? Det är klart de gör, F-bajonetten är synnerligen bakåtkompatibel. Tänk på vad du skriver.

Addendum: Så det är kameran som "tar fina bilder", jag som alltid har trott att det var fotografen...

Passar gör dom men man får bara af-med AF-S och AF-I objektiv...alltså objektiv som inte har inbyggd af-motor utan där af drivs med "skruven" fungerar/ger ingen af på D40/D40X....samma sak gäller för alla "piratgluggar"...alltså af-motorn måste sitta i objektivet för att man skall få af..när det gäller "tar fina bilder" är jag övertygad om att Bengt tänkte på bildkvaliten.

Båda kamerorna är helt klart fina/prisvärda modeller.

Senast ändrad:
Passar gör dom men man får bara af-med AF-S och AF-I objektiv...alltså objektiv som inte har inbyggd af-motor utan där af drivs med "skruven" fungerar/ger ingen af på D40/D40X....samma sak gäller för alla "piratgluggar"...alltså af-motorn måste sitta i objektivet för att man skall få af..när det gäller "tar fina bilder" är jag övertygad om att Bengt tänkte på bildkvaliten.

Båda kamerorna är helt klart fina/prisvärda modeller.

Tackar,tackar Peter. Uttrykte mig klumpigt med benämningen passar, insåg för sent mitt misstag. visst menade jag bildkvalitet. där anser jag inte att jag valde fel uttrycksätt. Notera att frågan kom i en Sony tråd. Men tycker även att både Canon Och Nikon har många fina kameror, Då menar jag inte bara design. Tack igen. Vänl.Bengt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar