Annons

Är Samsung GX-20 lika bra som K20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Wistrand

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en K10D , som jag tänkte ersätta med en K20D, men har för mig att GX-20 är i stort sett samma kamera för lite mindre pris.

Funkar objektiven lika bra på Samsungen ? tex mitt SMC-DA* 16-50/2,8

Mvh
Peter

Hej!

Jag har en K10D , som jag tänkte ersätta med en K20D, men har för mig att GX-20 är i stort sett samma kamera för lite mindre pris.

Funkar objektiven lika bra på Samsungen ? tex mitt SMC-DA* 16-50/2,8

Mvh
Peter

Samma objektiv. Kamerorna är i princip likadana. Men mjukvaran är annorlunda, så det är lite skillnader.

Hej !Försök att få tag i Tidningen FOTO 6/2008, där finns en test PENTAX K20D vs SAMSUNG GX-20 där går dom igenom alla likheter/skillnader.Pentax versionen är lite vassare i testet på JPEG men RAW var ungefär samma.Bra pris på Samsungen på Cyberpoto 7.495kr med glugg.mvh Jonas !

20 bilder sek

Tror inte Samsungen har möjlighet till 20 bilder /sek.
Men använder man det inte är det försumbart.
Å andra sidan - när man har det är det ganska kul.

lm

stämmer,pentaxen har några fördelar
något bättre upplösning på jpeg bilderna,fast likvärdigt med raw,
trevligare brusbild,
bättre signalbehandling,
man kan öka det dynamiska omfånget,
filmläge,

Om jag minns rätt från Fotos jämförelse så kan man inte justera brusreduceríngen på Samsungkameran i jpeg. Den är dessutom rätt aggresiv. För den som plåtar i det formatet är nog därför Pentaxen ett bättre val.

Jag kör nästan alltid i raw... blir nog Pentax då jag är lite "feg".

Läste i Pentaxforum för ett tag sedan att SMC-DA* 16-50/2,8 kommer till sin rätt med en K20D

Försumbar skillnad....

Till det yttre så tycker jag (som redan är skadad via en GX-10:a) att Samsungen är snyggare!
Knapparna har snyggare design och greppet något djupare. :)

hur kan det komma sig att GX-20 har bättre resultat än K20 på www.dxomark.com ??

Därför att K20D testades innan GX-20 testades och förbättringar sker kontinuerligt i produktionen av både sensorn och kamerorna. GX-20 kom ut på marknaden efter K20D:n kom ut. Om man testar en K20D och GX-20 som tillverkades samtidigt så tror jag knappast man kommer uppleva någon skillnad dem emellan.

Detta är inget nytt, exempelvis så är senare tillverkade K10D bättre i många avseenden än de första K10D som kom ut - snabbare och säkrare autofokus, säkrare exponering, lägre brusnivåer på höga ISO med flera faktorer. Det finns flera rapporter från personer som har sänt in sina tidigt inköpta K10D för garantiservice på exempelvis autofokus, eller något annat, och har fått tillbaks en kamera med bättre prestanda och funktion på flera områden. Det finns olika "model revisions" av modeller i produktion.

En ytterligare faktor är väl att det har tagit lite tid för Samsung att få ordning på produktionen av den nya sensorn. Det vart en hel del rapporter om "heta pixlar" i början, visserligen delvis beroende på en mjukvarugrej och det kom också ett fix till detta, men också beroende på väl stora variationer i produktionen. Det var länge sedan jag såg heta diskussioner om heta pixlar (humorn avsiktlig) så det verkar som produktionen nu har blivit mer stabil.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar