Vaddå inte har ett bra CV? Adobe är och har varit ett av IT-branschens absolut viktigaste företag ända sedan 1980-talet. På många sätt har de varit mycket viktigare än både Apple och Microsoft när det gäller applikationer och standards. De står bakom ett antal av marknadens grafiska applikationer som alltjämt är industristandard samt en hel del annat som är defacto standards. TIFF, DNG, Adobe RGB, PDF-standarden för dokumentutbyten samt XMP-metadatastandarden som även W3C står bakom har alla tagits fram av Adobe och då har jag vara berört de viktigaste. De har i många år varit branschen och kommer förmodligen vara det i många år än!
Även om de numera har konkurrenter, så måste alla fortfarande förhålla sig till Adobe. De står starkare än de flesta och stålarna bara dånar in även under corona-tider genom den smarta men omstridda prenumerationsmodellen. Vilka andra kan skryta med något liknande? När många mjukvarutillverkare nu går på knäna och rear ut sina applikationer såom både DxO och Capture One m.fl. gjort, så ser man inget sånt på samma sätt från Adobe, vad jag kunnat se i alla fall. Kameratillverkarna ska vi inte tala om för ingen av dem tjänar några pengar nu.
Jonas och några med honom verkar inte kunna se skogen för alla träden. Att dessutom inte förstå att systemkameramarknaden med tillhörande efterbehandlingsmjukvara för datorer är en flugskit i sammanhanget i jämförelse med telefon- och surfplattemarknaden är en brist. Vi såg siffror alldeles nyligen på sålda "units" av systemkameror och de hamnade tydligen på ca 10 miljoner enheter totalt 2019 och det lär bli än värre i år. Hur många telefoner säljs det på samma tid? 100 gånger fler?
Att porta applikationer från PC till telefonerna och dessutom ge dessa användarvänliga smarta funktioner är väl bara smart och om detta även leder till korsbefruktning och nya funktioner i gamla knöliga datorprogram, så är väl de användarna bara att gratulera.
Även jag har kritiserat Adobe både för prenumrrationsmodellen och deras usla IT-säkerhet, då de för ett antal år sedan blev hackade och robbade på användardatabasen med även mitt kontokortsnummer och allt och det var en kritik jag tycker de förtjänade då det drabbade många men om ni tror att det bara varit Adobe som givit exempel på brister i IT-användningen, så tror ni svårt fel om ni gör det. Man måste faktiskt även ge Adobe mycket beröm för allt bra de gjort genom åren också och att kritisera dem för funktioner som i allt väsentligt pekar framåt tycker jag mest låter som personlig utvecklingströtthet och förändringsobenägenhet hos de som gnäller över det.