PMD
Aktiv medlem
Det kan gälla för vissa typer av produkter men knappast för mjukvara av den här typen.Om man gör något för alla blir det inte bra för någon till slut.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det kan gälla för vissa typer av produkter men knappast för mjukvara av den här typen.Om man gör något för alla blir det inte bra för någon till slut.
Det du skriver stöds inte av det andra skriver i denna och den andra tråden du skapat med samma namn.Fel håll för de som är arbetar med Photoshop och då menar jag på en hög nivå avancerad retusch. Det är det som är min teori och fundering och att Adobe slutat eller i alla fall lyssnar mindre på dessa användare.
Det gjorde det ju också. Ibland hittade typograferna konstigheter som de påtalade.Det brukar mest låta som grafikerna på DN som ända in i kaklet hävdade att rationaliseringen och datoriseringen på DN skulle komma att gå ut över texternas kvalitet.
Det du skriver stöds inte av det andra skriver i denna och den andra tråden du skapat med samma namn.
Uppenbarligen ser Adobe inte Photoshop som ett program exklusivt för dem som arbetar på en "hög nivå med avancerad retusch" utan ser ett värde i en bredare kundbas. Att du menar dig ha insikt i vad vissa användargrupper använder och inte använder ändrar inte på det. Personligen tycker jag det är ett sympatiskt drag hos Adobe. Och säkerligen affärsmässigt väldigt smart!
Det är väl - som antytts tidigare i tråden - inte första gången du förespått en stor drakes nära förestående fall. Jag tror inte du har rätt den här gången heller, men vi lär väl få se. Allt som man inte förstår eller själv tycker är bra är inte per automatik fel, världen är mer komplex än så. Ha det gott!
Där har du säkert rätt. Men där är vi inte än. Att dra den slutsatsen på grund av en funktion som du personligen inte ser värdet av verkar lite överspänt.Jag är helt övertygat att om adobe mer eller mindre struntar i att göra saker för yrkesverksamma personer och satsar alla sina resuser på "instagram filter" så...
Nu är det stängd källkod så det där är inte helt enkelt att göra men hade det varit öppen kod så då hade det du säger varit det bästa.Det som är positivt med mjukvara, det är inga pengar att tala om. Funkar det inte, byt och plocka russinen ur kakan.
Nej, vi är absolut inte där än min fundering och till viss del orosmoment var om photoshop är på väg dit... men det får vi väl se.Där har du säkert rätt. Men där är vi inte än. Att dra den slutsatsen på grund av en funktion som du personligen inte ser värdet av verkar lite överspänt.
Precis som när du i en annan tråd betecknade Sonys nya fullformathus som en "tabbe"....
Apple har historiskt varit väldigt bra på affärsstrategi, så förmodligen tjänade de för lite pengar på Mac Pro för att det skulle löna sig att uppdatera konstruktionen oftare än de har gjort.Det har ju redan hänt delvis med premiere så varför skulle det inte kunna hända med photoshop men den som lever får se. Jag är helt övertygat att om adobe mer eller mindre struntar i att göra saker för yrkesverksamma personer och satsar alla sina resuser på "instagram filter" så kommer de gruppen blir trötta på photoshop och det kommer öppna upp för andra konkurrenter som är mer aktiva att utveckla saker. Det hände även till viss del med mac pro, Apple struntade i den målgruppen flera år mer eller mindre och det har gjort att flera har bytt till Windows.
I de fall där ett autofilter gör jobbet tillräckligt bra tror jag en stor majoritet av yrkesverksamma gärna använder ett autofilter. Det tjänar de pengar på.Det skulle väl vara om alla yrkesverksamma skulle blir totalt hjärndöda och sitta och göra allt med något autofilter.
Nu är det stängd källkod så det där är inte helt enkelt att göra men hade det varit öppen kod så då hade det du säger varit det bästa.
Till vissa saker går det bra att bara använda lightroom och det räcker för många och visst går det att göra mycket där men att göra större retuscher, klona och heala, transforma lager, D&b är ju som lightroom ser ut idag omöjligt eller extremt jobbigt. Vilket är en stor del de som håller på med retusch gör. Jag använder själv enbart lightroom till många saker och de går inte via photoshop. Men att retuscha en produktbild liknade apple, acne osv gör du inte utan photoshop idag
I de fall där ett autofilter gör jobbet tillräckligt bra tror jag en stor majoritet av yrkesverksamma gärna använder ett autofilter. Det tjänar de pengar på.
Med släpper här om dagen av en funktion för att byta himmel då Adobe gör det som en stor grej detta.
Men hur många som arbetar med Photoshop i yrket har frågat efter denna funktion? Såklart att folk gör det i yrket men då gör de en snygg mask och gör det manuellt utan att förlitar sig på någon automatiskt funktion.
Är man runt i olika forum är det knappast detta som användare efterfrågar.
så ska man tolka gårdagen släpp med att Photoshop mer och mer börjar gå mot totala amatörer och instagramfolk de som gillar häftiga filter istället för att göra Photoshop till ett professionellt verktyg.
Adobe har ju länge varit ute och cyklat med lightroom och lightroom classic och verkar som Adobe är ett riktigt stel och tungrott företag. Vi har ju redan sett att det skitit sig med premiere då flera lämnat.
Jag använder av princip inte "gilla"-funktioner Per men du kan betrakta detta som ett uttryck för samma sak. Det är precis det här jag skrivit om tidigare. De yrkesfotografer som idag inte använder de verktyg som gör dem effektivare får skylla sig själva om de blir utkonkurrerade av de som är tillräckligt smarta att förstå att detta höjer deras produktivitet och ökar deras möjligheter att faktiskt tjäna pengar på sitt arbete. Korkad onödig självförvållad ineffektivitet har ingen någonsin blivit fet på.
Bakom satt kulisserna det flera företag som knappt kunde jobba pga av att de hade så mycket krascher.
Men att ha sin Adobe Max och bara vissa att man löst de flesta buggar och krascher skulle aldrig hända Adobe.
I de fall där ett autofilter gör jobbet tillräckligt bra tror jag en stor majoritet av yrkesverksamma gärna använder ett autofilter. Det tjänar de pengar på.
Det gjorde det ju också. Ibland hittade typograferna konstigheter som de påtalade.
F.ö. undrar jag om himmelsbytande mäklarfotografer varudeklarerar sina bilder som montage. Annars vore det kanske bra om Photoshops nya himmelsbytarfunktion lade in en sån kommentar bland metadata för bilden.