Annons

Är Olympus sökare sämre?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stinanylén

Aktiv medlem
Funderar på att byta system helt och gå över till Olympus, delvis för det kompakta formatets skull. Men det sägs både här och var att sökaren är liten och trång i flera modeller. Vad säger ni användare? Jag var i affären i dag och försökte bilda mig en egen uppfattning, men det var svårt. Jag är inte så intresserad av liveview-funktionen utan vill verkligen kunna förlita mig på sökaren.

jag kikade i en kompis E-500, och den sökaren kändes väldigt liten i jämförelse med min dåvarande nikon D-80. vet inte om sökarna blivit större i de senare modellerna dock.

nja det vet jag inte...

Vet inte om jag upplevde sökaren på min e-510 så himla liten men å andra sidan har jag inte så mycket att jämföra med. Kan dock säga att sökaren i E-3 uppfattar jag som mycket större.

Utan att ens ha tittat i en Olympus så är väl risken överhängande för att sökaren är mindre/sämre i någon mån eftersom 4/3-systemet har mindre sensor än Canon/Nikon mfl.

Har en E-510 och sökaren ÄR verkligen liten. Det finns en ögonmussla med 2* förstoring att köpa till om man vill göra något åt det. Tror inte det har så mycket med formatet att göra som det faktum att Olympus hus är så slimmade, det får inte plats mer helt enkelt.... Rent tekniskt är det däremot inget fel på grejorna.Provade både E-3 och E-30 nyligen och upplevde deras sökare som markant större och något ljusstarkare.

Per

Funderar på att byta system helt och gå över till Olympus, delvis för det kompakta formatets skull. Men det sägs både här och var att sökaren är liten och trång i flera modeller. Vad säger ni användare? Jag var i affären i dag och försökte bilda mig en egen uppfattning, men det var svårt. Jag är inte så intresserad av liveview-funktionen utan vill verkligen kunna förlita mig på sökaren.

Tja, det beror mer på dig än kameran tror jag.
Ja. Sökarna bland de billiga modellerna är små. Sämst? Både canon och sony har sökare i samma storlek i samma prisklass. Och det är för smått för en del och för en del fungerar det hur bra som hellst.

Det bästa är om du klämmer på en och testar själv.

Och ni andra - det har inte i första hnd med sensorn att göra utan i första hand med spegelns storlek och objektivets diameter. Visst, det är beroende av sensorn men bara indirekt.

Tja, det beror mer på dig än kameran tror jag.
Ja. Sökarna bland de billiga modellerna är små. Sämst? Både canon och sony har sökare i samma storlek i samma prisklass. Och det är för smått för en del och för en del fungerar det hur bra som hellst.

Det bästa är om du klämmer på en och testar själv.

Och ni andra - det har inte i första hnd med sensorn att göra utan i första hand med spegelns storlek och objektivets diameter. Visst, det är beroende av sensorn men bara indirekt.

Jag har klämt, särskilt på E620,och jag har tidigare en KMD5D, och jag upplevde inte storleksskillnaden som så väldigt avgörande, blev förvirrad, det var därför jag ville fråga här. Menar du att Sonyns sökare är lika stor som på Olympus instegsmodeller? Och Canons? Varför bråkar då folk om detta?

Jag har klämt, särskilt på E620,och jag har tidigare en KMD5D, och jag upplevde inte storleksskillnaden som så väldigt avgörande, blev förvirrad, det var därför jag ville fråga här. Menar du att Sonyns sökare är lika stor som på Olympus instegsmodeller? Och Canons?

E-620s sökare är 187mm2, lika stor som Nikon D50 och D70, större än Sony a350 (182mm2) och 3mm2 mindre än Canon 400d.
Skillnaden är inte så stor att man behöver bråka om det :)

Men det viktigaste är att du trivs med den, inte mer eller mindre vinklade åsikter som recensenter försöker pracka på oss.

edit: Din KM sökare är 229mm2. Ungefär lika stor som E-30 (225) och märkbart mindre än E-3 (297), som har en av de största sökarna under FF kameror (Märkbart större än A700 och 50D).

Senast ändrad:
E-620s sökare är 187mm2, lika stor som Nikon D50 och D70, större än Sony a350 (182mm2) och 3mm2 mindre än Canon 400d.

Men det viktigaste är att du trivs med den, inte mer eller mindre vinklade åsikter som recensenter försöker pracka på oss.

edit: Din KM sökare är 229mm2. Ungefär lika stor som E-30 (225) och märkbart mindre än E-3 (297), som har en av de största sökarna under FF kameror (Märkbart större än A700 och 50D).

Tack för rejält svar!

Hur mäter man sökarens yta?

Olle

Varför bråkar då folk om detta?

Tyvärr pågår viss pajkastning på fotosidan, en del märkesfundamentalister gnäller på andra märken som Olympus.

Exemplet med Terje Hellesö som gått över till Pentax och märkesfanatikerna gapar och skriker "hur kan man göra så" , "nu blir det inga bra bilder"....

Som Mattias skrivit ovan med faktasiffror, ingen större skillnad på sökaren mellan instegskamerorna.
229mm2 KMD5D

297mm2 Olympus E-3
225mm2 Olympus E-30
187mm2 Olympus E-620

195mm2 Canon 1000D
190mm2 Canon 400D
187mm2 Nikon D50
182mm2 Sony A350

Men tänk på att Olympus/Panasonic använder 4/3 format, ibland kan 3:2 upplevas som större fast det är mindre (synvilla) ögonen är van att koncenterar sig på bredden, därför alla breda TV och data skärmar.

Desto större och dyrare kamere ju större sökare, men också mer vikt.
Föredrar du kompakt format så satsa på det, i nödfall finns 2x förstoring att köpa till som ger större sökare på instegskamerorna.

Jag har Olympus E-620, den har det mesta man behöver i kompakt format.
Bra kombination E-620 och Zuiko 50/2,0 - en av de skarpaste objektiven på marknaden.
http://www.wrotniak.net/photo/43/zd-50m.html

Så strunta i märkesfanatikernas åsikter, testa kamerorna i butik och köp det som passar dig.

MVH
-

Sensorns storlek X hur stor del av sökarbilden som visas X sökarens förstoring.
Menar du med "sökarens förstoring" okularets förstoring eller den sökarförstoring som tillverkarna brukar ange för en viss brännvidd (vanligtvis 50 mm)? Den senare är alltså beroende av brännvidden och då kommer ju ytan också att variera med brännvidden.

Olle

Jag har Olympus E-620, den har det mesta man behöver i kompakt format.
Bra kombination E-620 och Zuiko 50/2,0 - en av de skarpaste objektiven på marknaden.
http://www.wrotniak.net/photo/43/zd-50m.html

Så strunta i märkesfanatikernas åsikter, testa kamerorna i butik och köp det som passar dig.

MVH
-[/QUOTE]

Ja, jag måste erkänna att jag är bra sugen på E620, som känns fin att hålla i trots att den är liten, och har de funktioner jag önskar mig. Men: om jag nu byter system måste jag ju skrapa ihop en del sånt som jag har till min KMD5D, som t ex ett 50mm-objektiv och en extern blixt. Och då inställer sig frågan om det stämmer att det är svårt att lägga vantarna på sånt begagnat?

Som nybliven pentaxägare(nu när jag har något att jämföra med) kan jag väl konstatera att sökaren i min förra kamera E-510 kändes liten. Men det var absolut inget som jag tänkte på då, upplevde det inte som något problem, vilket det kanske kan vara om man kör mycket med manuella gluggar och vill använda sökaren. Jag tror nog att du vänjer dig rätt snabbt.

Sensorns storlek X hur stor del av sökarbilden som visas X sökarens förstoring.
Fast när jag räknar enligt den formeln får jag inte alls samma siffror som du och Ingemar. Till exempel:

Olympus E-3: 258 (17,3x13x1,0x1,15)
Olympus E-620: 205 (17,3x13x0,95x0,96)
Canon 400D: 249 (22,2x14,8x0,95x0,8)
Canon 40D: 296 (22,2x14,8x0,95x0,95)

Har jag tänkt fel nånstans?

Fast när jag räknar enligt den formeln får jag inte alls samma siffror som du och Ingemar. Till exempel:

Olympus E-3: 258 (17,3x13x1,0x1,15)
Olympus E-620: 205 (17,3x13x0,95x0,96)
Canon 400D: 249 (22,2x14,8x0,95x0,8)
Canon 40D: 296 (22,2x14,8x0,95x0,95)

Har jag tänkt fel nånstans?

Du inte i flera riktningar. Vill du veta hur stor kvadraten blir måste du ta antingen:

Ex Oly E-3
Bredd (17.3 x 1.0 x 1.15) = 19.89500mm
Höjd (13 x 1.0 x 1.15) = 14.95mm
Area = bredden x höjden (19.89500 x 14.95) = 297.43025mm2

Eller
Sensorarean mm2 x hur mycket av sökarbilden som visas i kvadrat x sökarens förstoring i kvadrat.
Sensorarea = a2
Sökarbildsutsnitt = b2
Förstoring = c2
a2 x b2 x c2 = sökarens storlek.

Ex Canon 50d
a2 (14.8 × 22.2) = 328.56mm2
b2 (0.95 x 0.95) = 0.9025
c2 (0.95 x 0.95) = 0.9025
Sökrens storlek (328.56 x 0.9025 x 0.9025) = 267.614173mm2

Hoppas att det var tydligare denna gång :)

Senast ändrad:
jag måste erkänna att jag är bra sugen på E620

Visst förstår jag att du är sugen på Olympus E-620.

Jag är väldigt nöjd med min E-620, liten, lätt, smidig, bildstabilisering, vingklingsbar display, live view m.m.

Kameran E-620 och några objektiv är smidiga och väger inte mycket, inga problem att gå runt en hel dag med utrustninbgen, (man hör ju hur andra gnäller på sin tunga utrustning).

Meda tanke på att nyare Olympuskamerorna är mindre och ändå lika stor sökare som andra instegskameror så visar det en stor teknisk kompetens hos Olympus.

Visst finns det begagnat till Olympus 4/3.

Jag köpte min E-620 begagnad med kvitto (använd 3 veckor bara).
Zuiko 50/2,0 köpte jag ocskå begagnat, nästan halva nypris.
Blixt FL36R, en butik sålde ut till halva priset.

Det går att göra fynd precis som alla andra märken, bara hålla ögonen öppna.

Angående begagnat...
Ett stort märke som canon har ju många fler ägare som ocskå vill göra fynd på begagnat marknaden, därför är det inte så lätt at göra canon fynd för det är många många fler som slåss om samma artiklar på begagnat marknaden.
så alltså jämnar det ut sig, färre olympusägare och mindre marknad gör det enklare att göra fynd.

MVH
-

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto