Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är Olympus sökare sämre?

Produkter
(logga in för att koppla)
Meda tanke på att nyare Olympuskamerorna är mindre och ändå lika stor sökare som andra instegskameror så visar det en stor teknisk kompetens hos Olympus.
Fast det är ju inte riktigt sant. De flesta Olympusmodeller har mindre sökare än motsvarande modeller från andra märken. Mattias jämförde tidigare E-620 med flera generationer gamla modeller (Canon 400D, Nikon D50 m fl) och då får man ett annat intryck.

Om man jämför Olympus E-620 med nya modeller i ungefär samma prisklass ser det t ex ut så här:

Olympus E-620 (8000 kr): 187
Canon 500D (8500 kr): 227
Nikon D90 (9000 kr): 304
Nikon D5000 (8000 kr): 304

Dessutom är det en myt att Olympuskamerorna är så mycket mindre än konkurrenterna:

Olympus E-620: 130x94x60
Canon 500D: 129x98x62

Fast det är ju inte riktigt sant. De flesta Olympusmodeller har mindre sökare än motsvarande modeller från andra märken. Mattias jämförde tidigare E-620 med flera generationer gamla modeller (Canon 400D, Nikon D50 m fl) och då får man ett annat intryck.

Om man jämför Olympus E-620 med nya modeller i ungefär samma prisklass ser det t ex ut så här:

Olympus E-620 (8000 kr): 187
Canon 500D (8500 kr): 227
Nikon D90 (9000 kr): 304
Nikon D5000 (8000 kr): 304
I sak rätt, men räknefel. D5000 är 95% och 78x. Ca 202mm2
D90 är inte i samma kameraklass, utan tillhör klassen ovanför.
Dessutom är det en myt att Olympuskamerorna är så mycket mindre än konkurrenterna:

Olympus E-620: 130x94x60
Canon 500D: 129x98x62

Alla olympuskameror görs inte för att vara minst. Alla kameror passar inte i alla händer. 4xx serien görs för att vara minst. 620 är den minsta med IS.

I sak rätt, men räknefel. D5000 är 95% och 78x. Ca 202mm2
D90 är inte i samma kameraklass, utan tillhör klassen ovanför.
Nja, det var inget räknefel -- jag litade på siffrorna hos Cyberphoto (0,95x) men ser nu att Nikon anger samma siffra som du (0,78x). Men det innebär ju fortfarande att D5000 har lite större sökare än E-620.

Vilken "kameraklass" D90 ska anses tillhöra är kanske inte så intressant -- tittar man på priset är skillnaden ganska liten. Båda kamerorna är alltså intressanta för en köpare med en budget som räcker till E-620.

PS För att undvika missförstånd och minska risken för de på FS så vanliga "skyttegravskrigen" vill jag bara klargöra att det här inte är något försök till "brand bashing". Olympus gör säkert alldeles utmärkta kameror, även om jag personligen valt ett annat märke. Att jag intresserade mig för den här frågan beror bara på att det påstods saker i den här tråden som inte riktigt stämde med mina (och många andras) praktiska intryck. Och de visade sig inte riktigt stämma i teorin heller.

Senast ändrad:
Nja, det var inget räknefel -- jag litade på siffrorna hos Cyberphoto (0,95x) men ser nu att Nikon anger samma siffra som du (0,78x). Men det innebär ju fortfarande att D5000 har lite större sökare än E-620.

Vilken "kameraklass" D90 ska anses tillhöra är kanske inte så intressant -- tittar man på priset är skillnaden ganska liten. Båda kamerorna är alltså intressanta för en köpare med en budget som räcker till E-620.

Och om köparen då är jag, till exempel, som startade den här tråden, så är jag alltså alltmer ointresserad av kameror i Nikon D90:s klass. Känns för stor. Sen är det ju fint som snus att de nya kamerorna har stora sökare, men jag minns när jag köpte min D5D och även funderade på Nikon D50 - då var det ingen som snackade om att den hade liten sökare jämförelsevis. Det verkar gå i vågor det här. Men ni ska alla ha stort tack! jag lär mig massor av era inlägg och ska förstås testa kameror ytterligare innan jag slår till. Viktigast är att jag har en ny pålitlig kamrat till hösten då jag får barn.

Viktigast är bilden

minns när jag köpte min D5D och även funderade på Nikon D50 - då var det ingen som snackade om att den hade liten sökare

Tyvärr är det så märkesfanatikerna håller på, de gnäller bara på andra mindre märken.

Man får försöka ha övereende med märkesfundamentalisterna och koncentrera sig på det som är viktigast, bilden, kompositionen och det bilden förmedlar.

Var ute och fotade med en fotokompis häromdagen som hade mycket större och tyngre utrustning (annat märke).
När jag vinklade ut displayen på E-620 och tog bilder ur olika besvärliga vinklar sade han att han saknade en sån.

Senare när vi skulle fota på eftermiddagen undrade jag varför han bara tog med kameran, han tyckte det räckte med tung kamera, ryggsäcken var ju så tung med alla stora tunga objektiv så den lämnades i bilen.
Jag valde rätt tänkte jag då, det är ganska lätt och kompakt att bära E-620 och några objetkiv m.m. en dag.

För mig blir det nog för stor och tung utrustning om man skall ha annat märke som typ canon kamera med bildstabilisering och vingklingsbar skärm och flera objektiv.

Det viktigaste är att du (Stina) hittar en kamera som du är nöjd med, olika fotografer har ju olika behov.

MVH
-

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto