Annons

Är Nikon Svenska AB Sveriges mest arroganta företag?

Produkter
(logga in för att koppla)

esbtse

Aktiv medlem
Efter att i åratal ha haft Nikon kameror och därmed ha haft kontakt med Nikon Svenska AB är det bara att konstatera att företagets anställda är kundfientliga, arroganta och ovilliga att hjälpa till. De svarar heller aldrig på mail.
Är detta Nikon andan? Vet Japanska Moderbolaget om hur de uppträder?

Har detta drabbat andra Nikon ägare?
 
Det fanns en liknande tråd förra veckan.

Jag har personligen endast bra erfarenheter av företaget. Dock vill jag tillägga att när jag fotograferar betyder det mer för mig att ha en utrustning jag trivs med än om någon/några som jobbar för det företaget råkar vara ohyfsade.
 
esbtse skrev:
...De svarar heller aldrig på mail...
Är man missnöjd är man så klart missnöjd.
Men jag har skickat mejl till Nikon två gånger i år och så här ser min inbox ut... (Jag har fler mejl från Nikon.)
 

Bilagor

  • nikon.png
    nikon.png
    3.1 KB · Visningar: 2,764
Nikon och andra...

Bibi skrev:
Dock vill jag tillägga att när jag fotograferar betyder det mer för mig att ha en utrustning jag trivs med än om någon/några som jobbar för det företaget råkar vara ohyfsade.

Frågan är ju vad händer när din trivsamma utrustning strular och du behöver Nikons hjälp i ett för dig viktigt ögonblick och då får ett otillräckligt bra bemötande eller som det på senare tid varit... uruselt och arrogant ?!?!

Var väl någon här på Fotosidan.se som träffade representanter från Nikon Svenska AB på någon mässa och fick också erfara att de helt enkelt är otrevliga och sura...


Nåja, jag har slutat handla Nikon grejer i Sverige helt och hållet så Nikon Svenska AB kan fara åt h-vete :-D !!!

Audi i Sverige kan göra dem sällskap !!!

Hela TRE gånger har jag varit på väg att köpa en Audi... sist var den en fabriksny Audi TT men maken till sämre bemötande har jag aldrig varit med om eller ens hört talas om... så det blev en fabriksny BMW istället... som var 150000 kr dyrare :-D !!! Hade lust att svänga förbi Audi på vägen hem när jag hämtat BMWn men orkade inte bråka med Audi... de verkar ju ändå inte bry sig... det går väl FÖR bra för Audi koncernen :p
 
Re: Nikon och andra...

SmashingPumpkins skrev:
Frågan är ju vad händer när din trivsamma utrustning strular och du behöver Nikons hjälp i ett för dig viktigt ögonblick och då får ett otillräckligt bra bemötande eller som det på senare tid varit... uruselt och arrogant ?!?!
Min trivsamma utrustning har strulat. Kontakten med företaget Nikon strulade inte.
 
Har inte blivit bemött på

något annat sätt än exemplariskt.

Har förmodligen varit i kontakt med Nikon fler ggr än den de flesta här detta år. Har dock alltid blivit bemött på ett seriöst och proffsigt sätt.

Vet inte vad du gör för fel, då de är så fientliga mot dig...

Uppriktigt så tror jag inte att de skulle vara så fientliga om du ringde och framförde din kritik. Har du testa det ?

/P.L
 
Senast ändrad:
Re: Nikon och andra...

SmashingPumpkins skrev:

Var väl någon här på Fotosidan.se som träffade representanter från Nikon Svenska AB på någon mässa och fick också erfara att de helt enkelt är otrevliga och sura...
P

Det var också här på FS som Nikon erbjöd personen i fråga en lunch och en egen demo-visning...

du kanske missade det ?



/P.L
 
Re: Nikon och andra...

SmashingPumpkins skrev:
Frågan är ju vad händer när din trivsamma utrustning strular och du behöver Nikons hjälp i ett för dig viktigt ögonblick och då får ett otillräckligt bra bemötande eller som det på senare tid varit... uruselt och arrogant ?!?!

Var väl någon här på Fotosidan.se som träffade representanter från Nikon Svenska AB på någon mässa och fick också erfara att de helt enkelt är otrevliga och sura...


Nåja, jag har slutat handla Nikon grejer i Sverige helt och hållet så Nikon Svenska AB kan fara åt h-vete :-D !!!

Audi i Sverige kan göra dem sällskap !!!

Hela TRE gånger har jag varit på väg att köpa en Audi... sist var den en fabriksny Audi TT men maken till sämre bemötande har jag aldrig varit med om eller ens hört talas om... så det blev en fabriksny BMW istället... som var 150000 kr dyrare :-D !!! Hade lust att svänga förbi Audi på vägen hem när jag hämtat BMWn men orkade inte bråka med Audi... de verkar ju ändå inte bry sig... det går väl FÖR bra för Audi koncernen :p

Finns väl inget som heter Audi-koncernen utan kanske Volkswagen Group (Volkswagen AG) där följande märken ingår: VW, Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Seat, och Skoda!

Sen kan jag ju tillägga att jag aldrig haft något problem med Nikon Sverige. När jag köpte min D70 och fokusen bakfokuserade kontaktade jag Nikon, de sa att de skulle fixa mitt problem över dagen, när jag framförde att jag var i starkt behov av att ha kameran fungerade korrekt redan idag så fixade de den på en gång.

Nu vet jag iofs inte hur du framförde ditt problem till Nikon, jag har flera gånger hört hur arroganta KUNDERNA är när de kontaktar kundtjänst och dyl.
 
Jag startade en tråd för en tid sedan gällande Nikons dåliga leveranstider. Efter detta har jag fått kontakt med två personer i Nikon Nordics management (bl.a. Gösta som återfinns här på Fotosidan) och de har försökt hjälpa mig att få tag på objektivet jag efterfrågat.

Jag har aldrig uppleft att de inte svarar på mail, utan jag har alltid haft svar senast dagen efter då det gäller servicefrågor. Är det bråttom så ringer man och får då svar snabbare.

Leveranstiderna är fortfarande dåliga på en del saker, men det ligger utanför Nikon Nordics kontroll.. Jag är dock mycket nöjd med den personliga hjälp jag fått från dem och senast idag har jag fått 6 st svar på mail jag skickat till dem.
 
Jag vet inte hur personerna i fråga har "närmat sig" Nikon-supporten, men generellt så bemöter man ju andra som man själv vill bli bemött.

Jag har inte haft kontakt med Nikon-supporten jättemånga gånger, men de fåtalet gånger så har jag fått bra svar - så som de ska vara helt enkelt.

Jag har också sett flera inlägg där Nikon beröms för att de varit så givmilda, bjudit på reparationer etc. på kameror som var utanför garantin.

Och, vad katten har Audi/VW-koncernen med Nikon-supporten att göra? Och med Fotosidan?!
 
Andreas Hansson skrev:
Jag vet inte hur personerna i fråga har "närmat sig" Nikon-supporten, men generellt så bemöter man ju andra som man själv vill bli bemött.

Jag har inte haft kontakt med Nikon-supporten jättemånga gånger, men de fåtalet gånger så har jag fått bra svar - så som de ska vara helt enkelt.

Jag har också sett flera inlägg där Nikon beröms för att de varit så givmilda, bjudit på reparationer etc. på kameror som var utanför garantin.

Och, vad katten har Audi/VW-koncernen med Nikon-supporten att göra? Och med Fotosidan?!

Jag vet inte, det var nån som började prata om Audi så därför behövde jag poängtera att en Audi-koncern finns inte!
 
Varför låta sig uppslukas av enstaka incidenter, ryt till, ring eller skriv till de berörda istället för att smitta hela sverige med negativ energi!

Här på forumet finns ju massor med positivt att lära sig, en guldgruva av inspiration och kunskap. Och med just kunskap och inspiration tar man bra bilder, låt inte någon elller några ta det ifrån er.

Fasen det är väl ändå flitiga och trevliga aseater som tillverkar våra redskap eller "statussymboler" för en del.

Snott citat från okänd källa:
"Sänk er inte till idioternas nivå, där blir ni ändå slagna av erfarenhet."
 
Re: Nikon och andra...

SmashingPumpkins skrev:
med om eller ens hört talas om... så det blev en fabriksny BMW istället... som var 150000 kr dyrare :-D !!!

150 000 kronor mer på en annan bil du inte från början valt att köpa, detta för en person inte bemötte dig som du förväntat dig???

Den försäljaren får nog en bra bonus, mjölka ut 150 000 kr mer än vad kunden från början tänkt sig ;-)


/Michael
 
Jag skulle vilja ge Nikon i Upplands Väsby en ros och inte ris.
Vid 2 olika tillfällen har jag behövt service och ett mindre garanti arbete.
Vid båda tillfällena har jag bara blivit vänligt och professionell bemött.
Man har erbjudit mig kaffe och en väntetid under 30 minuter. När de sedan lämnat tillbaka kameran har man utfört reparationen och dessutom rengjort den, och uppgraderat den utan att jag ens frågat efter det.
 
esbtse skrev:
Efter att i åratal ha haft Nikon kameror och därmed ha haft kontakt med Nikon Svenska AB är det bara att konstatera att företagets anställda är kundfientliga, arroganta och ovilliga att hjälpa till. De svarar heller aldrig på mail.
Är detta Nikon andan? Vet Japanska Moderbolaget om hur de uppträder?

Har detta drabbat andra Nikon ägare?
Skickade mail till serviceavdelningen på Nikon igår kväll. 08:58 trillade svaret ner i min inbox. Två gånger har jag skickat kameror för lättare justeringar. Båda gångerna tog det 5-6 dagar att få tillbaka kameran -- INKL. postgång!

Svarar aldrig på mail?
Kundfientliga?
Arroganta?
Ovilja att hjälpa till?

Visst det har säkert hänt; det gör det i alla företag. Därifrån till att ta i med släggor som "aldrig", "fientliga" och "arroganta" ter sig bara löjligt och grälsjukt när man gör en enkel verklighetskontroll.
 
Inte kul

Jag har varit i kontakt med nikon lite grann ang. service på två av mina objektiv.
Nu har det gått två månader... Uruselt! jag har nästan gett upp. Hoppas att jag får tillbaks dom innan jul.

Kaj
 
Har än så länge bara positivt att säga om Nikon Kundservice, även om det kanske tar lite tid att få saker fixade. (Dock har Nikons hemsida en länk till Karlstad där verkstaden inte längre tar emot kameror)

Däremot kanske de, i mina ögon sett, bör se över deras kameraverkstäder. Iaf den i Gbg.. Betonar i mina ögon sett..

Nikonservice fixade till allt det som de i Gbg sa att de inte kunde göra ngt åt, även det som AE i Gbg hade ställt till med. AE sa när de hade petat in skräp innanför "okulärhålet" (kommer inte ihåg vad det heter..) att "det är sånt man får räkna med"! I mina ögon tycker jag inte att det ska vara sånt man får räkna med. Sedan tyckte de att det var för dyrt för dem att göra rent det, så jag fick rådet att skicka till Nikon.. Som fixade utan att jag behövde tjata.
 
Vad jag undrar är: Hur bär man sig åt för att få så dålig support från Nikon som det påstås i en del trådar?

I de fall jag har varit kontakt med Nikon har jag alltid blivit mycket trevligt bemött och svarat mina på mail har de också gjort, och det snabbt.

Nedan ses svaren från Nikon Support till mig...
 

Bilagor

  • namnlös.jpg
    namnlös.jpg
    45.1 KB · Visningar: 730
Finns ju andra serviceverkstäder som t ex Lasses i saltsjö-boo.

De få gånger jag behövt ha med Nikon AB att göra har det löst sig bra.
 
Har bara gott att säga om Nikon. Sista kontakten jag hade med dom åkte jag till Väsby utan att ringa först med 3st objektiv som legat i vatten. Dom sa att det troligen inte var värt att laga men skulle titta på det. Efter 2 dagar fick jag ett samtal som tyvärr bekräftade att det bara var sopor kvar men dom skickade tillbaka gluggarna med företagspaket.
Vad kostade då detta? INGENTING!!! Det kallar jag service!

Tack Nikon!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.