Annons

Är min Sony RX100 defekt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Banshee

Aktiv medlem
Hej,

Jag köpte nyss en Sony RX 100 och om man tittar från en skarp vinkel på följande vis :

http://i.imgur.com/2BcVBgt.jpg

Så kan man se ett skarp ljud. Det är som om ytan på displayen inte täcker ändå in i hörnet. Det är dock endast från denna vinkel det syns och inte rakt framifrån.

Frågan är om detta är standard eller om jag bör byta ut den?
 
Kan aldrig tro att det där är som det skall. Du kan maila bilden till Sony's Service-center för klarläggande.
Jag har sänt `problem på bild´ till deras serviceansvariga och alltid fått svar.

/Stephan
 
Om du stör dig på det så är det bara att gå tillbaka till butiken och kräva en ny. Och akta dig noga för försäljare som hävdar att de måste skicka den på reparation. Du har rätt till en ny, utan diskussion.

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/konsumentkoplagen/

Visa bilaga 132284

Det kan man ju akta sig för om man inte vill dras med en reparation, men du skriver stämmer inte. Eftersom du redan är inne och surfar på Konsumentverkets sida så kan du ju läsa här:
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/
 
Det kan man ju akta sig för om man inte vill dras med en reparation, men du skriver stämmer inte. Eftersom du redan är inne och surfar på Konsumentverkets sida så kan du ju läsa här:
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/
Jag skulle säga att begreppet ”inom skälig tid” är avgörande här. Om du går in i en butik, köper en kamera och samma dag hemma upptäcker att den är felaktig, så finns det inte på kartan att en reparation sker ”inom skälig tid”. Du har köpt en produkt som var felaktig och det finns ingen anledning att sitta och vänta i veckor på reparation. Det är allt annat än skäligt.

Seriösa handlare vet detta och de har inget att förlora själva på att vara kunden tillmötesgående, annat än just att förlora kunder. Men visst förekommer det idioter inom alla branscher.
 
Vad är problemet, och hur ser ett "skarp ljud" ut?

Så du menar att du inte förstod vad problemet var på grund av ett litet fel? Då är det nog inte vidare lönt att du lägger energi på att diskutera det.

Och om du verkligen inte förstod problemet så ska ljud vara ljus vilket iallafall jag anser att man ser ganska klart på bilden.
 

Troligen helt normalt, eftersom du nu har en info del på vänstra sidan av displayen (vänster sidan, när du håller kameran vågrätt framför dig), den är inflikad i displayen för att visa vad kameran har att ge vid standardinställning/leveransinställning.
Vrid ratten till "S" läget, dvs Shutterprio/tidsprio, för att ta ett exempel, då går infot bort i vänster hörn, så enkelt är det, inga döda pixlar lurar alltså!

Några få fotografer åberopar Konsumentverket, vi andra med sunt förnuft (fotografer och fotoförsäljare) byter rakt av OM DET ÄR ETT SOLKLART FEL PÅ KAMERAN, OAVSETT NÄR DU UPPTÄCKER DET, SKÄLIG TID ÄR INOM NÅGRA VECKOR, INGEN KAN KRÄVA, ATT DU SKALL FÖRSTA TIMMEN EFTER KÖPET SKALL SLÄNGA DIG UT OCH FOTOGRAFERA!
 
Har nu fått kameran utbytad och det var mycket riktigt ett fabriksfel.

Visst hade man kunnat leva med det men betalar man 4000 kr för en kompaktkamera så ska den vara perfekt enligt mig.
 
Har nu fått kameran utbytad och det var mycket riktigt ett fabriksfel.

Visst hade man kunnat leva med det men betalar man 4000 kr för en kompaktkamera så ska den vara perfekt enligt mig.

Ingen här på Fotosidan skulle säga emot dig, - en ny kamera för 4000 spänn skall vara perfekt!

Övrigt, RX100:n, den bästa kompakt jag har haft, sedan en längre tid tillbaka, grande prima någonsin!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar