Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är min skärm felinställd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fia-Mia

Aktiv medlem
Jag skickade denna bild till framkallning och får tillbaka den (och några andra svartvita) alldeles för mörka i mina ögon. Hennes klänning kan på papperskopian uppfattas som svart/vit, på min skärm är den grå/vit.

Är det min skärm som är felinställd eller är det ett vanligt fenomen för svartvita bilder, att de är svårare att få bra. Det var på Fujidirekt, vars kvalitet jag normalt sett tycker duger. Några andra bilder i sepiatoning (en annan storlek) blev bra (=motsvarade min skärmuppfattning).
Det var förstoringar som jag blev missnöjd med.

Större bild finns på: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=541781&target=_blank
 

Bilagor

  • asta-foto-liten.jpg
    asta-foto-liten.jpg
    35.7 KB · Visningar: 302
Möjligtvis något mörk, men inte så att man uppfattar klänningen som svart-vit. Bör ha blivit något mörkad vid framkallningen.

Om man behandlar sina bilder innan de skickas iväg är det bättre att använda sig av ett labb där man kan välja bort automatisk justering och liknande.
 
Tack.
Jag ska försöka få dem att göra om de tre kopiorna då. Jag var helt nöjd med ljus/kontrast på de andra korten och Fujidirekt har ju "nöjd-garanti"
Ska bli spännande att testa om de lever upp till den, det rör ju sig ändå bara om 27 kr ;-)
 
På min skärm, som är kalibrerad med en spyder, så ser bilden bra ut. Jag skulle gissa att de mörka ränderna i tröjan motsvarar marinblått i färg.

Den mörkaste delen i flickans öppna mun tycker jag ser kolsvart ut, ränderna är ljusare än det och borde tydligt kunna separeras på kopian.
 
Tack
På papperskopian kan man med nöd och näppe urskilja tungbandet, annars är allt svart innanför tänderna.
 
Ifall de justerar bilderna, och de gör alla sånadär vanliga billiga ställen per default, så kan man inte förvänta sig att det blir likadant på pappret som på skärmen.

Sen kommer dethär med felinställda skärmar in i leken också, ifall man inte får bilderna justerade hos labbet.

Troligen har bilden fått lite mer kontrast och blivit något nermörkad hos labbet. Mycket jämngrå ton (bakgrunden) som dessutom är något ljusare än medelgrå, så det kan ha med det att göra.

/Henri
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.