Annons

Är man idiot som byter till D7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

js1

Aktiv medlem
Blir man idiotförklarad om man köper en begagnad 7D för 4500.- istället för A700?

Har idag en 5D och har kikat på A700 (naturligtvis). Tycker inte den är värd dom 14000.- den betingar. Ser inget behov av 12Mpix
och tycker inte den ger samma intryck som 7D:n.
Ser ut som en förvuxen A100. 7D känns gedigen på ett helt annat sätt och det är mycket det jag är ute efter.
Det som talar för A700 är väl egentligen bara af:en och den rappare slutaren.

HJÄLP MIG! JAG HAR BESLUTSÅNGEST

Jag tycker Du gör rätt i att skaffa en D7D. Mina argument runt ett byte från D7D till a700:

+ Starkt förbättrad AF-algoritm
+ InfoLi-batteri

- Har inga fokusproblem med mina objektiv på D7D
- Ingen bracketing för HDRI
- Ingen MLU utan timer
- Ingen greppsensor i EU
- Fortfarande APS-C-sensor
- Kostar frackskjorta

Nackdelarna överväger. Jag håller mig till D7D så länge och avvaktar a900. Hade jag haft en D5D, eller en a100, hade jag fortfarande inte köpt a700, utan en D7D.

7D är fortfarande en underbar kamera så jag tycker inte att du gör fel.
Jag misstänker att du tänker sälja av din 5D så slutnotan blir väl lägre. Kolla bara upp om 7D:n är åtgärdad för "black frame"-problemet innan du säljer den gamla. Det ska vara gratis att lämna in 7D:n men det tar ju ett tag innan den landar i brevlådan igen.

spännande diskussion,
har precis samma beslutsångest
sedan min 7D pajade förra veckan.
lutar ändå åt en A700, men jag funderar
också på vad jag får för dessa pengar
om jag letar fram en "ny" begagnad 7D,
en kamera jag verkligen tyckt om och som
jag ännu inte vill skiljas från. Är inte
mentalt förberedd.
Visst, gillar Sony A100 (som jag också har)
men trots att det är en BRA kamera så är det
någonting som fattas. Och så är det för mycket plast.

Nu är 7D hastigt och lustigt ganska svår att hitta på beg-marknaden, men köp om du hittar en.
Du blir inte missnöjd. I alla fall inte om du också skaffar VC-7D-greppet (som sjunker i pris, sakta men säkert, då en del sålt sin gamla kära 7d-kameror.
--
jag är också en sådan som faktiskt hellre köper begagnat då man inte förlorar så stora pengar vid
ev. senare försäljning. Köper man en 7D i dag för cirka 4 000 - 4 500 så behåller den värde ett bra tag. Köper man en NY A700 så förlorar man ju några tusen bara genom att öppna kartongen.
Men jag får se hur det slutar, 11 800 kr (med vertialgreppe) för en Sony D700 är ändå lockande. De lovar leverans på fyra, max fem dagar.

(men nej, nu blev min beslutångest än värre...)

--
lennart:
förklara gärna det här, vet ej vad MLU är
och vad menar du med "ingen greppsensor i EU"?

"
- Ingen MLU utan timer
- Ingen greppsensor i EU'"

Grimmer skrev:
7D är fortfarande en underbar kamera så jag tycker inte att du gör fel.
Jag misstänker att du tänker sälja av din 5D så slutnotan blir väl lägre. Kolla bara upp om 7D:n är åtgärdad för "black frame"-problemet innan du säljer den gamla. Det ska vara gratis att lämna in 7D:n men det tar ju ett tag innan den landar i brevlådan igen.

Nja, jag tänkte nog faktiskt behålla 5D:n iallafall.
Enligt säljaren hade Black-frame visat sig en gång när kameran var ny. Sen dess har han tagit ca 10.000 exp utan problem, (säger han).
Kan man bara skicka in kameran och hävda black-frame eller hur påvisar man det?

D7D vs A700

Feb -06 köpte jag en D7D (Expert) och sålde den för att köpa en A100 aug-06.

Denna behöll jag till jul-07 då jag sålde den eftersom jag hade kommit över en D7D som endast hade gått 183 exponeringar.

Ångrar inte en sekund återgången till D7D från A100 även om kostnaden blev 4.000 kr eller 50 öre per exponering.

Du kan också köpa en D7D och vänta till feb-08, PMA, eftersom dagens digitalteknik har en vidunderlig förmåga att falla som en sten när något nytt kommer.

Bara för att en ny kamera kommer blir inte föregående modell sämre, bara billigare!

D7D är riktig kamera !!!

Tydligen är det bara att skicka in den till rep men man lär väl tala med dom först. Min har också problemet men det visar sig så sällan att jag inte orkat lämna in den än.

Tänk dig att A700:an sjunker till 10.000, är det intressant då? Dit kommer den så småningom. Är du då fortfarande nöjd med din(?) 7D så är väl allt grönt!

A700 går redan att köpa för ca 9800 med frakt från England (inga tullavgifter eller skatter)

http://cgi.ebay.co.uk/Sony-Alpha-DS...ryZ31388QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

och även om jag mer än gärna slår hur
många slag som helst för 7D (fantastisk kamera)
så är det på sin plats att säga att den har
några år på nacken. Blir såklart inte sämre för det
men risken för diverse strul och fel hit och dit ökar ju. Och det kostar (mycket) pengar att laga
en trasig kamera (utan garanti).

Dock, tänker ändå rekommendera den, absolut. Värd sitt pris på beg-marknaden. Om man hittar den.

js1 skrev:
Enligt säljaren hade Black-frame visat sig en gång när kameran var ny. Sen dess har han tagit ca 10.000 exp utan problem, (säger han).
Kan man bara skicka in kameran och hävda black-frame eller hur påvisar man det?

Så vitt jag fattat det så har Minolta officielt gått ut och sagt att Black-Frame beror på en felaktigt designad detalj i slutaren och att det därför är en gratis uppgradering/utbyte. Ungefär som återkallning av bilar med senare upptäckta modellfel. Ring med Zieger och kolla, de brukar vara lätta att snacka med. Enligt vad jag hört så ska "garantin" för Black-Frame åtgärdning gälla till 2011 =)

Mvh, Oskar

christian hylse (christianhylse) skrev:
...
lennart:
förklara gärna ... vad menar du med ...

- Ingen MLU utan timer
- Ingen greppsensor i EU
MLU ( Mirror Lock Up ) saknas, utom på 2 sek självutlösare, där kameran först fäller upp spegeln, väntar två sekunder, för att sedan exponera. Jag har inte kollat om a700 gör MLU även på tio sek, men jag tvivalr. Detta är ett "arv" från Minoltas beslut att mekanisk/elektrisk MLU inte var en efterfrågad funktion. Vid HDRI är det en i allra högsta grad efterfrågad funktion.

Greppsensorn - små metalbleck på framkanten av handgrepp, och vertikalgrepp, - kan användas för att väcka en kamera ur power save sleep, eller starta AF, eller starta AF eye tracking. På a700 finns det fungerande greppsensor på de a700 som säljs över hela världen, UTOM i Eu och i Japan. Kontakterna innehåller Nickel, vilket är en känd kontaktallergen. Detta är så nära självmål man kan komma - att inte känna till miljölagstiftningen på sin hemmamarknad Japan och ersätta Nickel med ex.vis Rodium- eller Platinapläterade kontaktrer som inte är allergena.

Senast ändrad:
Nilfisken skrev:
Så vitt jag fattat det så har Minolta officielt gått ut och sagt att Black-Frame beror på en felaktigt designad detalj i slutaren och att det därför är en gratis uppgradering/utbyte. Ungefär som återkallning av bilar med senare upptäckta modellfel. Ring med Zieger och kolla, de brukar vara lätta att snacka med. Enligt vad jag hört så ska "garantin" för Black-Frame åtgärdning gälla till 2011 =)

Mvh, Oskar

Det är inga som helst problem. Det är gratis. De fixade min på drygt en vecka inklusive backfocus justering av huset (AF).

Ja, om du spar 7-10.000 på kuppen så kan du lugnt slita på din D7D medan priset på A700 faller, sedan väntar du lugnt in A900.

Jag har inte ens övervägt att klämma på en A700, varför skulle jag!? Okej, några pixlar till skulle inte skada, men det känns inte tillräckligt.

Edit: Min D7D blackframar (jäkla ord!?) ibland, oftast då den fått ligga oanvänd i ett par dygn (händer extremt sällan) och bara första avtrycket. Efter en omstart så är den som ny igen.

Borde jag ändå skicka in den? Och hur lever man utan i flera veckor, eller hur lång tid tar det? Har de besökstider?

HDFS) (KGS skrev:

Min D7D blackframar (jäkla ord!?) ibland, oftast då den fått ligga oanvänd i ett par dygn (händer extremt sällan) och bara första avtrycket. Efter en omstart så är den som ny igen.

Precis så beter sig min D7D, men eftersom jag inte lyckas hitta kvittot, så har jag inte skickat iväg den :/ Har till och med försäkring som fortfarande gäller, men utan kvitto, så är försäkringen värdelös...

Måste man ha kvitto på kameran, eller kan man skicka in den ändå?

Juri: Så vitt jag vet behövs inget kvitto. Och varför skulle det behövas vid det här typen av fel? Det är ju ett fel som ska åtgärdas oavsett om det finns garanti kvar eller ej.

Däremot undrar jag lite över det här med "omstart" vid black frame-problemet.
Vad innebär en "omstart".
Att man knäpper av och på strömbrytare bara?

christianhylse skrev:
Däremot undrar jag lite över det här med "omstart" vid black frame-problemet.
Vad innebär en "omstart".
Att man knäpper av och på strömbrytare bara?

Omstart i mitt fall innebär att jag stänger av kameran, väntar ett par sekunder och sedan knäpper igång den igen. Jag behöver inte ta ur batteriet eller något sådant, utan av och på med strömbrytaren bara.
Efter omstart, så fungerar kameran klockrent tills jag haft den avstängd igen över natten eller ett par dagar.

På sistone har kameran fungerat utan problem, men så har det varit förr, så felet uppkommer nog snart igen...

Behöver man inte kvitto, så ska jag skicka iväg kameran snarast - jag har ju en annan kamera numera, så jag ska nog överleva :)

Japp, på och av bara... när man vet om det så gör man en blindavfyrning o startar om o sen är det bara att fota på. Har inte skett spontant mitt i en fotoövning (hittills).

Kvitto lär inte efterfrågas. De ser att det är en D7D, det räcker :)

men om den funkar som vanligt bara man stänger av och på den - varför skickar folk i väg den på lagning då? Känns ju väl omständigt för en bagatell.
Sådär gör min mobiltelefon (SE K810) typ varje dag. För att inte tala om min (hemska) PC.
(dock aldrig min Ibook på jobbet).

HDFS) (KGS skrev:

Edit: Min D7D blackframar (jäkla ord!?) ibland, oftast då den fått ligga oanvänd i ett par dygn (händer extremt sällan) och bara första avtrycket. Efter en omstart så är den som ny igen.

Borde jag ändå skicka in den? Och hur lever man utan i flera veckor, eller hur lång tid tar det? Har de besökstider?

En dryg vecka som sagt KG. Jag fick black frame fixat i samband med att jag ville justera AF (back focus) som Zieger missat båda två i samband med den stora rep. jag gjorde i somras då de bytte halva kameran inklusive AS, bakstycke, batterilucka m.m. (det kostade 3.300:- då jag inte längre hade nån garanti). När jag fick tillbaka kameran så stod det att de bjöd på rubbet eftersom de borde fixat detta i somras (och dessutom skickat ut min kamera på sightseeing till min gamla adress i nån extra vecka). Det tycker jag var lite schysst, så bortsett från missen i somras så tycker jag Zieger har tagit ansvar.

I övrigt håller jag helt med dig, jag har vetet om att black frame rep. varit gratis länge, men jag har inte sett nån större orsak att fixa det förrän nu i samband med att jag ändå skickade in kameran. Jag ser black frame mer som ett kosmetiskt problem som inte har nån större praktisk betydelse. Hade exakt samma symptom som dig och det fixade sig alltid genom en omstart. Om du däremot tänkt sälja kameran så är det en annan sak. Då vill man ju att den ska vara OK.

Jag har faktiskt haft min ute till försäljning på blocket men ingen var intresserad till ett för mig vettigt pris, trots att den numera är i princip i nyskick (slutaren är ju bytt också). Så nu funkar den så pass bra att jag kan leva med den att bra tag till. Jag har lagt köp av ny kamera på hyllan ett tag. Köpte även en liten Ricoh Caplio R7 som är hur kul som helst och ger mkt bra bilder med sina 8 megpixel och lysande macro.

Det verkar lite som om Sony inte ens kommer lyckas med att få sin installerade bas att uppgradera i nån större utsträckning om man läser denna tråd. Det kanske bara är bra det så att trycket på priserna nedåt får verka ett tag. Tycker också 14.000 för ett hus varit väl högt sett till konkurrensen.

christianhylse skrev:
spännande diskussion,
har precis samma beslutsångest
sedan min 7D pajade förra veckan.
lutar ändå åt en A700, men jag funderar
också på vad jag får för dessa pengar
om jag letar fram en "ny" begagnad 7D,
en kamera jag verkligen tyckt om och som
jag ännu inte vill skiljas från. Är inte
mentalt förberedd.
Visst, gillar Sony A100 (som jag också har)
men trots att det är en BRA kamera så är det
någonting som fattas. Och så är det för mycket plast.

Nu är 7D hastigt och lustigt ganska svår att hitta på beg-marknaden, men köp om du hittar en.
Du blir inte missnöjd. I alla fall inte om du också skaffar VC-7D-greppet (som sjunker i pris, sakta men säkert, då en del sålt sin gamla kära 7d-kameror.
--
jag är också en sådan som faktiskt hellre köper begagnat då man inte förlorar så stora pengar vid
ev. senare försäljning. Köper man en 7D i dag för cirka 4 000 - 4 500 så behåller den värde ett bra tag. Köper man en NY A700 så förlorar man ju några tusen bara genom att öppna kartongen.
Men jag får se hur det slutar, 11 800 kr (med vertialgreppe) för en Sony D700 är ändå lockande. De lovar leverans på fyra, max fem dagar.

(men nej, nu blev min beslutångest än värre...)

--
lennart:
förklara gärna det här, vet ej vad MLU är
och vad menar du med "ingen greppsensor i EU"?

"
- Ingen MLU utan timer
- Ingen greppsensor i EU'"

Jag tror att många som har en D7D som köpt den till normalpris (runt 14.000+ kanske) tvekar att sälja den för runt 4000:-. Det finns fler D7D på blocket men de kräver betydligt mer än så i många fall, så det är inte underligt att de legat där ganska länge. Om man tycker kapitalförstöringen blir för kraftig (för det är ju trots allt en väldigt bra kamera), så har man den kvar - även som backupkamera. Då kanske man inte heller har så bråttom att göra om samma misstag och köpa en A700 för samma peng.

Hur man än vrider och vänder på det
så är det kapitalförstöring att köpa elektronik nytt,
ja, att köpa det mesta nytt egentligen.
Min filosofi är (handlarnas dröm, kanske?)
att om jag vill ha någonting och jag har gnetat
ihop pengar så köper jag det.
Pengarna är till för att komma och gå, det mår alla
bäst av.

Däremot har jag en mer filosofisk inställning till mina prylar. Har seperationsångest.
Fast struntsamma, blir nog en A700 ändå, förr eller senare, tycker dock Sony skulle varit lite smartare
och satt ett pris på 9999 för huset. Då hade det nog
rasslat till. Stor skillnad mellan 9999 och 13 999.
Om jag nu köper en D700 så kommer den, min vana trogen att sjunka med (minst) 2 000 spänn samma sekund som
jag bekräftar köpet. Jo, så är det alltid när jag handlar elektronik.
Veckan efter jag köpte min 5D så hade Expert här i stan utförsäljning av sina 7D. Jag betalade 7 900 för 5D. Expert tog 3 999 kr för 7D. Halleluja, liksom.
Men det var ett annat läge då. K-M var körda och skulle rensas ut.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto