Annons

Är man idiot som byter till D7D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan förstå frustrationen Christian och det enda receptet är det urtråkiga - vänta, ha is i magen, världen går inte under för att jag inte har en a700 att klämma på, utan "måstre nöja mig" med en KM D7D.

Jag har två D7D, båda är reparerade för Black Frame, den första köpte jag för 5500 och den andra för 3500. Min insats, utöver att häva fram plånboken, bestod i att jag avstod från kameran under arton månader efter lanseringen. Jag hade andra kameror, bl.a. en Minolta 7 att förlusta mig med så länge.

jag kan överleva utan en C700. Absolut :)
men lennart, jag har ju ingen direkt fungerande D7D längre. Den gick ju sönder i helgen och jag gillar inte Sony P100 så mycket som D7D.
(jo, jag har en Sony X100 också, Jörgen)

framför allt är det batterigreppet jag vill ha, har man vant sig vid att fota med grepp så funkar ingenting annars längre, möjligtvis bara Leica M6.

christianhylse skrev:
Hur man än vrider och vänder på det
så är det kapitalförstöring att köpa elektronik nytt,
ja, att köpa det mesta nytt egentligen.
Min filosofi är (handlarnas dröm, kanske?)
att om jag vill ha någonting och jag har gnetat
ihop pengar så köper jag det.
Pengarna är till för att komma och gå, det mår alla
bäst av.

Däremot har jag en mer filosofisk inställning till mina prylar. Har seperationsångest.
Fast struntsamma, blir nog en A700 ändå, förr eller senare, tycker dock Sony skulle varit lite smartare
och satt ett pris på 9999 för huset. Då hade det nog
rasslat till. Stor skillnad mellan 9999 och 13 999.
Om jag nu köper en D700 så kommer den, min vana trogen att sjunka med (minst) 2 000 spänn samma sekund som
jag bekräftar köpet. Jo, så är det alltid när jag handlar elektronik.
Veckan efter jag köpte min 5D så hade Expert här i stan utförsäljning av sina 7D. Jag betalade 7 900 för 5D. Expert tog 3 999 kr för 7D. Halleluja, liksom.
Men det var ett annat läge då. K-M var körda och skulle rensas ut.

En del hade tur när KM rasade, andra inte. Det var en del som gjorde klipp på både kamerahus och objektiv också när många lämnade märket. Jag har inte betalt fullpris ens 2005 och jag tillhörde dem som stannade kvar med KM och köpte billiga bra objektiv när andra sålde, så jag tycker jag klarat mig ganska bra och är fortfarande ganska nöjd med mina val.

Annars tror jag att den snabba tekniska utvecklingen på kamerasidan trimmat in många i ett uppgraderingsbeteende snarlikt det som gällt mjukvaror i datorvärlden. Däremot tycker jag mig börja se en viss ändring i detta inte minst i denna tråd. Många börjar nog uppleva en avtagande nytta med att köpa nya kameror i samma tempo som tidigare. De kameror som säljs idag (både kompakter och DSLR:er) är idag så bra att det är svårt att skylla på kameran när man misslyckas.

Man ser det också i diskussionen om nyttan med den våldsamma upplösningsökning som flaggats upp i kommande "proffsmodell" från bl.a. Sony där man talar om 20 megapixel +. I detta fall börjar det bli dyrt för då måste vi börja tänka byte av datorer (snabbare med mer disk) också. Det är många som jag tror tycker det är rätt OK med hälften, typ 10-12 för de behov de har. 10-12 funkar utmärkt för A3+ prints och t.o.m 6 megapixel funkar ju bra eftersom skrivarna ju hjälper till.

Jag har fotat sen början på 70-talet med både systemkameror och annat och på den tiden var mina kameror i princip oförstörbara. Jag lyckades aldrig försätta min Zeiss Ikon eller min Pextax ur stridbart skick hur jag än försökte. Jag har däremot frekventerat verkstad 6 ggr sen 2005. (2 ggr för kraschad AS, 1 gång för bak fokus samt 3 ggr med objektiv (trasiga kammar, olja på lameller och rengöring). Mellan 1970 och 20 år framåt har mina kameror aldrig varit på verkstad.

Detta med frekventa garantireparationer bara måste påverka kamerapriserna och när garantierna löper ut så är det många som nog tycker att de inte kan motivera x antal 1000 i repkostnader och istället väljer att köpa nytt. Jag tror att man numera "sliter ut" kameror på ett helt annat sätt än man tidigare gjorde och det kan nog också kan förklara att många väljer att uppgradera med ganska täta intervaller idag även om den bästa förklaringen givetvis är att många har råd och vill satsa på sin hobby.

Senast ändrad:
Tack alla som engagerat sig kring mina funderingar. Det känns som man har vinden i ryggen från KM-kretsen.

Fast jag vet egentligen inte om jag blivit klokare. Trots allt så lockar D700 (f´låt A700) där borta i fjärran men jag är för snål för att slanta upp 14000.- i dag.

A700 har bättre prestanda men behöver jag det? Egentligen inte med min typ av fotografering.

En D7D spottar ur sig exakt samma bilder som min D5D så varför köpa en sån? För att den känns mustigare att hålla i och jobba med, å andra sidan verkar det mer regel än undantag att 7D:eek:rna strular, det ser man inte minst historiskt sett med alla diskusioner här på fs. Då känns det lite riskabelt att köpa begagnat helt utan garantier när man inte känner kamerans och tidigare ägarens historia.
Min D5D har funkat klockrent från dag 1.

Får se var det slutar!

christianhylse skrev:
spännande diskussion,
har precis samma beslutsångest
sedan min 7D pajade förra veckan.
lutar ändå åt en A700, men jag funderar
också på vad jag får för dessa pengar
om jag letar fram en "ny" begagnad 7D,
en kamera jag verkligen tyckt om och som
jag ännu inte vill skiljas från. Är inte
mentalt förberedd.

Vad är det som pajat? Det kanske är värt att laga?

Sten-Åke Sändh skrev:
...Det verkar lite som om Sony inte ens kommer lyckas med att få sin installerade bas att uppgradera i nån större utsträckning om man läser denna tråd. Det kanske bara är bra det så att trycket på priserna nedåt får verka ett tag. Tycker också 14.000 för ett hus varit väl högt sett till konkurrensen.

Nä, D7D är för färsk o för bra för att det ska uppgraderas A700 ska ta marknadsandelar bland nyköpare och ångerfulla caikonägare som vill ha mer för pengarna.

Jag betalade inte heller fullt pris för min D7D, jag bytte den, jämna slängar, efter stor vånda, mot den fräscha A2:a jag köpte av Jörgen ;-)
(fast jag la till batterigrepp o teleconverter)

Har haft den i ett år nu och först nu börjar jag tycka att det kanske var rätt trots allt, men jag saknade A2 mycket när jag jagade insekter i somras...

Han har i alla fall fått ett bud. Jag bjöd en spänn, mest för att markera. Undrar vad han lagt reservationspriset på - 15.000.-?

Tredje kvartilen har sjunkit från 16.150.- till 13.500.- på ett år.

nä? inte 15 000 i reservationspris? låter mycket, men finns efterfrågan så...
själv köpte jag mitt för 8 500 kr. och fick ett fint 28-70 G och en 5600 hs(d) på köpet. Så klart att just det här (tunga) 80-200-fyndet några dagar efter paketuthämtning skulle kvadda fattningen min 7D.
Som jag skrev i annat foruminlägg, ena dagen vinner man, andra dagen förlorar man. Det mesta blir jämnt skägg i slutändan. dock är det kul att det här objektivet dyker upp på tradera, ser det sällan och får nu veta det riktiga värdet på ett 80-200 APO i fint skick.

(och mitt ex av 80-200 var i ganska risigt YTTRE skick, mycket vitt är bortskavt, men det kvittar mig, presenterar ruggigt bra och det är det viktigaste.)

7D ledig!

Imorgon åker en kompis till Yodobashi i Tokyo och skaffar en a700 med VC och Carl Zeiss optik.
Så min 7D som garanterat inte tagit mer än max 1000 bilder och servades för typfelet hos Zieger för ca 1 månad sedan med VC och 2 batterier är nu på marknaden.
Det finns inte en endaste repa på huset eller VC.
Skick som ny! Till och med gummiflärparna är styva och fina. Köpt hos ScandinavianPhotos Stockholmsbutik.
Först till kvarn med ett bra bud!
Finns i Stockholm - Linköping (och däremellan längs motorvägen.

[email protected]

js1 skrev:
...
Enligt säljaren hade Black-frame visat sig en gång när kameran var ny. Sen dess har han tagit ca 10.000 exp utan problem, (säger han).
Kan man bara skicka in kameran och hävda black-frame eller hur påvisar man det?
Det verkar räcka med att skicka in kameran och hänvisa till FFB-problemet. Men det är bättre att vänta med att skicka in den tills problemet faktiskt har uppstått - inte mycket point i att reparera ett fel som inte finns! Det är ju definitivt ingen ko på isen - gratisreparationsmöjligheten kommer ju uppenbarligen att finnas kvar under åtskilliga år framöver, närmare ett halvt decennium. Säljaren uppgav ju att felet bara hade uppträtt en enda gång, och eftersom detta skedde när han var ny på kameran så är det väl antagligen så att det var han själv som råkade göra något fel.

Även om det skulle börja uppträda för dig lite emellanåt, så är det ju bara att stänga av kameran under ett par sekunder och sedan sätta på den igen, så är problemet borta. Då är det bättre att vänta med att skicka in den tills detta behövs av någon annan anledning. Av flera skäl - dels är det alltid en risk, om än liten, att det kan uppstå något annat problem med kameran när den öppnas, och dels har det ju hänt att ifall man väntar med att skicka in den tills något annat samtidigt behöver justeras eller lagas, så har man inte alltid behövt betala något för detta. Skulle FFB-problemet däremot börja bli omfattande, så att det sker ofta och att det blir för många bilder i följd, så är det förstås bäst att skicka in den så snart som möjligt.

Senast ändrad:
7D såld

Sålde min i nyskick fina 7D till en fotograf i Norrland. Jag måste säga att 7D har många fina kvaliteter men JAG kommer bättre överens med a700.

Frestelsen blev för stor!

Min gamla trotjänare Dynax5D har jag lämnat vidare (med blandade känslor) till ny ägare till förmån för en A700.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto