Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är Japanphoto ok att beställa från?

Produkter
(logga in för att koppla)

KinaO

Aktiv medlem
Har hittat ett objektiv som endast verkar finnas hos Japanphoto. Men när jag googlade Japanphoto så kom det upp väldigt mycket negativa omdömen om dom...Törs man beställa?
Nån som har positiva erfarenheter?
 
Det är en seriös affär. Det ska inte vara några problem att beställa därifrån. Är du osäker så kan du ju leta upp deras butik om du råkar bo i Stockholm.

Bemötandet i butiken när jag var där var dock inte jättebra. Jag fick ta initiativet att hälsa på dem i disken och när jag frågade saker fick jag svaret med en stor suck. Kanske bara hade otur men jag skulle bara handla där om jag verkligen var tvungen i framtiden.
 
Har hittat ett objektiv som endast verkar finnas hos Japanphoto. Men när jag googlade Japanphoto så kom det upp väldigt mycket negativa omdömen om dom...Törs man beställa?
Nån som har positiva erfarenheter?

En bra och trygg butik att handla från. Har haft bara bra erfarenheter från JP. Bor i Sthlm så jag brukar handla i deras butik på söder här.
 
Tänkte bara plussa lite för JapanPhoto genom att skramla till i en gammal tråd.

Jag är lantis och hobbyfotograf. Den lokala fotohandlaren (tillika den lokala TV/radio/dator-handlaren) har på sin höjd en Canon 700D med kitobjektiv på hyllan och det hetsar inte riktigt upp mig.

I helgen har jag dock varit i Göteborg som med mina mått mätt är en enormt stor stad, men fotoutbudet levde som jag ser det inte riktigt upp till stadsstorleken. Jag var ute efter att dregla över prylar och har mot bakgrund av det rankat topp tre av ställena jag besökte:

3) MM Högsbo. Kom tyvärr inte till fler MM, men här hade de i alla fall hyggligt med Canonprylar (som jag gillar att kolla). De hade dock bara "saker som jag möjligen kunde ha råd med".

2) Scandinavian Photo i Mölndal hade fler av de häftigare grejerna men gav tyvärr ett lite tråkigt intryck, troligen beroende på att jag var där i rusningstid och att de hade annat att göra än att prata med mig. (Jag kan tänka mig att mitt intryck inte är riktigt representativt för genomsnittskunden.)

1) JapanPhoto i Nordstan hade ett grymt objektivutbud på Canonsidan och tjejen jag snackade med hade inget emot att prata foto med en lantis som hon nog förstod inte skulle köpa särskilt mycket. Jag stod i en halvtimme och dreglade över de flesta L-objektiven i intervallet 16-600 mm (600/4 är enormt!) innan jag torkade av montrarna med tröjärmen, tackade för underhållningen och gick därifrån. Jag var på vippen att impulsköpa ett 135/2 men lyckades stå emot.

Jag konstaterade att inte ens i Gbg finns det fler än två (vad jag kunde se) butiker med riktigt fräckt utbud. Men jag är ändå nöjd med min stund på JP - jag fick precis vad jag var ute efter och har börjat skissa på mitt brev till tomten.
 

Jag konstaterade att inte ens i Gbg finns det fler än två (vad jag kunde se) butiker med riktigt fräckt utbud. Men jag är ändå nöjd med min stund på JP - jag fick precis vad jag var ute efter och har börjat skissa på mitt brev till tomten.

JapanPhoto är helt ok, själv har jag fått bra hjälp där.

Nästa gång du är i götet får du ta en tur upp längs Avenyn och längst upp till höger får du kika in på Götaplatsens Foto. En ganska liten butik, men där trängs mycket kameror och optik på hyllorna.
 
Ja, JP i Nordstan är nog en av de två fotohandlarna i Gbg där man kan vänta sig att de faktiskt har grejerna hemma, nästan oavsett vad man ska ha.

De har väl inte alltid varit helt genomseriösa dock, de har tidvis kört med parallellimporterade grejer som de svenska generalagenterna inte har gett någon garanti för och liknande. När D800 kom gick de ut och sålde den för ett par tusen mindre än alla andra men de lyckades inte få tag på några att sälja för de pengarna förrän flera månader senare. Jag tror Nikon blev rätt purkna på dem då och strök dem ur listan på rekommenderade handlare ett tag.

Dok är det inget skumt med dem på riktigt, jag har 100 % förtroende för att beställa från deras hemsida och för att jag får vad jag betalar för.
 
Har också handlat här emellanåt och har inget att klaga på, förutom att säljarna ofta försöker kränga på dig en försäkring i bästa Elgigantenstil. Något som jag tror förstör deras varumärke mer än de själva förstår, iaf i den kundkrets jag tror man försöker nå.

Trevlig personal, bra läge och stort sortiment.
 
JapanPhoto är helt ok, själv har jag fått bra hjälp där.

Nästa gång du är i götet får du ta en tur upp längs Avenyn och längst upp till höger får du kika in på Götaplatsens Foto. En ganska liten butik, men där trängs mycket kameror och optik på hyllorna.

Tack för tipset, det får bli ett besök där nästa gång. (Om man bara kunde få familjen att förstå vad den egentliga anledningen till Göteborgsresan är - det där med Liseberg & Universeum stjäl för mycket tid från väsentligheterna ;-)
 
JapanPhoto är helt ok, själv har jag fått bra hjälp där.

Nästa gång du är i götet får du ta en tur upp längs Avenyn och längst upp till höger får du kika in på Götaplatsens Foto. En ganska liten butik, men där trängs mycket kameror och optik på hyllorna.

Ja, Götaplatsens foto är välsorterade och bra att ha att göra med. Har även bra erfarenheter av Japan Photo såväl i Malmö som Göteborg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.