Annons

Är jag helt ute och cyklar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ska jag byta?

• Ja

Röster: 16 51.6%
  • Nej

Röster: 15 48.4%

• Totala väljare
    31
Nu får väl folk ta och kalla mig idiot men jag sålde allt japanskt och beställde mig en portugisisk tysk mätsökare. Fick tag på en ny för " bara" 49kkr om nu inte rajala strular till det alltför mycket....

Grattis! Det var modigt gjort. Det vore intressant att höra om dina intryck och erfarenheter här på forumet sedan :). Vad blir det för optik?

Blir ju en sketen voitgländer 35/1,4 till att börja med. Fotar mest med bländare 11 på gatan så den borde inte fungera allt för dåligt. Sedan funderar jag på zeiss 50/1,5 eller 50/2 de verkar vara riktigt fina objektiv.

Voigtländern ser mycket fin ut, de bilder jag sett har det inte varit något fel på heller. Slipper du bara samma problem som Makten blir du säkert hur nöjd somhelst :)

Tänk om det bara fanns en 35/1.4 i den storleken till min 5D :) ... jag får snegla på Samyang 35/1.4 istället, som är en riktig bjässe i jämförelse.

Men nu ska jag inte driva tråden åt fel håll.

Ja man får väl hoppas den fungerar bra, har ju fungerat till 100% på min m6:a.

Om du vill ha liten vidvinkel så får du väl plocka väck spegeln på kameran och fila ner bajonetten ;)

Voigtländern ser mycket fin ut, de bilder jag sett har det inte varit något fel på heller. Slipper du bara samma problem som Makten blir du säkert hur nöjd somhelst :)

Tänk om det bara fanns en 35/1.4 i den storleken till min 5D :) ... jag får snegla på Samyang 35/1.4 istället, som är en riktig bjässe i jämförelse.

Ursäkta sidospåret, men när du ändå nämner Voigtländer så finns ju deras trevliga Ultron 40/2 i Canonfattning. Aningen(!) mindre än Canons 35/1.4, observera att bägge objektiven här visas med motljusskydd monterat (lätt att missa Ultronens originella motljusskydd).

Bilagor

• IMG_2344-fs.jpg
    IMG_2344-fs.jpg
    25.9 KB · Visningar: 134

Nackdelen med Voigtländern är att den skiftar fokus, det syns väldigt tydligt på M9an. Hade den bara vart riktigt skar på på största bländaren så hade det väl kunnat funka. Men det är den tyvärr inte. Det skiljer lite från exemplar till exemplar. Så det är väl en bra idé att börja spara till bättre Leica eller Ziess objektiv.

Nackdelen med Voigtländern är att den skiftar fokus, det syns väldigt tydligt på M9an. Hade den bara vart riktigt skar på på största bländaren så hade det väl kunnat funka. Men det är den tyvärr inte. Det skiljer lite från exemplar till exemplar. Så det är väl en bra idé att börja spara till bättre Leica eller Ziess objektiv.

Jo jag ska göra mig av med min M6 TTL så jag får ihop lite slantar till zeiss optik, leica är fortfarande på tok för dyrt......

Jo jag ska göra mig av med min M6 TTL så jag får ihop lite slantar till zeiss optik, leica är fortfarande på tok för dyrt......

Fast om det är just Leicas optik du är ute efter borde du kanske istället titta på R-serien, där slumpas objektiven bort till en bråkdel av vad M-motsvarigheterna kostar. En fin Summicron 2/35 får du för 3000-4000 kr.

Ja men frågan är hur bra r gluggar fungerar på m hus....

Finns faktiskt adaptrar, fast jag antar att du förlorar kopplingen till mätsökaren. Tanken var mer att du kan "uppleva" Leica känslan för en mindre penning om du så vill (kanske mest för dem som läser denna tråd och går i samma tankar som du, men som ännu inte har sålt sin DSLR).

Finns faktiskt adaptrar, fast jag antar att du förlorar kopplingen till mätsökaren. Tanken var mer att du kan "uppleva" Leica känslan för en mindre penning om du så vill (kanske mest för dem som läser denna tråd och går i samma tankar som du, men som ännu inte har sålt sin DSLR).

Du får berätta att de får skaffa sig en liten dremel med så de kan få bort det dära förbannade lågpassfiltret..... ;)

Ångånde m9:an så verkar det nog inte vara så särskilt stor chans att få någon i påskägget, det är ju alltid sådär lagom kul står att grejerna är i lager på sidan men sedan så får man ett meil att den är på väg in på lager. Tror ni alla kan gissa vilken butik :p

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto