Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är jag helt ute och cyklar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ska jag byta?

• Ja

Röster: 16 51.6%
  • Nej

Röster: 15 48.4%

• Totala väljare
    31
Ok då kan jag alltså bara glömma att använda min voigtländer 35/1,4? Men om jag inte mindes helt fel hade inte epson en mätsökarkamera som var digital? Kanske vore något att testa innnan man satsar fullt ut.

Jag har ägt en sådan till M8an jag hade. Voightländer. Den var kass. Personligen skulle jag aldrig någonsin köpa ett objektiv som skiftar fokus och sätta på en kamera som M9 som med rätt gluggar presterar fantastiskt.
Ett äldre Summilux 35/1,4 skiftar fokus lika mycket som (eller mer än) Voigtländerobjektiven.
Voigtländer 35/1,4 är extremt bra för pengarna, MEN det skiftar fokus bortåt vid nedbländning. Likadant med 28/2. Jag vill påstå att bildkvaliteten med dessa på en M8 är riktigt, riktigt bra om man väl får skärpan rätt.

Ett äldre Summilux 35/1,4 skiftar fokus lika mycket som (eller mer än) Voigtländerobjektiven.
Voigtländer 35/1,4 är extremt bra för pengarna, MEN det skiftar fokus bortåt vid nedbländning. Likadant med 28/2. Jag vill påstå att bildkvaliteten med dessa på en M8 är riktigt, riktigt bra om man väl får skärpan rätt.

Visst har du helt rätt Martin. Jag hade även Voightländer 28/2 till M8an jag hade. Men enbart tanken på att jag hela tiden måste tänka och kompensera för att objektivet skiftar fokus känns ganska trist. Men, lyckades man sätta den rätt var objektivet helt klart bra. Men oftast missade man ju fokus, rätt jobbigt att behöva kompensera "skärpe-rutan" så den hamnar utanför fokus för att bilden ska bli bra.
Hela tänket känns jobbigt och ansträngande tycker jag.

Epson har någon mätsökare. Men jag är ganska övertygad om att du istället bör köpa en beg M8. Priset har sjunkit rätt bra på dom och man kan få en vettig för 16-20.000:- idag.

Ok om man nu ska försöka få tag i en beggad m8 vart ska man leta för att få dem billigast ebay lr?
För just M8 verkar priserna på Blocket vara rätt bra. Jag tittade just på tüska Ebay, och de verkar gå för strax under 2000 Euro, så det är knappast billigare än här. Mellan 15 och 20 lök är nog normalt, beroende på skick. Hittar du en M8.2 eller M8u (alltså uppgraderad till samma specar som M8.2) så kan den vara värd en slant extra med tystare slutare och mer riktig täckning hos ramarna i sökaren bland annat.

Hur mycket kan vara trasigt eller struligt på om man köper dem? För det är ju inte så lätt att kolla hur de fungerar via internet.

För att vara på säkra sidan hade jag nog gärna gjort upp affären mellan fyra ögon så man får chans att testa den ordentligt innan. Men jag tror inte det är speciellt vanligt att dom strular. Men jag kan givetvis ha fel.

Är det något speciellt man ska titta på en leica om man ska köpa en begagnad?
Har du möjlighet så bör du kolla att fokuseringen lirar med det objektiv du tänkt använda. Det kan nämligen (tyvärr) skilja lite, även för Leicagluggar. Att justera fokus på kameran kan man göra själv, men då bör tummen inte vara placerad i handflatan.

Simpel koll är att se om mätsökaren linjerar upp (ingen dubbelbild) med fokusringen satt på oändligt och sökaren riktad mot något väldigt långt bort. 50 meter räcker inte; knappt 100 ens.
En snabb koll vid ungefär en meter för att se att skärpan ligger rätt där kompletterar, och om det inte är något fel på objektivet (såsom att det faktiskt rent optiskt inte når fokus på oändligt, som i fallet med ett av mina) så bör fokus ligga rätt över alla avstånd där emellan.

Kolla också så att mätsökaren linjerar upp i höjdledd. Det går också att justera själv, men är bökigare. Om den inte gör det så påverkar det inte funktionen, men det kan göra det svårare att fokusera eftersom mitten av sökaren inte blir lika skarp när du väl har hittat fokus.

Ok tack för tipsen. :)

Men först ska jag nog lägga vantarna på en fuji x100 och kolla om den är något för mig man kan ju hoppas att man nöjer sig med den :)

Hmm har kollat runt lite och vad är det som skiljer emmelan m8 och m8,2 mer än att slutaren har fått lite längre kortaretid samt att det är bättre glas på skärmen?

Hmm har kollat runt lite och vad är det som skiljer emmelan m8 och m8,2 mer än att slutaren har fått lite längre kortaretid samt att det är bättre glas på skärmen?
Du får också sökarramar som stämmer lite bättre med verkligheten, om jag inte minns fel. M8 i sin första version har ramar som visar 100% utsnitt vid närgränsen, och därmed alltså mycket snävare vid fokus på oändligt. Jag tror M8.2 och M9 visar 100% vid 1,5 meters avstånd, vilket är betydligt vettigare.

Rätta mig gärna om jag har fel, för jag hittar inget vid en snabb googling.

Du får också sökarramar som stämmer lite bättre med verkligheten, om jag inte minns fel. M8 i sin första version har ramar som visar 100% utsnitt vid närgränsen, och därmed alltså mycket snävare vid fokus på oändligt. Jag tror M8.2 och M9 visar 100% vid 1,5 meters avstånd, vilket är betydligt vettigare.

Rätta mig gärna om jag har fel, för jag hittar inget vid en snabb googling.

Du har rätt. Jag tänkte inte på det. Ramarna är bättre i M8.2/M9 än i M8. Fast är man kinkig med kompositionen är alla alternativen skit.

M8an plåtade jag inte så mycket med men M9 vart en del bilder med under sommaren. Jag upplevde att jag i princip alltid fick med rejält för mycket på bilderna. Det kunde skilja jävligt mycket om man fokuserade en bit bort.

Ok har sett att det finns modiferade m8:eek:r som har de egenskaperna ni nämner är de exakt som en m8.2 då?

Och hur mycket mera högljudd är m8 än m8.2?

Och hur mycket mera högljudd är m8 än m8.2?
Jag vet inte hur M8.2 låter, men det är inte högljuddheten i M8 som stör. Det är att ljudet helt enkelt är fult. Det låter billigt och ihåligt, vilket förtar en del av den dyra och tjusiga känslan i kameran. Fånigt, men inte värre än att utseendet på kameran också spelar roll.

Jag vet inte hur M8.2 låter, men det är inte högljuddheten i M8 som stör. Det är att ljudet helt enkelt är fult. Det låter billigt och ihåligt, vilket förtar en del av den dyra och tjusiga känslan i kameran. Fånigt, men inte värre än att utseendet på kameran också spelar roll.

Du har rätt! Samma typ av ljud finns även i M8.2/M9. Det låter ganska "billigt" i dom med även om det inte framträder lika tydligt som i M8.

Är detta något som man skulle våga satsa på? Känns ju lite illa när inte en led i sökaren är ur funktion.. Och är detta en m8.2 eftersom loggan är svart och inte röd?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto