Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är jag helt ute och cyklar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ska jag byta?

• Ja

Röster: 16 51.6%
  • Nej

Röster: 15 48.4%

• Totala väljare
    31
Är detta något som man skulle våga satsa på? Känns ju lite illa när inte en led i sökaren är ur funktion.. Och är detta en m8.2 eftersom loggan är svart och inte röd?

Det är nog en M8, han har nog bytt ut loggan till en svart. Kollar du på läderklädseln så syns det att det är en M8 och inte en M8.2 som har en annorlunda vulkanit.

Prova pruta ner den någon tusenlapp till.

Hmm men vågar man göra upp en sådan affär på distans? Det är ju utanför området som jag kan ta mig till.

Det beror på hurvida du väljer att använda A-läget i kameran. Jag har enbart testat det på M9an men det är skit. Leicor ska användas manuellt eftersom den enbart har centrumvägd mätning och är ganska jobbig att låsa exponeringen med. Dessutom lär man sig exponera ganska fort när man börjar använda den.

Ahha så det fanns lite automatik på dem, jag trodde de bara var helt manuella.... Har inga som helst problem med att köra manuellt. Det som är så bra med digitalt är ju att man kan ju ta några provexponeringar för att få rätt exponering.

Finns många tester att läsa om dem, har själv läst spaltmetrar om M9 än fast jag nog aldrig kommer att äga nån :(

Googla & kolla...

Ahha så det fanns lite automatik på dem, jag trodde de bara var helt manuella.... Har inga som helst problem med att köra manuellt. Det som är så bra med digitalt är ju att man kan ju ta några provexponeringar för att få rätt exponering.

Jo det finns ett bländarförvalsläge. Men det är ganska kass.
Jag har iofs inte testat det nått speciellt mer en vid något enstaka tillfälle för att se om det funka, men jag upplevde det ganska jobbigt att exponeringslåsa. Men det finns säkert inställningar för det med. Men manuellt är ju helt klart det enda man ska köra.

Hmm jag känner mig som jag är lite kluven antingen en begagnad m8 eller fujis nya x100 hmm svårt val....

Tycker nog du ska gå på X100, om inte systembiten är viktig för dig förstås...

Haha kollade in denna http://www.skuffen.se/annons/Canon_EOS_1Ds_Mk_III_765430478 annonsen

Och meilade säljaren svaret jag fick var lite sisådär första meilen tog ett tag innan han fattade att det var leican jag var intresserad av och att han bodde i singapore inte i jönköping...

Senaste meilet

Det kostade $ 1200usd

Kameran är helt ny förseglad i det ursprungliga företaget fält med 2 års internationell garanti

Kameran är gjord i Japan och även kommer med full tillbehör och en lins kit

Jag accepterar betalning via Western Union Money Transfer

Och jag gör också leverans inom de närmaste 24 timmar till din dörr steg efter bekräftelse av din betalning

Så gör komma tillbaka till mig med din fullständiga leveransuppgifter som ditt fullständiga namn och hemadress inklusive ditt mobilnummer så att vi kan fortsätta

Väntar din e-post

Ja det här känns skumrask affär lång väg.... en leica ifrån japan är det en cl måtro och ett lens kit vad är det? :p

Dom pengarna lär du aldrig mer se om du skickar via Western Union. Solklar bluff.

När det gäller M8 vs X100 så är det en svår fråga att råda dig vilken du skall välja, förmodligen så är X100 bättre på det mesta, utom just att det inte är en kamera du kan byta objektiv på.

Men när det gäller känsla och vilken kamera som är mest "analog" i sin hantering, där vinner nog M8an, men jag skulle råda dig att ge dig till tåls ett par veckor till och invänta några tester.

Är X100 den "homerun" som de flesta tror så kommer priserna på M8 att sjunka än mer, det kanske inte gör det enklare att välja, men hålet i plånkan blir mindre.

Att det är bluff förstår jag med tyckte det var lite kul ;)

Men hursomhelst har jag beställt en fuji x100 och hoppas den skall fungera och i värsta fall om jag ej trivs med den får jag väl sälja den, javisst går man back några tusen men kameror är aldrig en bra investering ;)
Och en x100 verkar ju av testbilderna befara vara bättre än m8 i taskigt ljus... och 35mm är den brännvidden jag trivs bäst med så det funkar nog att bara ha en. (har ju bara en 35:a till min analoga mätsökare.

Ja den har ju en acceptabel närgräns, 0,7 meter det kan bli lite för långt bort ibland annars.... Fast makroobjektiv har jag så det är ingen direkt prioritet att kameran ska klara av närbilder.

Har följt denna tråd & gjort nåt litet inlägg, ser nu titeln igen.

Ja jag tycker nog att du är ute och cyklar lite :)

Ta detta på rätt sätt nu. Vi snackar dyra saker, M. När jag funderar på en kamera, ett objektiv, mm, så läser jag på något sanslöst, googlar samt kollar in fs & frågar. Sen så brukar jag ge mig ut i verkligheten & känna på prylen i fråga.

Det slog mig att du inte visste att M8 har tidsautomatik, du har mao inte kollat nåt alls? Du var ju tom inne på M9 & verkar lixom inte ha kollat nåt, bara kommer in & frågar här om en kamera som kostar 55k!

55 papp kommer jag aldrig att lägga på ett kamerahus, ja med dagens penningvärde då, men oberoende av vad jag köper för fotopryl så lusläser jag allt samt försöker få testa. Har gått ett tag sen du startade denna tråd nu & du verkar inte ha kollat på en M-digital eller sökt nån annan information än i denna tråd, eller?

Jo, nog cyklar du lite :)

Tag detta rätt nu, en X100 blir peffe för dig & om den inte blir det så köper jag den gärna av dig :)

För övrigt så tänker jag ibland att om jag vann den där stora summan så skulle jag köpa M9 med tre drömobjektiv. När jag sen tittar på vad det skulle kosta så blir jag på nåt sätt äcklad, det är ju så snuskigt dyrt!

Men en sån med en 35:2.0 om några år kanske...

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så finns det mycket att läsa om dessa kameror på nätet...

//Larsa, Som sålt bort en stor DSLR utrustning & köpt en liten olympus e - p1, kör bara 17 : 2.8, ekv 35mm...

Det slog mig att du inte visste att M8 har tidsautomatik, du har mao inte kollat nåt alls? Du var ju tom inne på M9 & verkar lixom inte ha kollat nåt, bara kommer in & frågar här om en kamera som kostar 55k!
.

Jag har läst väldigt mycket recensioner av båda kamerorna och det var en liten detalj jag missat där faktiskt, ja nu när man tänker på det så finns det ju ett a med på tidsratten och inte bara siffror ;)

Ja det viktigaste är ju vad man åstadkommer med dem. Det jag längtar efter är ju att kunna styra skärpedjupet bättre, från det jag har nu så skulle ju X100 vara ett lyft men en M9 med 35:1. 4 skulle ju, ja...

Det övriga med en M är bara sånt som jag får drömma om nu när jag inte vill hålla på med film...

Ja den har ju en acceptabel närgräns, 0,7 meter det kan bli lite för långt bort ibland annars.... Fast makroobjektiv har jag så det är ingen direkt prioritet att kameran ska klara av närbilder.
Närgränsen är 0.1 m på X100. Sen skrev du i startinlägget att du ville sälja allt Canon och då har du ju inget makroobjektiv längre;-)

Olle

Det skulle jag nog faktiskt behålla och hitta någon stackars ensammen 350d på blocket att ha den på ;)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto