Annons

Är jag helt ute och cyklar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ska jag byta?

• Ja

Röster: 16 51.6%
  • Nej

Röster: 15 48.4%

• Totala väljare
    31

voitcanon

Aktiv medlem
Har under en lång tid funderat och bestämt mig att jag inte är riktigt nöjd med min digitala utrustning..... Känner att min 5d Mark II alltför ofta ligger hemma och dammar på grund av att jag inte orkar dra med mig den ut och istället för min Canon s95 hänga med. Så nu har jag allvarligt funderat på att sälja av allt som det står canon på och köpa mig en Leica. Är så att jag har en Voitgländer bessa r2m fick verkligen blodad tand av att använda mätsökare. Men tyvärr är ju den analog och själv tycker jag att det är på tok för mycket jobb med det analoga för att använda endast det. Så är jag helt ute och cyklar som vill köpa mig en digital Leica M. För dens mätsökarkonstruktion kan väl inte vara sämre än min bessas?

Om du känner till mätsökarsystemets alla brister och abrovinker och är villig att slanta upp, varför inte? Glöm "mångsidighet" och allt sånt först bara. Glöm också lågt brus vid höga ISO-tal.

Ja jag vet ju vilka brister som finns med mätsökare att du inte får med allt eller får med mer i bilden. Och att det inte är några fartvidunder. Det som grämer mig mest är dåliga egenskaper på höga ison, hur dåliga är leicas kameror på det?

Byt

Huvudsaken är väl att man har kul när man fotar. Känns det roligare med en Leica så tycker jag att du skall köpa en. Är det roligare så fotar du mer och tar därför bättre bilder.

Ja du sätter huvet på spiken där

Känns nog som det vore bättre att sälja av allt som det står canon på kanske dags att släppa eos systemet efter 10 år.....

Köp en Fuji X100 som komplement istället.

Att bara sälja av allt man har sådär är lite riskabelt. En viss herre här på FS gjorde det, med resultatet att han bytte tillbaka alltihop efter ett år eller vad det var. Ganska dyrt, skulle jag tro. Jag har varit nära att göra det också, men jag köpte en Leica M8 och hade parallellt ett tag istället. Idag har jag sålt den, vilket kanske också säger något.

Köp en Fuji X100 som komplement istället.

Att bara sälja av allt man har sådär är lite riskabelt. En viss herre här på FS gjorde det, med resultatet att han bytte tillbaka alltihop efter ett år eller vad det var. Ganska dyrt, skulle jag tro. Jag har varit nära att göra det också, men jag köpte en Leica M8 och hade parallellt ett tag istället. Idag har jag sålt den, vilket kanske också säger något.

Ska jag känna mig träffad ;) ?

Vad fick dig att göra dig av med m8:an?
Bland annat för liten sensor vilket gör att de många trevliga objektiven inte kommer till sin fulla rätt. Dessutom hade jag skapliga fokusproblem. Voigtländer 35/1,4 och 28/2 skiftade fokus vid nedbländning något helt i hästväg, så de var nästan oanvändbara vid vissa avstånd. Sen skaffade jag ett Zeiss 35/2,8 som var bättre, men det frontfokuserade och nådde inte fokus på oändligt. Det har jag dock kvar för att kunna använda när någon tillverkare behagar släppa en FF-kamera som tar M-objektiv utan att det kostar idiotmycket pengar.

Det verkar som att Leica bara tagit måttet mellan bajonett och filmplan rakt av från de analoga kamerorna, vilket ställer till problem. Nästan alla äldre Leicaobjektiv ger ganska mycket sfärisk aberration, så de når fokus på oändligt "ändå", plus att det inte ställer till lika mycket problem på film som ju har en viss tjocklek. På sensorn syns minsta lilla fel direkt.

Ska jag känna mig träffad ;) ?
Japp! :))

Bland annat för liten sensor vilket gör att de många trevliga objektiven inte kommer till sin fulla rätt. Dessutom hade jag skapliga fokusproblem. Voigtländer 35/1,4 och 28/2 skiftade fokus vid nedbländning något helt i hästväg, så de var nästan oanvändbara vid vissa avstånd. Sen skaffade jag ett Zeiss 35/2,8 som var bättre, men det frontfokuserade och nådde inte fokus på oändligt. Det har jag dock kvar för att kunna använda när någon tillverkare behagar släppa en FF-kamera som tar M-objektiv utan att det kostar idiotmycket pengar.

Det verkar som att Leica bara tagit måttet mellan bajonett och filmplan rakt av från de analoga kamerorna, vilket ställer till problem. Nästan alla äldre Leicaobjektiv ger ganska mycket sfärisk aberration, så de når fokus på oändligt "ändå", plus att det inte ställer till lika mycket problem på film som ju har en viss tjocklek. På sensorn syns minsta lilla fel direkt.

Japp! :))

Leica m9 var en mycket trevlig kamera. Tyvärr var/är jag nog lite för spretig i mitt fotande och vad jag gillar att föreviga ändras från vecka till vecka därav att jag sålde den. Idiotdyrt är bara förnamnet tyvärr. Hade det varit billigare hade jag gärna haft bägge systemen. Jag gav 85'000 för hus och 35a idag är dom väl ändå lite billigare men fortfarande lite för mycket pengar. Har man råd och kan leva med begränsningarna så varför inte. Brusprestanden var inte så kass som man kan tro. Jag skickar gärna några högiso bilder till dig om du vill ha, skicka ett PM om du vill ha.

Klarar sig bra... på sommaren är det väl inga problem men såhär års har man väl satt basisot på 3200....

Det funkar bättre än man tror. Men visst har du rätt, det är verken en kvällskamera eller vinterkamera. Den trivs bäst i ljuset.

Den här bilden är tagen med ISO2500.
http://www.joel.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=2114647&lg=1

Finns fler bilder i samma album som är på några enarmade banditer. Dom är alla tagna runt ISO2000 och f/2.

Har fått lite mer info om leicorna hur pass illa är det att använda icke originalobjektiv på dem och hur passa allvarligt är deras benägenhet att dra åt sig damm, själv fotar jag ju nästan bara vidöppet.

Ok verkar ju inte vara hela världen att man får tvätta sensorn, men hur illa är det att köra tredjepartsgluggar?

Jag har ägt en sådan till M8an jag hade. Voightländer. Den var kass. Personligen skulle jag aldrig någonsin köpa ett objektiv som skiftar fokus och sätta på en kamera som M9 som med rätt gluggar presterar fantastiskt.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto