Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är jag för ovan för en Nikon D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusjoh

Aktiv medlem
Min tanke men att skaffa en Nikon D70 var att ta ännu bättre bilder och gå ett steg vidare i min hobby. Detta inlägg skriver jag för att det blivit tvärt om.

Med min Olympuskompakt (5060 WZ) var jag nöjd med bilderna. Körde mest på P och A men ibland även på motivprogrammen. Fixade dessa sedan i Photoshop och var ganska nöjd.

Trodde att en D70 kunde matcha min kompakt och ge bilderna ännu bättre tonomfång, skärpa och färg. Det kan den säkert men jag vet inte hur.

Här är en länk på en bild jag tagit idag, solsken med solen i ryggen. Låg ISO och snabb slutare. Ändå blir det inte bra. De flesta bilder ser ut så här (närbilder kan dock bli något bättre).

http://hem.bredband.net/b104125/d70.jpg

Skall det se ut så här i systemvärden? Vad har jag gjort för fel?

Först trodde jag att det var mitt Sigmaobjektiv som inte var tillräckligt bra. La ut 4000 och köpte det av många av er rosade Tamron 28-75 2.8 DX (skarpast och bäst enligt test). Ingen skillnad i min fotografering dock.

En utlandsresa närma sig och olusten infinner sig. Skall jag lämna D70 hemma och ta med kompakten? Eller har ni läsare några tips hur även jag kan använda en digital systemkamera?

lär dig fota...

lär dig använda din d70
felet ligger inte i kameran utan hos fotografen i detta fall

ciao

Jag måste fråga: Vad exakt är det du menar, som gör att du e missnöjd, jag förstår inte riktigt frågan vari problemet ligger.

Kan det vara så att du menar dom "mörka" partierna i vattnet i höjd med träden på andra sidan viken? För det är det enda jag kan anmärka på.

Eller?

/Mvh Mats

Använd det du tycker är bäst och känner dig nöjdast med. Själv ser jag inte bakåt mot den digitala kompaktvärlden. Kolla upp hur de olika ljusmätmetoderna funkar och när de skall användas. Det kanske är det? Kompakterna skärper väl bilderna direkt i kameran mer än vad t.ex. D70 gör.

Re: lär dig fota...

vondutch skrev:
lär dig använda din d70
felet ligger inte i kameran utan hos fotografen i detta fall

ciao

Paul, jag vet att det är jag! Skriver det också. Min fråga är vad jag gör för fel. Förmodar att man inte fotar på samma sätt med systemkamera som med kompakt. Det är sådana konkreta tips jag är ute efter.

mazz skrev:
Jag måste fråga: Vad exakt är det du menar, som gör att du e missnöjd, jag förstår inte riktigt frågan vari problemet ligger.

Kan det vara så att du menar dom "mörka" partierna i vattnet i höjd med träden på andra sidan viken? För det är det enda jag kan anmärka på.

Eller?

/Mvh Mats

Mats, det är att många bilder får dålig kontrast, är överlag mörka och skärpan. Tittar jag i histogramet på bilder som jag tagit både med D70 och med Olympus 5060 så är oftast D70 histogramet "platt". Ljusmätningen kör jag liksom övrigt på "standard/leveransläge". Skall dock testa att labba mer med olika ljusmätningsmetoder.

Har du provat ratta på inställningarna för skärpa/kontrast/färgmättnad i kameran? Jag antar att D70:n liksom Canon's motsvarande modeller har en ganska konservativ inställning där jämfört med typiskt P&S kameror, så om du inte vill efterbehandla bilderna i ex. PS, så kan det ju vara värt att "ratta upp" dem och se om det passar dig bättre?

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av just D70, så jag vet inte exakt hur du gör på den modellen, men du fick säkert med en manual där det står hur man gör det...

Det finns olika färg värden att ställa in efterom du använder "leverans värden" så tror jag att du bör kolla in sidorna 56-61.
Det är ett stycke dom nämnder som "optimera bilder", bla annat att öka/minska kontraster, olika färgvärden som passar bsät för olika ändamål som dirket utskrift, efterbehandling osv.

Jag förslår att du laborerar med det så kanske det ger dig mer år det hållet du önskar.

Personligen tycker inte jag att bilden är mörk, eller saknar kontraster.

Vad menar du med skärpan?

Mvh Mats

MagnusJoh skrev:
Mats, det är att många bilder får dålig kontrast, är överlag mörka och skärpan. Tittar jag i histogramet på bilder som jag tagit både med D70 och med Olympus 5060 så är oftast D70 histogramet "platt". Ljusmätningen kör jag liksom övrigt på "standard/leveransläge". Skall dock testa att labba mer med olika ljusmätningsmetoder.

Kameran underexponerar ofta några 3:de-dels steg, för att inte högdagrar skall bli utfrätta. Jag fotar alltid i RAW och kan därmed göra justeringar efteråt.
Skillnaden mellan kompakter och DSLR har att göra med målgruppen.
En kompakt ger oftast en bra bild som inte har några utrymmen för konstnärliga vinklingar.
Med en DSLR förväntas man efterarbeta bilden i mycket högre grad, därav den "tråkigare" grundinställningen.
Det är möjligt att ställa in kameran så att den "beter sig som en kompakt" och till och med ladda in egna kurvor i kameran för att få till bilderna ytterligare mera personliga/konstnärliga /Michael

Bilden håller hög kvalite som utgångsmaterial.
Den behöver få vitpunkten nerdragen så att något blir vitt. Skärpa behöver läggas på. Kontrasten kan må bra av att höjas lite grann liksom färgmättnaden. Tycker jag. Förutom det som redan nämnts.

De här sakerna kan du kanske lägga som ett makro i ps eller vad du nu har för bldbehandlingsprogram. det är i alla fall ett sätt.

Förtvivla inte.

Jag körde bilden i PS. Oskarp mask med 150% och 0,8 i radius. Använde levels, och justerade det vita lite grann.
Färgtonen i bilden går väl att arbeta mer med, men det är ju upp till varje betraktare.

Tack för alla tips. Har läst lite här och där på nätet att bilden inte behöver efterbehandlas så mycket med en D70, tydligen var det inte så.

Bilden jag skickade upp var en NEF-bild (RAW) och konverterad rakt av till en JPG utan några inställningar. Som någon skrev underexponeras bilderna oftast så jag testar att lägga på ca +0,50 i Photoshops RAW-modul. Sedan får jag nog öva mer på att inte använda standardljusmätningen utan mer "koncentrerad mätning". Skall även testa att ställa in mer skärpa plus övrigt i kameran plus exprementera mer med vit/grå/svart punkter.

Nu vet jag att bättre bilder ligger på mig och att inte utrustningen verkar vara "felaktig".

Som vanligt är det på fotosidan man få de bästa och flesta svaren.

Tack alla!

/Magnus

Andra må skriva vad de vill men jag anser att det ALLTID krävs en del finlir i ex. Photoshop innan bilderna bilr perfekta, vare sig man gillar det eller ej. Kameror som alltid ger 100% tekniskt perfekt resutat är en utopi.
Nya DSLR-ägare gör ofta minst tre fel.
- Var noggrann med att fokusera på rätt ställe.
- Håll kameran stilla.
- Stor bländare ger extremt kort skärpedjup och inte maximalt utnyttjande av objektivets kvalitet. Tänk på det.

Om jag inte minns helt fel så levererades min d70 med lite ökningar på kontraster och färgmättnad och skärpning direkt i kameran.. detta har jag dock stängt av.. jag får ofta också ganska dassiga bilder vilket jag gärna vill ha för att lättare kunna justera finliret i ps.. vad jag förstått så är det många som gör så..

vanligtvis så laborerar jag lite med alla bilder jag tänkt använda till något speciellt, då ofta kurvor och skärpning.. det är ju lite olika beroende på vilken effekt man vill få..

Magnus Wahlgren skrev:
Bilden håller hög kvalite som utgångsmaterial.
Den behöver få vitpunkten nerdragen så att något blir vitt.

Iaf. på min skärm ger dock detta effekten att högdagrarna (bakdelen på husbilen och den vita husfasaden) fräts ur. Det är ju inte heller helt lyckat...?

Bilden ser underexponerad ut. D70 Underexponerar en del för att undvika att fräta ut områden. Detta kan du se direkt om du har histogramet uppe på titten på bilden i kameran.

Hej

nja, jag tror att jag förstår dig. Med en liten, fickvänlig kompakt digital så blir bilderna riktigt bra. De är iochförsig anpassade, dvs digital skärpa och insmrickrande färger är lite av standard i dem.

När du sedan byter till en D-slr så ökar dina förväntningar i takt med dina utlägg men reultatet imponerar inte i motsvarande grad.

Detta beror sannolikt på att d-slr kameran applicerar mindre skärpa, har annan kontrast mm. Detta för att bevara max av detaljer, färger mm i ursprungsbilden. Anpassning av enskilda egenskaper överlåter man åt fotografen att i efterhand kompensera för eller anpassa via setup i kameran.

Min D100 korrigerade jag kontrastkurvorna i via Nikon Capture och fick ett bättre resultat.

Ska du ha kompaktdigital resultat ur en d-slr; högsta kontrast, mest färgmättnad, max digital skärpa

Hursomhelst.

Personligen insåg jag plötsligt hur mycket tid som går åt att anpassa bilderna i efterhand och att arkivera alla digitala bilder och detta fick mig sälja mina d-slr (S2 o D100) och använder enbart Pentax 645 & Nikon F100 och diafilm.

För snapshot o familjebilder har jag köpt en Minolta G600 (fickdigital med 6 Mpix) och denna lilla digitalkamera imponerar verkligen med skarpa och anpassade bilder direkt ur kameran.

Med vänlig hälsning
Johan

Mina erfarenheter kommer från en D100, inte riktigt samma kamera.

D100 kan man ställa på bracketting, dvs t.ex. att kameran tar tre bilder med varierande exponering eller färgtemperatur. Exponeringsbracketting är värdefull t.ex. om det finns enstaka viktiga delar av bilden som är mycket vita och som jag inte vill ha urfrätta. Vitbalansbracketing är bra om jag t.ex. fotar i elljus och inte vet vilken färgtemepratur som råder.

Att fota i RAW är något för den som är beredd att jobba för ett bra resultat, litet bracket är bra för att få ett par alternativ som jag väljer mellan.

Din bild tycks litet underexponerad och färgerna saknar klös. Men kanske var det en sådan dag. Med litet trixand ekan man dock ställa kontrollerna så att det ser ut som om bilden vara fotad på Velvia

för övrigt tycker jag att min D100 exponerar bra när jag mäter med matris-mätning. Så exponeringsbracket ställer jkjag på 0,3 eller 0,7 steg.

Hej

jag körde oftast med centrumvägd mätning.. matrix tyckte jag brände ut högdagrarna för lätt.

Jag hade fö ett resonemang på dpreview om att exponeringsmätaren luras av maskningen pga brännvidssförlängningen. Detta baserat på praktiska jämförelser mellan D100 och min F100. Jag fick medhåll från kompetent resurs på nätet, http://bythom.com/ varför centrumvägd mätning kan vara att föredra före evaluerande.

Å andra sidan medförde centrumvägd mätning än mer pyssel i PS... även om teckning fanns kvar i högdagrana.

Bracketering är ju en annan alternativ lösning på problemet.

Med vänlig häslning
Johan

Aristofanes skrev:
......
för övrigt tycker jag att min D100 exponerar bra när jag mäter med matris-mätning. Så exponeringsbracket ställer jkjag på 0,3 eller 0,7 steg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar