henrik.e
Aktiv medlem
Köpte ett 24 mm f/2.8 Zuiko-objektiv från en begagnathandlare (en av de välkända) som visade sig vara felaktigt (kantskärpan var helt åt skogen). Jag skickade tillbaka det, åberopade 3 månaders garanti, och han åtgärdade det och skickade det till mig igen. Det visade sig att det fortfarande var felaktigt (kantskärpan dock något bättre men långt ifrån bra), varför jag åter skickade tillbaka det och krävde pengarna tillbaka. Detta verkar det som om han inte vill lyssna på utan han skall nu skicka mig ett nytt objektiv. Han vill heller inte stå för de utlägg jag haft genom att jag skickat objektivet 2 gånger med företagspaket (han anser att jag får skylla mig själv att jag skickat det så dyrt och inte med rekommenderat brev). Jag tycker detta är oproffsigt och dåligt. Är det jag som är besvärlig och har för höga krav, eller? Vad tycker ni att man bör kunna förvänta sig av en begagnathandlare?
Tilläggas bör att jag tidigare köpt ett objektiv och en kamera av LP-foto i Stockholm (ovanstående är *inte* LP-foto). Båda dessa visade sig vara felaktiga (ja, jag är nog otursförföljd...). Jag skickade tillbaka dem och fick pengarna tillbaka samt ersättning för alla mina utlägg utan något som helst knussel. När det hände andra gången fick jag dessutom ett samtal från Erik på LP-foto som beklagade sig djupt över det inträffade och ville försäkra sig om att jag i alla fall var nöjd med bemötandet. Heder åt LP-foto! Där kommer jag att handla igen.
Det är nog så att man inte upptäcker kvaliteten hos en fotohandlare förrän man handlat felaktiga saker av dem (det händer ju ibland att även de bästa inte hittar alla fel). Vad har ni andra för erfarenheter av att köpa begagnat?
Tilläggas bör att jag tidigare köpt ett objektiv och en kamera av LP-foto i Stockholm (ovanstående är *inte* LP-foto). Båda dessa visade sig vara felaktiga (ja, jag är nog otursförföljd...). Jag skickade tillbaka dem och fick pengarna tillbaka samt ersättning för alla mina utlägg utan något som helst knussel. När det hände andra gången fick jag dessutom ett samtal från Erik på LP-foto som beklagade sig djupt över det inträffade och ville försäkra sig om att jag i alla fall var nöjd med bemötandet. Heder åt LP-foto! Där kommer jag att handla igen.
Det är nog så att man inte upptäcker kvaliteten hos en fotohandlare förrän man handlat felaktiga saker av dem (det händer ju ibland att även de bästa inte hittar alla fel). Vad har ni andra för erfarenheter av att köpa begagnat?