ANNONS
Annons

Är jag besvärlig..?

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik.e

Aktiv medlem
Köpte ett 24 mm f/2.8 Zuiko-objektiv från en begagnathandlare (en av de välkända) som visade sig vara felaktigt (kantskärpan var helt åt skogen). Jag skickade tillbaka det, åberopade 3 månaders garanti, och han åtgärdade det och skickade det till mig igen. Det visade sig att det fortfarande var felaktigt (kantskärpan dock något bättre men långt ifrån bra), varför jag åter skickade tillbaka det och krävde pengarna tillbaka. Detta verkar det som om han inte vill lyssna på utan han skall nu skicka mig ett nytt objektiv. Han vill heller inte stå för de utlägg jag haft genom att jag skickat objektivet 2 gånger med företagspaket (han anser att jag får skylla mig själv att jag skickat det så dyrt och inte med rekommenderat brev). Jag tycker detta är oproffsigt och dåligt. Är det jag som är besvärlig och har för höga krav, eller? Vad tycker ni att man bör kunna förvänta sig av en begagnathandlare?

Tilläggas bör att jag tidigare köpt ett objektiv och en kamera av LP-foto i Stockholm (ovanstående är *inte* LP-foto). Båda dessa visade sig vara felaktiga (ja, jag är nog otursförföljd...). Jag skickade tillbaka dem och fick pengarna tillbaka samt ersättning för alla mina utlägg utan något som helst knussel. När det hände andra gången fick jag dessutom ett samtal från Erik på LP-foto som beklagade sig djupt över det inträffade och ville försäkra sig om att jag i alla fall var nöjd med bemötandet. Heder åt LP-foto! Där kommer jag att handla igen.

Det är nog så att man inte upptäcker kvaliteten hos en fotohandlare förrän man handlat felaktiga saker av dem (det händer ju ibland att även de bästa inte hittar alla fel). Vad har ni andra för erfarenheter av att köpa begagnat?

Svårt det där med paketfrågan. Jag brukar ringa upp först och höra hur jag ska göra, så blir det inga problem sedan, men jag tror ändå att de flesta handlare hade tagit smällen för ryktets skull och för att inte förlora en kund.

Jag köpte en manuell zoom av L-foto en gång. Efter en månad började den glappa, så jag skickade in den och fick inte bara tillbaka den utan glapp, utan omsorgsfullt genomgången, rengjord, smord och exakt. Då var jag imponerad! Jag skulle gärna köpa mer av honom, men hittar numera det mesta billigare privat. Han är väl medveten om vad saker kostar! Eller borde kosta... ;-)

/Pontus

Nu har inte jag erfarenhet av begagnathandlare, men köpte för ett tag sen en kamera från scandinavian photo, när paketet anlände visade det sig att det var fel på den inbyggda blixten, jag ringde på morgonon och talade med supporten och nästa dag fick jag ett frankerat kuvert eller fraktsedel så att jag kunde skicka in kameran för att få en ny skickad till mig. Så tycker jag det skall fungera!

Så för att svara på din fråga, nej det tycker jag inte.

Visst är du besvärlig, för butiken.
Och det är rätt, jag kan säga att jag kan vara riktigt jobbig om det behövs.
Jag är alltid artig och trevlig men om en butik börjar krångla med mina rättigheter dyker läderstövlarna fram.

Om en vara du köpt som konsument inte är OK skall det inte betyda några extrakostnader för dig. Så länge det går på garanti alltså.

Om jag lämnar in videon på garantireparation kräver jag alltid några videoband som ersättning för mina extrakostnader i form av resa till butiken.
När jag lämnade i frugans nyköpta cykel blev det cykelbelysning i ersättning.
Och så vidare.
Du skall varken tjäna eller förlora på att du har ett garantifel.

Tack ska ni ha. Jag ska nog sätta lite mer kraft bakom orden för att häva köpet och få tillbaka mina utlägg. Han försökte få mig att tro att det nog kan vara lite suddigt i kanterna på ett begagnat Zuiko-objektiv för 2000:-!

Jag tycker inte butiken gjort något större fel. De har ju tittat på dit objektiv, och tydligen gjort en åtgärd. När det inte var tillräckligt så erbjuder de dig ett nytt objektiv. Det är väl vad man kan begära. Varför vill du inte ha det nya objektivet?
Sedan är frakterna ett tråkigt kapitel, men du borde kommit överens med säljaren innan du skickade med det dyraste alternativet.
Visst är det tråkigt när saker och ting inte fungerar men ett begagnat objektiv för 2000:- är lite av en chansning enligt mig, och jag tycker att handlaren här tagit sitt ansvar.

christp skrev:
Jag tycker inte butiken gjort något större fel. De har ju tittat på dit objektiv, och tydligen gjort en åtgärd. När det inte var tillräckligt så erbjuder de dig ett nytt objektiv. Det är väl vad man kan begära. Varför vill du inte ha det nya objektivet?

Helt riktigt, jag håller med dig. Men på grund av handlarens vägran att betala mina utlägg har jag tappat förtroendet för honom. Har jag riktig otur kan vi ju hålla på och skicka objektiv fram och tillbaka ett bra tag och jag har ju redan betalat ett överpris på grund av fraktkostnaderna.

Sedan är frakterna ett tråkigt kapitel, men du borde kommit överens med säljaren innan du skickade med det dyraste alternativet.
Visst är det tråkigt när saker och ting inte fungerar men ett begagnat objektiv för 2000:- är lite av en chansning enligt mig, och jag tycker att handlaren här tagit sitt ansvar.

Vad gäller frakten, ringde jag självklart upp handlaren innan och hörde om det var något speciellt jag skulle tänka på innan jag skickade tillbaka objektivet. Han upplyste inte om fraktsätt. Sedan skickade jag objektivet. Vad mer skulle jag göra? Jag har alltid trott att företagspaket är standard, eftersom det är det som alla andra företag jag kommit i kontakt med använt och velat ha för att slippa springa och lösa ut paket på posten.

Att köpa ett objektiv för 2000:- tycker jag knappast är någon chansning, speciellt inte om man köper det från en begagnathandlare. Oavsett prisklass, så skall ju det man köper fungera som avsett.

Hej

jag köpte en beg telekonverter av SecondHandPhoto. Den visade sig vara defekt och jag förutspådde strul. Min förvåning blev därför stor då de utan knot tog tillbaka den, beklagade problemet och betalade tillbaka kostnaden inklusive mina utlägg för returen!

Så ska det fungera!

Med vänlig hälsning
Johan

Det är nog så att våra åsikter i vad som ingår i garanti är olika. Kanske det beror på att jag tidigare jobbat som egen företagare, och sett den sidan av saken.
Enligt mitt sätt att se är det alltid en chansning att köpa begagnat, och här tycker jag att firman tagit sitt ansvar och gjort vad som åligger dem. Sedan är som sagt frakter ett problem, de enda som tjänar på det är ju posten. Jag förstår att det är frustrerande att betala dem, men det är ju lika dyrt för säljaren. Troligtvis har han inga stora avanser på detta objektiv.
Du kanske kan få honom att dela på kostnaden?

Observera att jag kan hålla med dig om att det är jobbigt när något sådant här inträffar, och jag tycker att man skall vara "besvärlig" och inte acceptera när något är fel. Det man behöver tänka på är handlarens läge, han skall leva på sin firma och har inte heller råd att betala utgifter han inte själv har orsakat.
Alltså detta är min åsikt och inget personligt emot dig.

Christer: Jag uppskattar ditt inlägg och tar det absolut inte personligt! Det är alltid värdefullt att få konstruktivt "mothugg". En diskussion där alla har samma åsikter är väl tråkig?

Jag har tagit reda på lite mer vad som gäller och vad man som konsument har för rättigheter. För det första har man alltid 14 dagars ångerrätt när man köper på distans. I det fallet är det rimligt att kunden själv får stå för returfrakten. Dock har handlaren inte rätt att debitera kunden med en "expeditionsavgift", vilket förekommer ibland. Sedan har man alltid 6 månaders reklamationsrätt på alla varor som faller under konsumentköpslagen, även begagnat. Under den här tiden ligger bevisbördan på säljaren. Enligt den konsumentvägledare jag pratade med är det inte rimligt att kunden skall behöva betala frakten, det ska säljaren göra vid reklamation. Om inte säljaren uppgivit särskilt fraktsätt är det hans problem.

/Henrik

henrik.e skrev:
En diskussion där alla har samma åsikter är väl tråkig?

Det har du alldeles rätt i

henrik.e skrev:
Sedan har man alltid 6 månaders reklamationsrätt på alla varor som faller under konsumentköpslagen, även begagnat. Under den här tiden ligger bevisbördan på säljaren. Enligt den konsumentvägledare jag pratade med är det inte rimligt att kunden skall behöva betala frakten, det ska säljaren göra vid reklamation. Om inte säljaren uppgivit särskilt fraktsätt är det hans problem.
[/B]

Då har jag lärt mig något nytt, skönt att även denna dag lett mig lite längre på vägen emot den fullkomliga visdomen :)

Jag hoppas du får ordning på ditt objektiv så det blir lite bra bilder i slutändan.

En helt annan sak, du som kör Olympus kanske kan ge mig ett råd.
Jag har ett OM-1 hus liggande utan objektiv, och det vore kul att kunna testa det. Vet du om det är någon större skillnad på ett Zuiko 50mm 1,8 och ett 50mm 1,4, annat än ljusstyrkan?

christp skrev:
En helt annan sak, du som kör Olympus kanske kan ge mig ett råd.
Jag har ett OM-1 hus liggande utan objektiv, och det vore kul att kunna testa det. Vet du om det är någon större skillnad på ett Zuiko 50mm 1,8 och ett 50mm 1,4, annat än ljusstyrkan?

Förutom priset skulle jag inte tro det, men jag vet inte eftersom jag aldrig ägt något av de objektiven.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar