Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Enligt MHohner på http://www.mhohner.de/minolta/lenses.php så beror front/backfokus alltid på kameran.
Citat:
In a AF SLR there are three light pathes:
• From the lens, via the mirror, onto the matte screen (when the mirror is down)
• From the lens onto the sensor/film (when the mirror is up and the shutter is open)
• From the lens, through the mirror, via a secondary mirror, down onto the AF sensors (when the mirror is down)
To focus correctly, all three light pathes have to be the same length. If one of them is slightly shorter or longer, the three images seen by the photographer in the viewfinder, by the AF sensors and by the sensor/film will not match. For example:
• When the matte screen is misaligned, focusing with AF will result in sharp images, but in the viewfinder they look out of focus. At the same time, when focusing manually, the resulting images will be out of focus. Check if the matte screen is mounted correctly.
• When the AF sensors are misaligned, focusing with AF will result in out of focus images, both in the viewfinder and as a final result. Focusing manually will result in correctly focused images.
• When the sensor/film is misaligned, both focusing manually and with AF will result in correctly focused images in the viewfinder, but the resulting image on the sensor/film is out of focus.
If you see different results with different lenses, it's always that the same amount of misfocus (caused by the camera) will result in different levels of unsharpness, depending on depth of field and the lens' optical construction. " Slut på citat"
"Does my camera have a backfocus issue?" tycker jag ger den bästa förklaring jag läst kring dessa problem, ändå känner jag mig inte övertygad. Jag kan inte förstå att 3 av mina objektiv fokuserar näst intill perfekt, medan de andra 3 faktiskt inte gör det vid foto mot linjalark på stativ.
Enligt Hohners teori förklaras detta av skillnader i skärpedjup men jag känner mig inte övertygad. Enda sättet är väl att testa igen och jämföra. Fyra av mina objektiv täcker alla 90mm (2 tycker jag är nästan perfekta och 2 är det definitivt inte som jag ser det idag).
Varför har Canon (om alltid är husets fel och jag inte läst helt fel) i så fall infört möjligheter till justering/kompensering av fokus per objektiv i en av sina senare mer avancerade modeller? Är det nån annan som inte heller får ihop detta?
Löser A700 som tydligen lyckas bra med fokuseringen i jämförelse med andra Minolta/Sony-modeller fokusproblemen på något annat sätt än tidigare modeller (jag har läst att man exv. kan välja mellan en snabb variant och en långsammare). Jag undrar vad som skiljer metoderna. Gör den ena bara ett försök (ej slutet reglersystem) och den andra flera med insvängning mot ett jämviktsläge=fokus (s.k. transient svar)? Eller hur funkar det? Jag hoppas så klart att A700 löser alla mina problem .
Om ovanstående är prov på statiska problem, så finns även dynamiskan som även de kan påverka fokus enlight MHohner och det är s.k. omkomposition av bild "i fält". När man fokuserar med mittpunkten och sen komponerar om så får man en vinkelavvikese som beroende på skärpedjup kan ge ganska stora effekter. Det måste jag säja är nåt jag borde ha reflekterat över men varenda kameramanual har med exempel på detta utan några synpunkter på ev. negativa konsekvenser av denna teknik.
Citat:
In a AF SLR there are three light pathes:
• From the lens, via the mirror, onto the matte screen (when the mirror is down)
• From the lens onto the sensor/film (when the mirror is up and the shutter is open)
• From the lens, through the mirror, via a secondary mirror, down onto the AF sensors (when the mirror is down)
To focus correctly, all three light pathes have to be the same length. If one of them is slightly shorter or longer, the three images seen by the photographer in the viewfinder, by the AF sensors and by the sensor/film will not match. For example:
• When the matte screen is misaligned, focusing with AF will result in sharp images, but in the viewfinder they look out of focus. At the same time, when focusing manually, the resulting images will be out of focus. Check if the matte screen is mounted correctly.
• When the AF sensors are misaligned, focusing with AF will result in out of focus images, both in the viewfinder and as a final result. Focusing manually will result in correctly focused images.
• When the sensor/film is misaligned, both focusing manually and with AF will result in correctly focused images in the viewfinder, but the resulting image on the sensor/film is out of focus.
If you see different results with different lenses, it's always that the same amount of misfocus (caused by the camera) will result in different levels of unsharpness, depending on depth of field and the lens' optical construction. " Slut på citat"
"Does my camera have a backfocus issue?" tycker jag ger den bästa förklaring jag läst kring dessa problem, ändå känner jag mig inte övertygad. Jag kan inte förstå att 3 av mina objektiv fokuserar näst intill perfekt, medan de andra 3 faktiskt inte gör det vid foto mot linjalark på stativ.
Enligt Hohners teori förklaras detta av skillnader i skärpedjup men jag känner mig inte övertygad. Enda sättet är väl att testa igen och jämföra. Fyra av mina objektiv täcker alla 90mm (2 tycker jag är nästan perfekta och 2 är det definitivt inte som jag ser det idag).
Varför har Canon (om alltid är husets fel och jag inte läst helt fel) i så fall infört möjligheter till justering/kompensering av fokus per objektiv i en av sina senare mer avancerade modeller? Är det nån annan som inte heller får ihop detta?
Löser A700 som tydligen lyckas bra med fokuseringen i jämförelse med andra Minolta/Sony-modeller fokusproblemen på något annat sätt än tidigare modeller (jag har läst att man exv. kan välja mellan en snabb variant och en långsammare). Jag undrar vad som skiljer metoderna. Gör den ena bara ett försök (ej slutet reglersystem) och den andra flera med insvängning mot ett jämviktsläge=fokus (s.k. transient svar)? Eller hur funkar det? Jag hoppas så klart att A700 löser alla mina problem .
Om ovanstående är prov på statiska problem, så finns även dynamiskan som även de kan påverka fokus enlight MHohner och det är s.k. omkomposition av bild "i fält". När man fokuserar med mittpunkten och sen komponerar om så får man en vinkelavvikese som beroende på skärpedjup kan ge ganska stora effekter. Det måste jag säja är nåt jag borde ha reflekterat över men varenda kameramanual har med exempel på detta utan några synpunkter på ev. negativa konsekvenser av denna teknik.