ANNONS
Annons

Är Fotosidan som Facebook?

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
Får allt material som vi lägger in på FS fritt användas av FS? gäller det isåfall även i den tryckta fotosidan.se?

"Fotosidan.se har, om inte annat avtalats, rätt att utan särskild ersättning använda text och bilder som publiceras på fotosidan.se, delvis eller i sin helhet, i redaktionellt material på fotosidan.se."

Det står PÅ fotosidan.se så jag hoppas att det betyder att man begränsar sig till nätupplagan av FS.

http://www.fotosidan.se/cldoc/1178.htm

"...på fotosidan.se" tolkar åtminstone jag som nätupplagan och inget annat.
För övrigt är rubriken fel. "Är Facebook som Fotosidan" ska det stå. Facebook är ett ganska nytt påhitt. Fotosidan har en lång, gedigen och anrik historia.

"...på fotosidan.se" tolkar åtminstone jag som nätupplagan och inget annat.
För övrigt är rubriken fel. "Är Facebook som Fotosidan" ska det stå. Facebook är ett ganska nytt påhitt. Fotosidan har en lång, gedigen och anrik historia.

håller inte med om rubrikfelet, vem som kom först är inte relevant om man läser frågeställningen.

Får allt material som vi lägger in på FS fritt användas av FS? gäller det isåfall även i den tryckta fotosidan.se?

"Fotosidan.se har, om inte annat avtalats, rätt att utan särskild ersättning använda text och bilder som publiceras på fotosidan.se, delvis eller i sin helhet, i redaktionellt material på fotosidan.se."
Det de menar nog är att de kan använda materialet för att bygga upp just fotosidan.se. Varje gång sidan laddas upp till ens webbläsare laddas även ett gäng bilder och text som skapats av medlemmarna. Om man inte ska kunna använda dem finns det nästan ingenting kvar av fotosidan. Bara artiklarna som man ska betala för.

Det de menar nog är att de kan använda materialet för att bygga upp just fotosidan.se. Varje gång sidan laddas upp till ens webbläsare laddas även ett gäng bilder och text som skapats av medlemmarna. Om man inte ska kunna använda dem finns det nästan ingenting kvar av fotosidan. Bara artiklarna som man ska betala för.

Delvis eller i sin helhet skulle kunna tolkas som full frihet att beskära i bilder, men snäll som jag är så tolkar jag det som att de kan förkorta mina geniala foruminlägg ibland...

Facebook var väl en av de första sidorna som blev ökända för att de har en rätt vid syn på vad som är deras egendom. Det har inte FS varit, hittills.

Det är säkert nät-FS som avses... väl...

Tanken med formuleringen är inte att vi skall kunna göra vad vi vill med uppladdat innehåll, men att på sajten kunna använda materialet (via nyheter, artiklar och annat redaktionellt material).

Vad gällande tidningen så är ju det en ny parameter, men vill vi publicera bilder i den så måste naturligtvis medlemmen godkänt det (precis som det var i första numret). Vi kommer säkert skriva om forumtrådar i kommande nummer och då kanske vi vill citera och det borde väl inte vara ngt problem, men likaså där så vill vi kolla med medlemmen först.

Vi skall naturligtvis spela efter samma regler som vilken månadstidning som helst. Som en community för fotografer vill vi vara extra noggranna med vad som gäller kring bilder.

Gott att höra. Var väl det jag tänkte, men det är lite bestickande att tidningen och siten har samma namn. Det skulle kunna tolkas som både och. Kanske läge att formulera om den raden. När kommer nästa nummer?

Tidningen heter Fotosidan Magasin :)

Planen är att nästa nummer kommer i slutet av Februari nästa år.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar