bEPH
Aktiv medlem
Kan du säga du läst det?xandx skrev:
En sak som också är intressant är att Annorexia är en ärftlig sjukdom som uppkommer
Det känns som om det kan stämma, men jag tycker att det lika gärna kan vara bara miljö.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kan du säga du läst det?xandx skrev:
En sak som också är intressant är att Annorexia är en ärftlig sjukdom som uppkommer
lottawe skrev:
Njae, det där är inte fakta. Faktiskt är inte orsakerna helt 100%-igt fastställda heller men anorexia börjar utan tvekan alltid med bantning. Utan en bantning utlöses inte sjukdomen.
Du nämner kontrollbehov, det behovet kommer med sjukdomen (behöver inte finnas innan) och det är nog en hel del samverkande faktorer som orsakar anorexia. Som sagt ej 100% fastställda än idag. Men glöm inte att det alltid börjar med en "vanligt" bantande! Bekräftelsebehov, se på mig är inte uteslutet som en faktor bland andra som utlöser sjukdomen..
HahahahahahabEPH skrev:
Ja, jag tror att du till viss del vill se ut som dem
bEPH skrev:
Kan du säga du läst det?
Det känns som om det kan stämma, men jag tycker att det lika gärna kan vara bara miljö.
Snälla, läs på eller håll tyst.xandx skrev:
Vad är det för skitsnack att det alltid börjar med bantning, det finns studier som visar att Annorexia är en psykisk sjukdom som kan triggas på flera olika sätt, många har triggats av att de blivit sexuellt utnytjade eller av att komma från hem som inte löser konflikter eller hem där barnens självkänskla trycks ner. Själva bantnings grejen är jo bara en symptom i sjukdomsförloppet, Bulimi och annorexia är samma sjukdom men i olika stadier/faser.
Varför inte gå ännu ett steg längre? Angrip anledningen till sjukdomen. Man vill inte se ut på "det där viset" om man inte blir matad med idealen dagarna i ända.bEPH skrev:
Jag håller med, men jag ser inte det sjuka i brösten utan att de vill bli bekräftade till den milda grad. Tar man bort brösten så är det ju bara nåt annat?
Angrip sjukdomen istället för symtomen anser jag.
Hur ställer du dig till reklam riktad mot barn? Det är precis samma sak. De här vanföreställningarna bildas säkerligen innan man fyllt 18, och då är man barn. Vissa är barn bra mycket längre än så för den delen. Andra blir vuxna tidigare.Maverick skrev:
Jag tycker samtidigt att ifall man inte kan stå emot bilder så kan man faktiskt fråga sig då med om hur det står till i hjärnkontoret.
Nu ska vi skilja jävligt noga på två saker här; kommentarer riktade mot modellen, och kommentarer om bilden. Att modellen mår dåligt av att jag påpekar att bilden är "billig" eller sjaskig beror troligen på modellens dåliga självförtroende. Kommentaren är förstås riktad mot fotografen, och jag kan inte rå för att modellen tar åt sig av det. Och om hon nu gör det, så är det ändå värt det OM fotografen lyssnar till kritiken. Men fotograferna verkar vara så enormt självgoda att de inte bryr sig ett dyft.Makten har tjatat om att vi ska ta ansvar för hur andra uppfattar våra bilder medan han själv inte kan rå för hur modeller och fotografer uppfattar hans kommentarer, var är konsekvensen? Eller det kanske man inte behöver vara om man tillhör rätt kyrka.
Du är också med och sätter ideal, Björn. Genom att tycka kan du visa att du inte ställer dig bakom den syn som får folk att må dåligt. Eller så kan du vara tyst, och låtsas som att allt är bra och att det är normalt att se ut sådär.bEPH skrev:
Vad jag tycker spelar ju ingen roll för de som mår dåligt, frågan är ju vad de tycker. Vad som är vackert beror på idealen, de ideal som diskuterades här menade jag som "vackra", inte min egen preferens.
Gör vi inte? DU gör nog inte det, och det är jag inte ett dugg förvånad över. Själv har jag ingen bil ens, och hade jag det så skulle det vara en miljöbil. Men du har ju inget ansvar, alla andra gör ju likadant?Maverick skrev:
Avgaser är uppenbart olämpliga men vi slutar inte köra bil för det.
lottawe skrev:
Snälla, läs på eller håll tyst.
Anorexia och bulimi är skilda saker. Bulimi är en ospecifik ätrstörning (kan vara perioder man äter och spyr, perioder man fungerar annorlunda etc.) medan anorexia inte är det. Men båda antas orsakas av en mängd samverkande faktorer som biologiska, psykiska, sociala mm. Som sagt är orsakerna inte helt fastställda och det börjar alltid med bantande.
Även jag har skrivit att det är en psykisk sjukdom tidigare i tråden, (men den utlöses väl inte förrän bantandet pågått en tid.)
EDIT: Lade bara till ordet sociala vid faktorer..
Jag blir ytterst sällan sur så jag ryter,men när du säger att anorexia och bulimi är samma sjukdom och hävdar att du har rätt för att du arbetat med sjuka och gått kurs blir jag inte bara sur utan förbannad. Försök få folk att ta dig på allvar med att lägga ut CV vetja, men acceptera att du har fel. Bulimi är en ospecifik ätstörning, anorexi är det inte. Orsakerna är inte helt fastställda så de kan inte du heller säga till 100% vilka de är hur många kurser du än gått.xandx skrev:
Jag tycker det är du som borde hålla tyst du varkar inte ha koll, men som sagt härskartekniker behärskar du. Fruktansvärt arrogant är du också.
lottawe skrev:
Jag blir ytterst sällan sur så jag ryter,men när du säger att anorexia och bulimi är samma sjukdom och hävdar att du har rätt för att du arbetat med sjuka och gått kurs blir jag inte bara sur utan förbannad. Försök få folk att ta dig på allvar med att lägga ut CV vetja, men acceptera att du har fel. Bulimi är en ospecifik ätstörning, anorexi är det inte. Orsakerna är inte helt fastställda så de kan inte du heller säga till 100% vilka de är hur många kurser du än gått.
Jag har inte gått kurs, men jag har sett genom huden på någon skelettlik med håliga ögon som tappar håret och inte själv insåg hur hon ser ut. Och jag har självklart försökt förstå även om det inte var eller är mitt jobb.. Försöker fortfarande och säger inte att jag vet värst mycket men det lilla faktat jag säger du har fel om är solklart fel.
Maverick skrev:
Jo precis, man förbjuder inte bilkörande utan jobbar på det verkliga problemet i form av att avgaser är giftiga. Därför har vi nu miljövänligare alternativ, men vi kör fortfarande bil.
Lös problemen istället för symtomen.
/M
Tackar för tipset om att läsa på någon hemsida om anorexia. Hade faktiskt inte tänkt på det, men nu så Jag passade alltså på att testa google nu för att kanske finna att det fanns nya upptäckter än att sjukdomarna är närbesläktade och att de nu blivit desamma men nada.xandx skrev:
Bulimi och annorexi är samma sjukdom med olika symptom så är det bara...! Samma defekta signalsubstans hantering i hjärnan. Det intressanta med dina svar är att du förmodligen läser innantill från någon hemsida om just annorexia.
Maverick skrev:
Tror inte de flesta killar vill eller bryr sig om hur tjejer ser ut heller. Tror att ifall du frågar killar i allmänhet så vill ingen byta ut sin flickvän mot nån annan för att de passar bättre in på rådande mediaideal.
Personligen gillar jag de flesta utseende. Inklusive dem med implantat. Likaså respekterar jag dem för deras val och deras drömmar. Hur naiva de än kan tyckas vara för mig. Som liten drömde jag om att bli stridspilot och det närmsta jag kom var en massa utlägg på dyra datorspel.
Fortfarande hävdar jag att de som får problem i förhållande till rådande ideal skall få hjälp med detta. I synnerhet som jag inte tror att idealen är de verkliga orsakerna. Att på nått sätt försöka förbjuda utvik eller köra med skräckpropagande är inte rätt sätt. Det känns som förlegat och hör hemma i feminismens barndom i USA i seklets förra seklets början.
/Maverick
Tammy skrev:
Är rent ut sagt bedrövligt att läsa en del killars svar här inne om era modeller som ni tror er känna utan och innan till, får mig att må illa!!
Ni vet exakt vad som är bäst för dom därför att dom själva valt att stå där framför era kameror och vika ut sig.
Ni har inte hört talas om baksidan, alla de som mår skit, de som prostituerar sig, de som tar livet av sig, de som knäcks, utnyttjas m.m.
Man har inget ansvar (
Ändå så kan man ju höra DAGLIGEN om dessa tjejer som mår skit, som råkat illa ut...
De få tjejer som vågat gå ut och berätta om baksidan, de har ni väl heller inte hört talas om?
Många modellers drömmar handlar om att kanske få resa över hela jorden, att få prydda de stora modemagasinen, kanske få gå på catwalks en dag och många ggr en förhoppning om tv, film eller en karriär inom musiken. En dröm....många vill ha en bekräftelse, det har dom ju själva sagt.
Man bjuder ut sig för att komma nån vart....
Men hur går det för det mesta å de flesta? Jo, man hamnar i drogmissbruk, sexkontrakt, snuskiga slemmiga agenter...man börjar skickas runt kanske å hamnar på något helt annat än vad de sa från början.
Varför i hela friden tror ni att de införde en hårdare sexlag i Sverige? Lagen som b la ska ge ett bättre skydd för tjejer som utnyttjas till exempel av oseriösa fotografer??
Men man får inte tycka något, för då är det fel i skallen på en! Man är feminist, fel på ens sexliv, å vaffan ni mer skriver !? Massa skit, istället för att faktiskt inse att det finns faktiskt vad ni än tror, en baksida som är jäkligt rutten. Å man kan faktiskt bry sig om andra, å man kan faktiskt tycka att det är sorgligt att en ung tjej förstör sig själv för att behaga, för att bli bekräftad.
Om idealen förändrades, om man jobbade tillsammans för det, så hade också allting blivit bättre för alla dessa tjejer...
Precis som allt annat här i världen där man behöver jobba tillsammans , kämpa för att vi måste inse att vi kanske lever på ett tokigt vis, vi kanske utnyttjar vår värld, vår värld kanske inte klarar av vårt sätt att leva så länge till m.m.m. - men hur ska det gå, när vissa bara rycker på axlarna å anser att det här är okay? Eller det är inte mitt ansvar (
Makten skrev:
Varför inte gå ännu ett steg längre? Angrip anledningen till sjukdomen. Man vill inte se ut på "det där viset" om man inte blir matad med idealen dagarna i ända.
Hur ställer du dig till reklam riktad mot barn? Det är precis samma sak. De här vanföreställningarna bildas säkerligen innan man fyllt 18, och då är man barn. Vissa är barn bra mycket längre än så för den delen. Andra blir vuxna tidigare.
Nu ska vi skilja jävligt noga på två saker här; kommentarer riktade mot modellen, och kommentarer om bilden. Att modellen mår dåligt av att jag påpekar att bilden är "billig" eller sjaskig beror troligen på modellens dåliga självförtroende. Kommentaren är förstås riktad mot fotografen, och jag kan inte rå för att modellen tar åt sig av det. Och om hon nu gör det, så är det ändå värt det OM fotografen lyssnar till kritiken. Men fotograferna verkar vara så enormt självgoda att de inte bryr sig ett dyft.
Jag frågar igen; varför månar du om modellens väl när du inte gör det om alla som ser bilderna?
Du är också med och sätter ideal, Björn. Genom att tycka kan du visa att du inte ställer dig bakom den syn som får folk att må dåligt. Eller så kan du vara tyst, och låtsas som att allt är bra och att det är normalt att se ut sådär.
Gör vi inte? DU gör nog inte det, och det är jag inte ett dugg förvånad över. Själv har jag ingen bil ens, och hade jag det så skulle det vara en miljöbil. Men du har ju inget ansvar, alla andra gör ju likadant?
Det är ju det jag säger, som förälder så bör man välja vad barnen ska se på. Som förälder ska man se till att barnet gillar sig själv, där är anledningen till sjukdomen anser jag.Makten skrev:
Varför inte gå ännu ett steg längre? Angrip anledningen till sjukdomen. Man vill inte se ut på "det där viset" om man inte blir matad med idealen dagarna i ända.
Definitivt, men jag tror inte att bildkritik är ett ställe där jag kan förändra idealen, jag tror att det behövs kärlek och omsorg för att förändra idealen. Det förmedlar man inte i bildkritiken så lätt.
Du är också med och sätter ideal, Björn. Genom att tycka kan du visa att du inte ställer dig bakom den syn som får folk att må dåligt. Eller så kan du vara tyst, och låtsas som att allt är bra och att det är normalt att se ut sådär.
Tammy skrev:
Är rent ut sagt bedrövligt att läsa en del killars svar här inne om era modeller som ni tror er känna utan och innan till, får mig att må illa!!
Ni vet exakt vad som är bäst för dom därför att dom själva valt att stå där framför era kameror och vika ut sig.
Ni har inte hört talas om baksidan, alla de som mår skit, de som prostituerar sig, de som tar livet av sig, de som knäcks, utnyttjas m.m.
Man har inget ansvar (
Ändå så kan man ju höra DAGLIGEN om dessa tjejer som mår skit, som råkat illa ut...
De få tjejer som vågat gå ut och berätta om baksidan, de har ni väl heller inte hört talas om?
Många modellers drömmar handlar om att kanske få resa över hela jorden, att få prydda de stora modemagasinen, kanske få gå på catwalks en dag och många ggr en förhoppning om tv, film eller en karriär inom musiken. En dröm....många vill ha en bekräftelse, det har dom ju själva sagt.
Man bjuder ut sig för att komma nån vart....
Men hur går det för det mesta å de flesta? Jo, man hamnar i drogmissbruk, sexkontrakt, snuskiga slemmiga agenter...man börjar skickas runt kanske å hamnar på något helt annat än vad de sa från början.
Varför i hela friden tror ni att de införde en hårdare sexlag i Sverige? Lagen som b la ska ge ett bättre skydd för tjejer som utnyttjas till exempel av oseriösa fotografer??
Men man får inte tycka något, för då är det fel i skallen på en! Man är feminist, fel på ens sexliv, å vaffan ni mer skriver !? Massa skit, istället för att faktiskt inse att det finns faktiskt vad ni än tror, en baksida som är jäkligt rutten. Å man kan faktiskt bry sig om andra, å man kan faktiskt tycka att det är sorgligt att en ung tjej förstör sig själv för att behaga, för att bli bekräftad.
Om idealen förändrades, om man jobbade tillsammans för det, så hade också allting blivit bättre för alla dessa tjejer...
Precis som allt annat här i världen där man behöver jobba tillsammans , kämpa för att vi måste inse att vi kanske lever på ett tokigt vis, vi kanske utnyttjar vår värld, vår värld kanske inte klarar av vårt sätt att leva så länge till m.m.m. - men hur ska det gå, när vissa bara rycker på axlarna å anser att det här är okay? Eller det är inte mitt ansvar (
newfiehouse skrev:
Du angriper Tammy rätt ofta utan att verka ha läst hennes svar? Har läst på flera ställen nu att hon inte vill ha några förbud.
Får man som man tycka att det är fult med kroppar fyllda av silkon och annat som hör hemma i verkstaden?