dJb
Aktiv medlem
Makten skrev:
Existerade dessa problem i samma omfattning förr i tiden?
Självsvält hos kvinnor finns beskrivet redan på 400-talet men det dröjde till mitten av 1800-talet som man formulerade syndromet. Genom historien har förklaringarna till uppkomsten varit många, från att det ska vara ett verk av Gud eller djävulen till dagens rationella förklaringar där sannolikt såväl neuropsykologiska som sociala faktorer spelar en roll. Jag tycker dock ofta man översimplifierar orsakerna när man ofta i diskussioner som denna nästan enbart pekar på bilder av lättklädda människor och kroppsfixering som de enda orsakerna till uppkomsten av sjukdomen.
Jag tycker vidare att denna diskussionen har kommit att för snävt inrikta sig mot bröst. Utseendeideal har i alla tider förekommit, från Venus-figurinerna för 20000 år sedan till renässansens extremsmala midjor och dagens förmenta sundhetsideal. Jag nämnde tidigare "myten om den sunda kroppen" i diskussionen och vad jag menade med det är att många endast tar sundheten som intäkt för att skapa en snygg kropp. Detta tar sig naturligtvis uttryck i medierna t ex i tidningar som FHM och Slitz, men även i tidningar som i form, hälsa och allt vad de heter där sundhetsidealet pumpas ut, ofta ackompanjerat av allehanda kvacksalverimetoder för att snabbt modellera fram den perfekta kroppen.
Frågan om kosmetisk kirurgi kan, med all rätt, orsaka diskussion. Det är dock heller inget nytt fenomen och i alla tider har människor med, mer eller mindre, kirurgiska metoder förändrat sina kroppar i strävan efter att uppnå status och skönhet. I detta kan man se bröstförstorande operationer som endast en del av en stor helhet dit jag nog även räknar in fenomen som t ex piercing och kroppsutsmyckningar som tatueringar, sminkning, "body building" et cetera.
Jag ser ofta människor som skriver om sneda kroppsideal, osund kroppsfixering etc och det kan väl vid första anblicken låta bra men vid närmare eftertanke har jag svårt att förstå vad som egentligen avses och, vad viktigare är, vilket som är alternativet. Är det avsaknad av kroppsideal som eftersträvas? Ska det finnas ett "godkänt" kroppsideal? Hur ska detta då se ut? Eller är det bara något vagt som "vi kan väl alla acceptera varann som vi är" som menas?
Jag tycker som sagt diskussionen är intressant men ibland känns den väldigt enkelspårig och simplifierande.
/D