Kijana skrev:
Här går det verkligen runt i roten på mig för att förstå hur du menar. Du vänder och vrider på det jag skriver för att lägga ord i min mun, för att få det att framstå som att jag värderar andras åsikter som sämre. Ge dig någon gång! Jag är hjärtlig trött på att av dig gång efter annan framställas som censurivrare, åsiktsförtryckare och allmänt odemokratisk.
Att jag vrider och vänder på dina ord är väl både rätt och bra?
Det är ju för förstå vad du skriver, jag analyserar det du skriver sedan drar jag slutsatser som jag bollar tillbaka för att se om mina antaganden stämmer.
Jag försöker bygga kring dig och dina ord för att förstå dig, för mig är det så man bygger upp förståelse för nån.
Hur anser du jag borde göra istället?
Jag anser nog att om jag inte förstår dina åsikter så ska jag inte argumentera mot dem, först ska man förstå, sedan ska man motargumentera. Varje person ska få ett unikt svar om möjligt.
Ja, alltså Voltaire har alltså inte gjort uttalandet om rätten att få uttrycka sin åsikt även om åsikten som sådan inte behagar mottagaren. Det citatet har tillskrivits honom i efterhand, alltså efter att Voltaire dog.
Det har jag ingen uppfattning om, men det är mycket möjligt att du har rätt, jag antar att det är svårt att bevisa vilket som är sant.
Och visst är det lite jobbigt att folk får säga vad de tycker - dessutom utan att hovsamt och underdånigt fråga Björn om det är rätt tillfälle. Med alla åsikter som folk har så måste man ju också diskutera sina egna ståndpunkter. Skitjobbigt.
Men jag förstår inte varför du ska fråga mig, vars har du fått det från?
Vilket sällskap det placerar Björn i, det är en fråga om rena skräckkabinettet.
Jag vet inte riktigt hur jag inte sk atolka det här nedvärderande?
Iofs. så tycker en del om skräckkabinetter så det är nog ditt sätt att ge beröm
Att den vise gör annorlunda än den envise som gör samma sak gång på gång. Där kan jag känna igen mig.
Kenneth
envis
Men då blir det väl ingen förändring?
Eller missuppfattar jag dig igen?