Annons

Är färgpatronerna dyra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika.N

Aktiv medlem
Funderar att så småningom inhandla en A3 skrivare. Har kikat en del på Epson R2400. Den kostar ju en del... Men eftersom den är bäst på svartvitt så blir det en sån.
Undrar om färgpatronerna är dyra?
 
Börjar med att tacka Gustaf för tipset om billigare leverantörer.

Även om allt är relativt så skulle jag nog säga att det är dyrt. En uppsättning bläck kostar ca 1300 kr på Scandinavian. Det blir nog hursomhelst dyrare att skriva ut själv än att på labb. Det är däremot kul att skriva ut själv och svartvitt med Epson 2400 blir riktigt bra och jag ångrar inte inköpet. Finns dessutom många olika papper att prova. De senaste diskuteras i den här tråden.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=86675

Angående tredjeparts bläck så skulle jag inte använda det till min 2400, den är alldeles för dyr för att riskera något.
 
Tack för tipset Gustav,
Har länge retat mig på priserna på Epson-bläck i Sverige. En patron till Epson R1800 kostar 95 kr i USA från Epson och 199 kr i Sverige.
Tror Epson vi har 100% moms eller tycker de att vi förtjänar att bli blåsta.
Nu har jag beställt från Tonermonster till 130 kr inklusive frakt. Verkar rimligt pris med 19% moms i Tyskland.
Det var väldigt smidigt att beställa och enligt direkt leveransbesked så kommer grejorna på 2 dagar. Om de håller vad de lovar kommer jag inte köpa en patron till i Sverige.
 
Det går ganska fort att tjäna in pengarna till en Epson 3800, eftersom priset per ml bläck är så högt på R2400. Om du gör en sökning så tror jag du hittar att efter ett patronbyte så är R2400 dyrare än 3800.

Jag skulle inte köpa en R2400 idag, det är inget bra val ur ekonomisk och teknologisk synvinkel.

En skrivare som definitivt har sina baksidor, men som presterar mycket bra på konstpapper och har extremt goda arkivbeständighetsegenskaper är HPs B9180. Bläckkostnaden är ungefär samma som R2400, men själva skrivaren är mycket billigare. Dessutom är det större patroner och därmed mer sällan mellan bytena.

Jag har en B9180. Den är inte bra på blanka papper, men mycket bra på matta, sk konstpapper.
 
Tack för tipset Gustav, nästa gång skall jag beställa till min Epson R1800 därifrån.
Ca pris från Tonermonster för min del blir 125 kr plus frakt, istället för 185 kr í sverige.
Hening hur kan du rekomendra en skrivare som det inte går att skriva ut blanka papper på. Det är ju det som man skriver ut mest på.
Håller med på att aldrig använda tredjepartsbläck till som kostar över 5000 kr, använde tredjpartsbläck till en billagare skrivare en sen fick jag kasta skrivaren, nej aldrig mer.
Sven-Åke
 
tumlaren skrev:

Hening hur kan du rekomendra en skrivare som det inte går att skriva ut blanka papper på. Det är ju det som man skriver ut mest på.

Förtydligande: Den kan skriva ut på blanka papper och färgerna är bra och fina. Men tyvärr så gör pappersmatningsmekanismen märken i ytan på kopian i mörka partier, sk pizzahjulsmärken. För enklare kopior är det helt OK, typ till vänner, fotoalbum etc. Men ska man sälja sina printar är det inte acceptabelt, anser jag. Dessa märken är inte unika för B9180. Finns även på 2400, 3800, 4800 etc...

Sen är jag skeptisk till att "man mest" skriver ut på blanka papper. Det gör inte jag. :)
 
Det skiljer inte så mycket...

Hej!
Jag har kollat lite och det skiljer inte så mycket mellan HP 9180 och Epson 2400.
Pixmania tar 5.182 kr för HP och 6.590 för Epson .
Det verkar inte finnas någon annan A3 skrivare som skriver ut så bra sv foton som Epson.
Har modellen funnits länge?
 
Re: Det skiljer inte så mycket...

Annika.N skrev:
Hej!
Jag har kollat lite och det skiljer inte så mycket mellan HP 9180 och Epson 2400.
Pixmania tar 5.182 kr för HP och 6.590 för Epson .
Det verkar inte finnas någon annan A3 skrivare som skriver ut så bra sv foton som Epson.
Har modellen funnits länge?

Den har funnits en tid. Det går rykten på många webplatser om att en uppgradering bör kunna dyka upp snart, t.ex. i samband med PMA-mässan i början av februari. Men sedan vet man aldrig, det är lätt att vänta i evighet på nästa version, den kommer ju alltid "snart" i dagsläget. Så om man behöver något nu så kan det vara lika bra att köpa nu. (Fast R2400 är ju snart två år gammal har jag för mig, så den ÄR gammal.)

Mikael
 
Jag skulle inte köpa en skrivare av Pixmania. Vad jag har hört från t ex Sverker och SVTs Plus är de inte speciellt intresserade av returer och support etc. Det är värt en hel del att ha en bra handlare när det gäller något så stort och otympligt som en skrivare.

När det gäller skilladen i svartvit utskrift mellan R2400 och B9180 tror jag inte den är speciellt stor. Alla skrivare från B9180, R2400 och uppåt kan producera fantastiska reslutat, givet rätt bild etc.
 
Jag har också hört en del negativt om Pixmania.
Är det någon som har handlat från Priskrig.com?
De är också lite billigare.
 
timeUnit skrev:
Det går ganska fort att tjäna in pengarna till en Epson 3800, eftersom priset per ml bläck är så högt på R2400. Om du gör en sökning så tror jag du hittar att efter ett patronbyte så är R2400 dyrare än 3800.

Jag skulle inte köpa en R2400 idag, det är inget bra val ur ekonomisk och teknologisk synvinkel.

En skrivare som definitivt har sina baksidor, men som presterar mycket bra på konstpapper och har extremt goda arkivbeständighetsegenskaper är HPs B9180. Bläckkostnaden är ungefär samma som R2400, men själva skrivaren är mycket billigare. Dessutom är det större patroner och därmed mer sällan mellan bytena.

Jag har en B9180. Den är inte bra på blanka papper, men mycket bra på matta, sk konstpapper.
Jag har en Epson PRO4000 och med hjälp av ett utilityprogram så kunde jag se hur myckt färg som gick åt vid varje utskrift.
Räknade om det hela till Kr/m2 vilket blev ca:80:- eller 5:- per A4 ark (1m2/16 = 16 st. A4)
Priset per patron är ju inte intressant utan det är ju hur mycket bläcket räcker till.
Papperet tillkommer förstås!

/Hasse
 
Jag köpte min Epson R1800 från Pixmania.Det för ett par år sedan. Fungerade perfekt.
Fick den på 3 dagar. Efter jag lagt ordern fick jag leveransbesked om varje status förändring.
Tjänade då cirka 25% jämfört med att köpa i Sverige.
 
Kan rapportera att jag aldrig fick några färgpatroner från Tonermonster.
Efter påstötning fick jag som svar att man inte levererade till Sverige. När jag bad att få veta varför eftersom deras hemsida inte gör några begränsningar så fick jag aldrig något svar.
Misstänker att vissa leverantörer inte vill att det skall vara free trade över gränserna. det minskar ju möjligheten att hålla olika priser.
Får bita i det sura äpplet och gå och betala 30% mer hos Scandinavian photo.
 
Jag har gått över till ett bläcksystem med extern matning till min Epson 2100. Systemet använder en 80 ml-tank för varje bläck, och tankarna kan fyllas på efterhand som bläcket går åt. Bläcktankarna ställer man intill skrivaren, och bläcket matas fram till patronerna via smala slangar.

Det tar en liten stund att montera ett externt bläcksystem, men sen fungerar det klockrent. Något slaskande och blaskande är det inte tal om. Jag har kört bläcksystemet sen slutet av 2006.

Prisskillnaden mot att köpa originalpatroner är dramatiskt bättre. Bildkvaliteten är likvärdig - jag märker ingen kvalitetsskillnad mot orginalbläcket. Enligt leverantören är bläcket också lika hållbart som Epsonbläcket. I priset ingår för övrigt en skrivarprofil som Colorworkshop gör för det papper som man vill använda.

http://www.colorworkshop.se/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=47

Innan jag gick över till det här bläcksystemet kollade jag noga vilka leverantörer som fanns, Just det här systemet hade testats av tidningen Mikrodatorn. Här är länken till testet:

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.92477

Jag skulle inte drömma om att gå tillbaka till vanliga pyttesmå men jättedyra originalpatroner. Det här systemet fungerar riktigt bra. Dessutom är kundservicen från leverantören, Colorworkshop i Uppsala, förstklassig.

/Per
 
Re: bläck!

GustafE skrev:
Men försök hos dessa: http://www.nordicink.se/
Dom är ju ca 45 kr billigare per patron än scandinavianphoto.

Hälsningar Gustaf
Har nu lyckats köpa från Tonermonster med leverans i Tyskland för att sedan skeppas hem till Sverige av min fru.
Kostnad 119 kronor för patronerna som i Sverige kostar 195.
Man frågar sig hur i helvete det kan vara sådan skillnad mellan Tyskland och Sverige. Tyskar tjänar betydligt mer pengar än Svenskar så det kan inte vara det som skiljer.
Räknat på samma nettopris före moms borde de kosta 125 kr i Sverige. Vem lägger beslag på de andra 70% påslag på nettopriset?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.