Annons

Är en videokamera bättre än en systemkamera för video?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har möjlighet att komma över en Sony fdr-ax43 billigt. På vilket sätt är en sådan bättre för video än, till exempel, min Nikon Zfc? Vi pratar familjefilm, inget för Oscarsgalan.

Per

Jämfört med Nikon Z fc som saknar all form av optisk bildstabilisering i kamerahuset så ha ju Sonyn inbyggd optisk stabilisering. Utöver det så får du ju 20x zoom och ett otroligt enkelt handhavande. En av de mest uppenbara skillnaderna bildmässigt är ju möjligheten till kort skärpedjup då sensorerna är väldigt små i de handhållna videokamerorna men behovet är oftast överdrivet skulle jag vilja påstå.

Att filma med systemkamera kan potentiellt ge bättre resultat rent bildmässigt men kräver mer av dig. Att snabbt ta upp videokameran och trycka på record för att fånga nått som händer på familjeeventet kommer troligtvis att ge dig bättre resultat än om du gör det med systemkameran.

Många av oss som använder systemkameror till film har i regel en del kringutrustning, det kan vara gimbals, externa mikrofoner etc. och många väljer en kamera med IBIS, alltså inbyggd bildstabilisering i kamerahuset.

Har du tid att planera hur och vad du ska filma och inte behöver springa runt med kameran i näven kan du med fördel använda en systemkamera för att slippa flera olika kameror med dig. I de flesta andra fall ger videokameran dig överlägsen enkelhet gällande handhavandet.

Vill man inte göra avancerad video vilket man oftast kan göra bäst med en systemkamera är oftast mobilen det bästa för att filma. När ljuset tryter brukar systemkameran vara enda alternativet.

Sonykameran har zoomen som ess i rockärmen, men har mindre sensor och ljussvagare objektiv än dom flesta mobiler. På pappret för familjefilmer ser faktiskt premiummobilerna bättre ut än Sonykameran. Sonykameran har säkert bättre ergonomi också än vad mobilen har, men förvänta dig inte att resultatet blir bättre.

Tack, Mattias, du sammanfattar skillnaden fint! Och tack också Karl för tipset om telefonen som videokamera. Jag är rätt klumpig när det kommer till användning av telefonen, jag ska kanske öva lite.

Men jag tror efter era kloka utläggningar att jag avstår från videokameran!

Pet

När det finns en synopsis, en storyboard och så vidare då går det utmärkt att filma med en systemkamera. Då finns det i regel stativ, belysning, reflexskärmar och flera ljudkanaler som någon håller reda på. Den eventuella krånglighet som systemkameran medför är i ett sådant sammanhang inget att tala om.

När man inte vet vad filmen ska handla om ens när man börjar filma utan det blir vad det blir, då är telefonen ett bra alternativ. Ska man ha rörlig kamera är videokameran också ofta bättre än systemkameran. På grund av handhavandet, inte på grund av bildkvalitén.

När det finns en synopsis, en storyboard och så vidare då går det utmärkt att filma med en systemkamera. Då finns det i regel stativ, belysning, reflexskärmar och flera ljudkanaler som någon håller reda på. Den eventuella krånglighet som systemkameran medför är i ett sådant sammanhang inget att tala om.

När man inte vet vad filmen ska handla om ens när man börjar filma utan det blir vad det blir, då är telefonen ett bra alternativ. Ska man ha rörlig kamera är videokameran också ofta bättre än systemkameran. På grund av handhavandet, inte på grund av bildkvalitén.
Skall du röra runt kameran så har du rätt i att mobilen är bättre än systemkameran, men även där stöter även mobilen lätt på patrull. Då behövs ofta gimbals etc för att lösa problemen. Det enda som klarar det hyfsat ok utan hjälpmedel är actioncams eller drönare.

Ja, fast den erfarenhet jag har av de som filmar utan att veta vad filmen ska handla om lägger i regel ingen direkt möda på redigeringen heller. Det är ofta viktigare att det blev film än att den blev tekniskt bra.
Största nackdelen är kanske att ingen som inte är med i filmen kommer att vilja se den. Om man inte ska fundera på något annat bör man i alla fall ta ställning till om det spelar någon roll.

Fördelen med en videokamera är smidigheten i att allt finns, redo att använda direkt och mycket sköter sig självt.
Ju mera manuell kontroll över tekniken desto mera krävs det av den som ska filma just då och där på platsen.

Att alltid ha den med sig och filma när man vill är värt väldigt mycket på en resa när man vill njuta mera än ”arbeta”.

Det enda du i princip alltid har med dig är mobilen och den slår nog en videokamera i redo att användas också.

Ja, fast den erfarenhet jag har av de som filmar utan att veta vad filmen ska handla om lägger i regel ingen direkt möda på redigeringen heller. Det är ofta viktigare att det blev film än att den blev tekniskt bra.
Största nackdelen är kanske att ingen som inte är med i filmen kommer att vilja se den. Om man inte ska fundera på något annat bör man i alla fall ta ställning till om det spelar någon roll.
Där tror jag du har fel. Mycket av dagens videosnuttar är enorma mängder på måfå filmat material nerklippt till 1.5min. Längre än så orkar ingen född detta årtusendet titta på.
Jag brukar filma när vi åker skidor, har ingen som helst aning om någon handling där. Det brukar bli 2tim video gånger 3 (filmar med tre kameror), som sedan klipps ner till 1.5min video. Brukar få betydligt fler än 4 som är med i filmerna som vill titta på dom.

Min erfarenhet tvärt emot din att dom som inte spelar in video efter manus lägger otroligt mycket mer tid på att redigera dom.

Det finns speciella hållare att snäppa fast mobilen i med handtag vilket underlättar vid filmning.

Det finns speciella hållare att snäppa fast mobilen i med handtag vilket underlättar vid filmning.
Ja, dom kallas gimbals. Men dom flesta klarar inte upp ner speciellt bra, dvs när du går eller springer. Du måste i princip även med sådana och en mobil göra ninjawalk.

Dom enda som klarar det riktigt bra är sådana där ryggsäckar som har en arm som går över huvudet. Har du skaffat en sådan har du dock minst en systemkamera och filmar med eller en RED eller Blackmagic videokamera.

Min åsikt är att det är åtskilligt mycket enklare och smidigare med en dedikerad videokamera om man ska filma spontant. Nu är jag ingen vän av varken foto eller film med mobiltelefon så det går bort för mig. Men i jämförelse med att filma med systemkamera där man ska ställa in den för video, välja objektiv, montera extern mikrofon för att inte få med kameraljud, kanske en kamerabur osv. eller att bara ta upp videokameran och börja filma.
För "proffsiga" filmer kanske inte en videokamera för konsumenter räcker, men det var kanske inte heller målet.

Min erfarenhet är att videokameror som Sony fdr-ax43 är att dom har en väldigt smal publik. Sätt på en modern superzoom på din systemkamera som har en tyst AF, så har du en bättre lösning. Nikons 24-200 eller 28-400 till en Zfc t.ex.

Rent bildmässigt är videokameror som fdr-ax43 underlägsna mobilerna, så med mobilen får du bättre resultat, men givetvis sämre ergonomi.

Skall du filma eller fota spontant är mobilen nästan alltid bäst eftersom den alltid är med, så är det för mig i alla fall. Systemkameran och om jag haft en dedikerad videokamera är inte alltid med vid många spontana tillfällen.

Där tror jag du har fel. Mycket av dagens videosnuttar är enorma mängder på måfå filmat material nerklippt till 1.5min. Längre än så orkar ingen född detta årtusendet titta på.
Jaha, det är kanske så de gör. Finns det mycket material att välja på ökar förstås möjligheten att man kan fylla någon minut med något som ser vettigt ut. Gör man många snabba klipp är det inte ens alltid något problem om de inte hänger ihop. Resultatet ger intryck av att det inte ens är meningen.
Snuttifieringen idag är helt sanslös, det är jag helt enig om.

Dagens ungdom klarar inte av att titta på film från 80-talet eftersom alla filmer från den tiden är så långsamma. Jag klarar det med registrerade att det var långsamt och utdraget när jag tittade på stig-helmer-filmerna sist.

Ja, dom kallas gimbals. Men dom flesta klarar inte upp ner speciellt bra, dvs när du går eller springer. Du måste i princip även med sådana och en mobil göra ninjawalk.

Dom enda som klarar det riktigt bra är sådana där ryggsäckar som har en arm som går över huvudet. Har du skaffat en sådan har du dock minst en systemkamera och filmar med eller en RED eller Blackmagic videokamera.

Här tänkte jag på den enklare varianten, bara för att hantera mobilen lite smidigare, en del modeller går väl att montera på ett stativ också, familje sammankomster i trädgården och liknande träffar, jag vet inte om TS tänker bli en ny Sven Nykvist förståss.

Mobilen är ett fantastiskt verktyg. I slutändan är det ändå filmens innehåll som är det viktigaste, tycker jag.

Jag och en kompis spenderade två dagar på en liten ö. Han filmade med sin systemkamera, medan jag då och då tog några korta klipp med min mobiltelefon. Eftersom han noggrant planerade varje scen och höll på med stativ och utrustning, hann jag fånga fler ögonblick. Jag klippte snabbt ihop mina klipp och lade till lite musik.

Till slut tyckte jag faktiskt att min film blev roligare – han fokuserade mest på solnedgångar och vackra vyer, medan jag fångade mer spontana och livliga stunder.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto