perstromgren
Aktiv medlem
Jag har möjlighet att komma över en Sony fdr-ax43 billigt. På vilket sätt är en sådan bättre för video än, till exempel, min Nikon Zfc? Vi pratar familjefilm, inget för Oscarsgalan.
Per
Per
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skall du röra runt kameran så har du rätt i att mobilen är bättre än systemkameran, men även där stöter även mobilen lätt på patrull. Då behövs ofta gimbals etc för att lösa problemen. Det enda som klarar det hyfsat ok utan hjälpmedel är actioncams eller drönare.När det finns en synopsis, en storyboard och så vidare då går det utmärkt att filma med en systemkamera. Då finns det i regel stativ, belysning, reflexskärmar och flera ljudkanaler som någon håller reda på. Den eventuella krånglighet som systemkameran medför är i ett sådant sammanhang inget att tala om.
När man inte vet vad filmen ska handla om ens när man börjar filma utan det blir vad det blir, då är telefonen ett bra alternativ. Ska man ha rörlig kamera är videokameran också ofta bättre än systemkameran. På grund av handhavandet, inte på grund av bildkvalitén.
Där tror jag du har fel. Mycket av dagens videosnuttar är enorma mängder på måfå filmat material nerklippt till 1.5min. Längre än så orkar ingen född detta årtusendet titta på.Ja, fast den erfarenhet jag har av de som filmar utan att veta vad filmen ska handla om lägger i regel ingen direkt möda på redigeringen heller. Det är ofta viktigare att det blev film än att den blev tekniskt bra.
Största nackdelen är kanske att ingen som inte är med i filmen kommer att vilja se den. Om man inte ska fundera på något annat bör man i alla fall ta ställning till om det spelar någon roll.
Ja, dom kallas gimbals. Men dom flesta klarar inte upp ner speciellt bra, dvs när du går eller springer. Du måste i princip även med sådana och en mobil göra ninjawalk.Det finns speciella hållare att snäppa fast mobilen i med handtag vilket underlättar vid filmning.
Jaha, det är kanske så de gör. Finns det mycket material att välja på ökar förstås möjligheten att man kan fylla någon minut med något som ser vettigt ut. Gör man många snabba klipp är det inte ens alltid något problem om de inte hänger ihop. Resultatet ger intryck av att det inte ens är meningen.Där tror jag du har fel. Mycket av dagens videosnuttar är enorma mängder på måfå filmat material nerklippt till 1.5min. Längre än så orkar ingen född detta årtusendet titta på.
Ja, dom kallas gimbals. Men dom flesta klarar inte upp ner speciellt bra, dvs när du går eller springer. Du måste i princip även med sådana och en mobil göra ninjawalk.
Dom enda som klarar det riktigt bra är sådana där ryggsäckar som har en arm som går över huvudet. Har du skaffat en sådan har du dock minst en systemkamera och filmar med eller en RED eller Blackmagic videokamera.