Annons

Är en ersättare till 350D på gång?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mjolle

Avslutat medlemskap
Har sett otroligt mycket reklam för 350D de sista veckorna, är en ersättare på gång?
 
Tvivlar på det och skulle det vara så är det nog bara en liten uppdatering typ 20D -> 30D.
Det finns ju inte heller något hos konkurrenterna i den prisklassen bra nog att tvinga fram en uppdatering av 350D.
Den har varit på marknaden i drygt ett år så med Canons 18 månaders cykel ligger det kanske bara några månader borta ändå.
 
om du tänker på reklamen med hoppande grodan o killen som hoppar i damm och plåtar så har den rullat i princip sedan 350D kom till sverige...

Men kameran har ju faktiskt funnits i snart 1 år så en ersättare eller uppgradering kanske är på gång...
 
Mjolle skrev:
Har sett otroligt mycket reklam för 350D de sista veckorna, är en ersättare på gång?
Javisst, självklart men NÄR den kommer är en öppen fråga. Med tanke på att 30D nyligen släppts med i princip samma sensor har jag svårt att se hur den skulle kunna förbättras nämnvärt. Den enda relevanta förbättringen skulle kanske vara en större LCD skärm baktill.
I princip är kameran 100% klockren.
Är det inte Photokina i höst? Kanske en Mark 2 eller nåt visas då.
 
Jag tänker på reklamen när folk rusar ut ur ett hus som galna och fotograferar en groda, rött damm, skäggig gubbe, person med gipsat ben osv.

Samt nu även en mycket enkel reklam, nån som sätter på ett objektiv mot vit bakgrund, enkel och bra.

Minskar inte mitt sug efter en sådan kamera... :(
 
BugEyes skrev:
Det finns ju inte heller något hos konkurrenterna i den prisklassen bra nog att tvinga fram en uppdatering av 350D.

Därom tvistar de lärde. Själv skulle jag aldrig byta min D70 mot en 350D. Och Minolta 5D vore andrahandsvalet med en pistol mot pannan. Men smaken är som baken ;-)
 
Slowfinger skrev:
Därom tvistar de lärde. Själv skulle jag aldrig byta min D70 mot en 350D. Och Minolta 5D vore andrahandsvalet med en pistol mot pannan. Men smaken är som baken ;-)

Jag har en bakant som funderar på kamera...Han fråga mig och jag sa ähh en 350d kan ju vara klockrent... men tydligen hade han känt på en olympus e500 han mena även att han får 2 objektiv... Jag svara att jag inte visste nått olympus recensionerna här på FS verkar alla 11 skapligt nöjda själv vette fasen...
 
Slowfinger skrev:
Därom tvistar de lärde. Själv skulle jag aldrig byta min D70 mot en 350D. Och Minolta 5D vore andrahandsvalet med en pistol mot pannan. Men smaken är som baken ;-)

Ja den debatten har ju gått några varv men inte finns det någon konkurrent med ett tekniskt försprång i budgetklassen. Där leder 350D med sina 8 mp, låga brusnivåer och bättre dynamiska omfång över konkurrenterna. Att sedan en D70 känns trevligare att hålla i är en annan men viktig sak. Nog valde jag en 350D om jag skulle köpa kamera i det segmentet idag även om jag tycker den känns plastig och fjuttig i handen.
Minoltan vet jag väldigt lite om, den enda jag hållit i (7D) var trasig.
 
En 350D med ,,,

En 350D med realtidsLCD på 2,5" vore smaskens. Och kanske lite större grepp. Och den är på G!
 
En sak vet man i alla fall: någon av tillverkarna kommer med en ny kamera som höjer standarden i budgetklassen inom ett år. Osäkert om den kommer att heta Nikon D90 eller Canon 400D ;-)

Men om Canon kommer med en ny semiproffskamera och sänker priset på 30D kanske det blir den nya klassledaren?
 
Kändes ganska logiskt att sälja ut stora partier av 350D'n, om man skall lansera en ny modell om t.ex. 4-5 månader eller så. Skapa en "boom" nu som varar ett tag.
 
Att det kommer en efterföljare till 350D kan vi nog vara ganska säkra på med tanke på Canons 18-månaders cykler.

Vilka uppgraderingar det kommer att vara är däremot svårare att sia om. Inte minst eftersom 30D inte blev någon större uppgradering och efterföljaren till 350D får nog inte vara bättre än 30D. Personligen hade jag gärna sett att både 30D och efterföljaren till 350D fått inbyggd bildstabilisering (i dagarna har även Pentax lanserat DSLR med inbyggd bildstabilisering).

Kanske kommer priset att bli längre på efterföljaren till 350D eller så kommer det en billigare modell för att direkt konkurrera med t ex D50.
 
henrikf skrev:
Vilka uppgraderingar det kommer att vara är däremot svårare att sia om. Inte minst eftersom 30D inte blev någon större uppgradering och efterföljaren till 350D får nog inte vara bättre än 30D. Personligen hade jag gärna sett att både 30D och efterföljaren till 350D fått inbyggd bildstabilisering (i dagarna har även Pentax lanserat DSLR med inbyggd bildstabilisering).

Kanske kommer priset att bli längre på efterföljaren till 350D eller så kommer det en billigare modell för att direkt konkurrera med t ex D50.

Jag gissar på följande förbättringar/ändringar:

* Större LCD (2,5 tum, samma som i 30D)
* Spotmäting
* PictureStyles
* Samma sökare som 30D (kan visa ISO)

Dvs, ungefär samma ändringar som gjordes mellan 20D och 30D. Priset kommer med säkerhet också att justeras nedåt.

Desutom skulle jag hoppas på följande:
* Centrum-AF-punkten av korstyp med hög precision (som den i 20D/30D).
* ISO i 1/3 steg
* Möjlighet att köra ISO 3200

Men dom ändringarna ser jag som mindre troliga, eftersom det skulle minska gapet mellan 30D och "350D Mk II". Men man kan ju alltid hoppas att Canon överraskar oss..
 
BugEyes skrev:
Ja den debatten har ju gått några varv men inte finns det någon konkurrent med ett tekniskt försprång i budgetklassen. Där leder 350D med sina 8 mp, låga brusnivåer och bättre dynamiska omfång över konkurrenterna.

__________________________________________________

Pfaff... Jo du, jag skall inte börja veva igång maskineriet igen, men det enda Pixelplattan gör är att samla information, information som sedan kamerans alla algoritmer skall göra till en bild - vägen dit är avancerad...
Jag föreslår att du går ut och gör en "ShoutOut" mellan 350D och D50 - jag lovar du blir brydd.

D50 exponerar grymt bra, den behåller ljuset i bilden på ett sätt som inte 350D fixar. Kolla även hur snabb den är på att fokusera och exponera på snabba föremål.

Apropå bruset, Canon är jätteduktiga på att brusreducera/platta till bilderna direkt i kameran. Nikon tänker annorlunda - du behåller en del av bruset/kornen vid bildtagningen och reducerar bort så mycket du vill efteråt i Capture. Gillade du Dolby B i kassettdäcken? Nä inte jag heller:)

Båda är jättebra, bara olika bra!

Klick/Adam

D50 fick TIPA - gissa varför?
 
[/B]
Pfaff... Jo du, jag skall inte börja veva igång maskineriet igen, men det enda Pixelplattan gör är att samla information, information som sedan kamerans alla algoritmer skall göra till en bild - vägen dit är avancerad...
Jag föreslår att du går ut och gör en "ShoutOut" mellan 350D och D50 - jag lovar du blir brydd.

D50 exponerar grymt bra, den behåller ljuset i bilden på ett sätt som inte 350D fixar. Kolla även hur snabb den är på att fokusera och exponera på snabba föremål.

Apropå bruset, Canon är jätteduktiga på att brusreducera/platta till bilderna direkt i kameran. Nikon tänker annorlunda - du behåller en del av bruset/kornen vid bildtagningen och reducerar bort så mycket du vill efteråt i Capture. Gillade du Dolby B i kassettdäcken? Nä inte jag heller:)

Båda är jättebra, bara olika bra!

Klick/Adam

D50 fick TIPA - gissa varför? [/B]

Stopp och belägg! Ingen vs-tråd här tack. Jag kör själv Nikon, men vad gäller sensor och brus är Canon bäst, det tror jag inte att någon förnekar. Dock lite överdrivet röda nyanser iof sig men ändå...

Men en kamera är mer än sensor. Själv pallar jag inte 350D:s hemska ergonomi med pilliga knappar och menyer. Men jag är på gång att köpa en Canon 30D som komplement till min D70...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.