Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ersätta en smartphone med en kamera
- Trådstartare Chivo
- Start datum
Erik Normark
Aktiv medlem
Om tanken är att fota enkla bilder och snapshots, alltså ungefär så som man vanligtvis använder en mobilkamera, så går det ju utmärkt att köpa en begagnad mobil med ok kamera, men sedan strunta i att sätta i ett simkort. Jag har själv haft en Sony rx100, som många verkar gilla, och som förstås är bättre på många sätt än mobilen som kamera, men dock inget som jag själv blev vän med. Som komplement till en mer seriös kamera så föredrar jag faktiskt mobilen, men det kan ju bero på att jag alltid har den med mig.
Lothar Marunga
Aktiv medlem
Inget gick fel, Samsungen var helt enkelt överlägsen. Och jag har ju fotat Venus måne med min kombo. Och det är ju mer än 1 km.En kilometer är inte speciellt långt bort. Vad gick fel?
lonian
Aktiv medlem
Inget gick fel, Samsungen var helt enkelt överlägsen. Och jag har ju fotat Venus måne med min kombo. Och det är ju mer än 1 km.
Mest troligt skit bakom spakarna då.
Senast ändrad:
unoengborg
Aktiv medlem
En kilometer är inte speciellt långt bort. Vad gick fel?
En kilometer är jättelångt, Fuktig luft värmedaller m.m. Försämrar snabbt bildkvaliteten. Gissar att samsungen lade på någon form av bildbehandling i efterhand. Ett annat skäl skulle kunna vara att bildstabiliseringen på mobilen fungerar bättre eftersom det är lättare att röra på sensorn snabbt för att motverka skakningar eftersom den är mindre. Att använda telekonverter försämrar också kvaliteten och fordrar att man har ett mycket bra ljusstarkt 300. Har man inte objektiv i begagnad småbilsprisklass, är det ofta bättre att köra utan konverter och beskära bilden i efterhand. Telekonvertern stjäl ju dessutom ljus så att man får längre slutartider speciellt som man kanske måste blända ned några steg för att det ska bli rimligt skarpt.
lonian
Aktiv medlem
En kilometer är jättelångt, Fuktig luft värmedaller m.m. Försämrar snabbt bildkvaliteten. Gissar att samsungen lade på någon form av bildbehandling i efterhand. Ett annat skäl skulle kunna vara att bildstabiliseringen på mobilen fungerar bättre eftersom det är lättare att röra på sensorn snabbt för att motverka skakningar eftersom den är mindre. Att använda telekonverter försämrar också kvaliteten och fordrar att man har ett mycket bra ljusstarkt 300. Har man inte objektiv i begagnad småbilsprisklass, är det ofta bättre att köra utan konverter och beskära bilden i efterhand. Telekonvertern stjäl ju dessutom ljus så att man får längre slutartider speciellt som man kanske måste blända ned några steg för att det ska bli rimligt skarpt.
Den här bron är 1km bort fotad med 70-200 f2.8 på f2.8, ja det kan ju naturligtvis vara så att fotoutrustningen inte höll också.
Bilagor
Chivo
Medlem
Underbart med en till som inte har smartphone. Jag kör också med Nokias 3310 och har aldrig ägt en smartphone.
Jag skulle rekommendera SonyRX100 mark3. Om det är mörkt på gymmet behövs något bättre.
Det finns bra gratis bildredigerings program så som Snapseed.
/ Johan
En följdfråga, räcker det med SonyRX100 mark3 eller borde jag satsa på Sony RX100 VII?
Samt hur står sig Canon G7X Mark III mot tex Sony RX100 Mark3?
Lusläser allt som jag kommer över om digitala kompaktkameror. Men ni är lite utav experter på ämnet
ztenlund
Aktiv medlem
En följdfråga, räcker det med SonyRX100 mark3 eller borde jag satsa på Sony RX100 VII?
Den är olika objektiv på dem så det beror på vad du prioriterar. Va är den nyaste som har samma objektiv som III. Det objektivet har mindre omfång, men är ljusstarkare och följaktligen jämförelsevis tvärtom för VII.
Lothar Marunga
Aktiv medlem
Är det mig du kallar skit bakom spakarna?Mest troligt skit bakom spakarna då.
Senast ändrad:
Lothar Marunga
Aktiv medlem
Jo, jag tar till mig. Men nu pratar vi inte om marginaler. Här var det så stor skillnad så det finns inte på kartan att inte märka skillnaden. Mobilen hade så stort inbyggd tele så vi fick hålla andan där vi satt i husbilen, men öppen dörr, för att det inte skulle bli skakningar. Bara att acceptera, på något sätt har det gått fel. Och det är absolut så att det är mkt dataanimering inblandad. Jag tyckte vi skulle testa actionfotografering eftersom det är min grej, men kompisen sade att han inte var tillräckligt inläst på mobilen för att kunna ställa upp.En kilometer är jättelångt, Fuktig luft värmedaller m.m. Försämrar snabbt bildkvaliteten. Gissar att samsungen lade på någon form av bildbehandling i efterhand. Ett annat skäl skulle kunna vara att bildstabiliseringen på mobilen fungerar bättre eftersom det är lättare att röra på sensorn snabbt för att motverka skakningar eftersom den är mindre. Att använda telekonverter försämrar också kvaliteten och fordrar att man har ett mycket bra ljusstarkt 300. Har man inte objektiv i begagnad småbilsprisklass, är det ofta bättre att köra utan konverter och beskära bilden i efterhand. Telekonvertern stjäl ju dessutom ljus så att man får längre slutartider speciellt som man kanske måste blända ned några steg för att det ska bli rimligt skarpt.