Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är efterföljaren till S95 på gång? S100...

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Ja vad tror ni, den har funnits ute ett år nu, S90 var ute ett halvår innan den blev ersatt med 95, vad tror ni?
För macdatorer finns en sida där de spår sånt finns det nån liknande för kameror?
Skulle gärna vilja ha lite mer upplösning om det inte drar ner bruskänsligheten, eller upp menar jag kanske, samt bättre filmegenskaper.
 
Kanske hade fel att den varit ute ett år, verkar finnas lite olika bud... kanske bara ett halvår gammal... nåja frågan står kvar ändå.
 
Precis som väntat har Canon nu (ett år efter S95) presenterat S100. Verkar mycket trevlig. Motsvarande 24 mm i vidvinkelläge och f/2,0. Hyfsad serietagning. Ny bättre (?) sensor. Ännu mindre.
 
Köpte en Canon SX230 istället som jag är tvärnöjd med, som jag tyckte var sammantaget bättre än S95 (filmn främst), undrar om den här kan va så mycket bättre så jag får anledning att köpa ny redan? Då får den va märkbart bättre, och det kanske den blir, bättre vidvinkel alla fall det saknar jag.
Systemkameran använder jag aldrig numer, endast SX230 följer med.
 
En liten "preview"

http://www.dpreview.com/previews/canons100/

Där framgår att det ökade zoomomfånget leder till sämre ljusstyrka på samtliga jämförbara brännvidder.

Det som lockar mig är de bättre videofunktionerna.

Stillbilderna tror jag inte kommer vara så mycket bättre än S95. Jag är mycket skeptisk till snacket om lägre brusnivåer men ser mer än gärna att jag har fel!
 
Ljusstyrkan verkar vara exakt lika på de gemensamma brännviddarna S100 vs S95? Det är på 120mm som den är 5.9f.
 
Jojo men större zoomomfång och framför allt mer vidvinkel är ju bättre så jag vet inte om jag tycker att det är en försämring ändå.
Tycker nog att större maxbländare är en försämring, men håller med om att det verkar vara en utmärkt kamera. Stor risk att jag byter ut min S90 om S100 håller vad Canon lovar.
 
Tråkigt att de ägnar sig åt publikfrieri på en modell som denna. Dvs att de ökar zoomomfånget på bekostnad av ljusstyrka. Hade varit kul om de bara flyttat ned brännviddsområdet till motsvarande 24mm och behållit ljusstyrkan. Men sammantaget är det säkert en bra kamera. Det är kul att se att de faktiskt uppdaterat många sidor av kameran. Trevligt med GPS dessutom!
 
Hade varit kul om de bara flyttat ned brännviddsområdet till motsvarande 24mm och behållit ljusstyrkan…
…Trevligt med GPS dessutom!
Kameran med specen nu skissar på ovan är den jag väntar på. Har varit nära att slå till på XZ-1 några gånger men eftersom jag ingen brådska har och gärna vill ha 24 mm i kombination med ljusstyrka och bra video har jag hejdat mig i väntan på att någon ska komma med denna kombo.

Icke desto mindre verkar S100 vara bra mycket intressantare än S95an.
 
Tråkigt att de ägnar sig åt publikfrieri på en modell som denna. Dvs att de ökar zoomomfånget på bekostnad av ljusstyrka. Hade varit kul om de bara flyttat ned brännviddsområdet till motsvarande 24mm och behållit ljusstyrkan. Men sammantaget är det säkert en bra kamera. Det är kul att se att de faktiskt uppdaterat många sidor av kameran. Trevligt med GPS dessutom!

Det bror ju på hur man väljer att läsa tabellen. Man kan ju säga att de har flyttat ner bränviddsomfånget och faktiskt ökat ljusstyrkan också. Ett steg inzoomat är ju 2.2 på S100 och 2.5 på S95 två steg inzoomat 2.8 vs 3.2 osv. Det är ju först på de längsta bränvidderna som S95 kommer i kapp om man ser det på detta sättet.

Hur som helst så är den liiite ljussvagare men jag tror ärligt talat inte det syns i resultatet och motsvarande 24mm är ju en klar förbättring i mina ögon.

M
 
Hej!

Nu har det äntligen kommit i S100 det jag saknat mest av allt på alla kameror: Variabel WB över bildytan. Detta är mycket smart och fattar inte att jag sett det tidigare, det kanske funnits tidigare men jag har inte hört talas om det iaf.

Hans
 
Det bror ju på hur man väljer att läsa tabellen. Man kan ju säga att de har flyttat ner bränviddsomfånget och faktiskt ökat ljusstyrkan också. Ett steg inzoomat är ju 2.2 på S100 och 2.5 på S95 två steg inzoomat 2.8 vs 3.2 osv. Det är ju först på de längsta bränvidderna som S95 kommer i kapp om man ser det på detta sättet.

Hur som helst så är den liiite ljussvagare men jag tror ärligt talat inte det syns i resultatet och motsvarande 24mm är ju en klar förbättring i mina ögon.

M

Ja så kan man ju se det om man vill och jag håller med om att förändringen till 24mm mer än väger upp hur som helst!
 
Klart intressant kamera för min del. Min gamla IXUS 50 som jag f.ö. använder mycket sparsamt behöver bytas ut, det mer vidvikliga objektivet gör den mer användbar inomhus. En intressant nyhet är WB som ska klara olika ljus i olika delar av bilden, åtminstone ett steg på vägen mot att klara det besvärliga blandljuset. I många situationer är det faktiskt bättre med en liten kompakt än med den "stora," bl.a. reagerar folk framför kameran olika.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.