Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är DXO ett skämt eller vad.....

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Jo jag vet att dxo förklarar att någon total kvalitetsbedömmning av bildkvalitet gör dom inte, vill man vara elak så kan man undra om dom endast testar hur bra olika RAW-konverterare fungerar. Varför hamnar inte Canons modeller högre upp som exempel, det måste ju vara ställt utom allt tviel, att i varenda test som en Canonmodell genomgår får dom högsta bildkvalitetspoäng. Canon 7D är supertopp nya MK1V är supertopp, bägge toppklassade. Tillbaka till DXO där jag tittar på endast slutsumeringstalen dock, så krossar den billiga instegaren Pentax Kx semiprokameran 7D. Ingen testare kan då förmå sig säga att Kx faktiskt ger bättre bildkvalite än 7d, jag håller mig nu vid APS-C formatet, skall alla framtida tester endast handla om bäst kvalitet vid iso 12800. Hur kunde dom ta så bra inomhusbilder på olga, sparven från minsk på 70-talet, var belysningen bättre då för 40-år sedan. Vänl./Bengt.
 
Det där har jag också undrat över. Tycker också det är märkligt att många mellanformatare, t ex alla Hasselblad, hamnar under Nikons och även Sonys och Canons toppmodeller, trots att de har sensorer som är dubbelt så stora till ytan (men pixlarna verkar i och fö sig vara ungefär lika tätt packade). Endast en PhaseOne-modell klår Nikon D3x.
 
Problemet tror jag är att DxO Mark tar mycket lite hänsyn till upplösning då deras teoretiskt framräknade "PRINT"-värde motsvarar 8 Mpix eller en A4 i 300 ppi.

Misstänker att de tar fram sina mätvärden via 100% på skärm och då blir det per pixel som mäts och jämförs vilket ju inte har så mycket med bilden att göra.
 
Tillbaka till DXO där jag tittar på endast slutsumeringstalen dock, så krossar den billiga instegaren Pentax Kx semiprokameran 7D. Ingen testare kan då förmå sig säga att Kx faktiskt ger bättre bildkvalite än 7d, jag håller mig nu vid APS-C formatet, skall alla framtida tester endast handla om bäst kvalitet vid iso 12800.
Det kanske är så att 7D ger bättre bildkvalitet än K-x?

Tycker det finns en allmän övertro i vad DxO kan säga om en kamera och att små skillnader i deras mätningar växer till milsvida skillnader. Att säga att K-x krossar 7D när summeringskvoten skiljer mindre än 10% tycker jag är att överdriva. Kan tänka mig att det kan skilja 5% mellan olika individer av samma kameramodell i normala avvikelser.

DxOs mätningar kan man nog säga är tex motsvarigheten till effektkubsmätningar hos en förstärkare, men jag tror det finns få som idag skulle vilja bedöma ljudkvalitet hos en förstärkare mha sådana mätningar. Troligtvis kommer den insikten snart även infinna sig i fotovärlden.
 
Jo jag vet att dxo förklarar att någon total kvalitetsbedömmning av bildkvalitet gör dom inte,

För att citera vad DXO-mark sjölva skriver på sin webbplats, under rubriken "Please read this page BEFORE using the DxOMark Sensor image quality comparison tool":

"DxOMark Sensor scale and dxomark.com measurements reflect only the RAW sensor performance of a digital camera. All measurements are performed on the RAW image file BEFORE demosaicing or other processing prior to final image delivery. Dxomark.com does not address such other important criteria as image signal processing, mechanical robustness, ease of use, flexibility, optics quality, value for money, etc. While RAW sensor performance is critically important, it is not the only factor that should be taken into consideration when choosing a digital camera."

Kort sagt, de mäter och jämför rådata från sensorer, de säger själva rent ut att de inte gör någon total kvalitetsbedömmning av bildkvalitet.

Vilket väl besvarar din fråga :)

vill man vara elak så kan man undra om dom endast testar hur bra olika RAW-konverterare fungerar.

Nej, men hur bra vissa aspekter av utgångsdata är innan du börjar köra dem genom en råkonverterare. En poäng med vad de gör är att de inte tar med vad som händer under råkonverteringen.

Varför hamnar inte Canons modeller högre upp som exempel,

De hamnar ganska högt upp, som någon annan här påpekade, övertolka inte skillnader på kanske 10% som skiljer olika kameror. En sådan skillnad är mycket liten och kan snabbt förstöras fullständigt om man av en lite bristande exponeringsautomatik luras att felexponera en bild.

det måste ju vara ställt utom allt tviel, att i varenda test som en Canonmodell genomgår får dom högsta bildkvalitetspoäng.

Eftersom de flesta andra tester gör en total bedömning av bildkvaliteten, inte bara mäter vissa utvalda aspekter av rådata.

Canon 7D är supertopp nya MK1V är supertopp, bägge toppklassade. Tillbaka till DXO där jag tittar på endast slutsumeringstalen dock, så krossar den billiga instegaren Pentax Kx semiprokameran 7D.

Att kalla mindre 10% skillnad i några aspekter av hur rådata ser ut för "krossa" är ett typiskt exempel på - ursäkta uttrycket :) - hysterisk övertolkning av mätdata. Ingen hänsyn tas till snabbhet, autofokus, exponeringsmätning, hantering och alla de andra mängder av faktorer som också ingår när man jämför kameror.

Ingen testare kan då förmå sig säga att Kx faktiskt ger bättre bildkvalite än 7d,

Jag (som jobbar som testare :) skulle gladeligen säga att Kx, ibland och korrekt använd har tekniska förutsättningar att ge en liten aning bättre bilder än en Eos 7D - för det är ungefär en så bestämd tolkning man kan göra av det mätresultatet.

Men jag kan också (som sportfotograf) säga att jag alltid skulle välja en Eos 7D för sportfotografering framför en Kx. Eftersom en pytteliten skillnad i sensorprestanda i det sammanhanget spelar en försumbar roll jämfört med hur bra autofokusen fungerar. Igen. övertolka inte enstaka mätresultat, det blir man bara förvirrad av :)

jag håller mig nu vid APS-C formatet, skall alla framtida tester endast handla om bäst kvalitet vid iso 12800. Hur kunde dom ta så bra inomhusbilder på olga, sparven från minsk på 70-talet, var belysningen bättre då för 40-år sedan. Vänl./Bengt.

Och vad hade belysningen på 70-talet med saken att göra? :)

Bengt, din tolkning av DXO påminner mycket om hur en del människor tolkar MTF-diagram som direkta mätningar av bildkvalitet hos objektiv. När det i själva verket är mätningar av några få, men viktiga egenskaper hos objektiv.

Vi människor har en olycklig tendens att övertolka mätresultat, men det beror mycket sällan på några fel hos mätresultaten. Det är helt enkelt en mänsklig egenskap att övertolka siffervärden. Bildkvalitet är ett otroligt komplext begrepp uppbyggt av massor med faktorer, det enda DXO gör (och tydligt talar om att de gör) är att presentera vissa mätvärden. De hävdar inte att de ger ett totalt mått på bildkvalitet.

Man kan presentera mätvärden för bränsleförbrukning, effekt, vridmoment och koldioxidutsläpp från en bil. Man kan väga ihop de faktorerna till ett jämförelsetal för att kunna ställa (några aspekter av) olika bilars motoregenskaper sida vid sida. Men kommer de värdena berätta allt om hur bra bilen är att köra? Nej, men det är lite så du tolkat DXO:s mätvärden :)
 
Jo, det är en sak, men i höstas var det ju DXO ifrågasatt då vissa påstod att de funnit bevis för att DXO hade fabricerat uppgifter - sant eller inte så finns det vissa mätresultat som tyder på antigen medveten manipulation eller mycket dåligt undertryckande av variationer i sin mätmetod. Vissa mätvärden är kort och gott, även med hänsyn till deras bedömningsmetoder så osannolika att de endast kan förklaras med grava mätfel eller avsiktligt fabricerade resultat. Likadant så ser vissa uppgifter lite för lika ut vad de BORDE bli - och som alla som har mätt saker vet att mätvärden alltid ser lite "fula" ut och att det finns avvikelser som man tror sig veta inte passar in - skillnaden på den som är seriös och den som vill visa en snygg rapport visar sig i om man putsar värdena eller inte. Sedan att de ändrade några mätvärden efter det att det påpekades och sedan påstod att det inte hade ändrats... Hmm... Nja, något luktar lite illa där och personligen så har jag mycket lågt förtroende för deras mätningar efter den cirkusen. Mycket stämmer säkert, men man har ju sådana sidor för att få reda på vad man inte vet och inte för att bekräfta sådant som man kan mäta själv - sett i det perspektivet så krävs det förtroende och det har de inte något allt hos mig.

Vi har religionsfrihet i Sverige och om man vill tro på DXO eller inte är i slutändan en religiös fråga snarare än en teknisk.
 
Det kanske även skulle vara trevligt med lite distans till sitt "eget" märke och inte alltid vara så fartblind :)

Det kanske trots allt inte är så överläset som så många märkestalibaner tycks tro.

Och vad gör det för din fotografering om nu en sketen Pentax mäts till i princip lika fina värden som din kamera.
 
För att citera vad DXO-mark sjölva skriver på sin webbplats, under rubriken "Please read this page BEFORE using the DxOMark Sensor image quality comparison tool":

"DxOMark Sensor scale and dxomark.com measurements reflect only the RAW sensor performance of a digital camera. All measurements are performed on the RAW image file BEFORE demosaicing or other processing prior to final image delivery. Dxomark.com does not address such other important criteria as image signal processing, mechanical robustness, ease of use, flexibility, optics quality, value for money, etc. While RAW sensor performance is critically important, it is not the only factor that should be taken into consideration when choosing a digital camera."

Kort sagt, de mäter och jämför rådata från sensorer, de säger själva rent ut att de inte gör någon total kvalitetsbedömmning av bildkvalitet.

Vilket väl besvarar din fråga :)



Nej, men hur bra vissa aspekter av utgångsdata är innan du börjar köra dem genom en råkonverterare. En poäng med vad de gör är att de inte tar med vad som händer under råkonverteringen.



De hamnar ganska högt upp, som någon annan här påpekade, övertolka inte skillnader på kanske 10% som skiljer olika kameror. En sådan skillnad är mycket liten och kan snabbt förstöras fullständigt om man av en lite bristande exponeringsautomatik luras att felexponera en bild.



Eftersom de flesta andra tester gör en total bedömning av bildkvaliteten, inte bara mäter vissa utvalda aspekter av rådata.



Att kalla mindre 10% skillnad i några aspekter av hur rådata ser ut för "krossa" är ett typiskt exempel på - ursäkta uttrycket :) - hysterisk övertolkning av mätdata. Ingen hänsyn tas till snabbhet, autofokus, exponeringsmätning, hantering och alla de andra mängder av faktorer som också ingår när man jämför kameror.



Jag (som jobbar som testare :) skulle gladeligen säga att Kx, ibland och korrekt använd har tekniska förutsättningar att ge en liten aning bättre bilder än en Eos 7D - för det är ungefär en så bestämd tolkning man kan göra av det mätresultatet.

Men jag kan också (som sportfotograf) säga att jag alltid skulle välja en Eos 7D för sportfotografering framför en Kx. Eftersom en pytteliten skillnad i sensorprestanda i det sammanhanget spelar en försumbar roll jämfört med hur bra autofokusen fungerar. Igen. övertolka inte enstaka mätresultat, det blir man bara förvirrad av :)



Och vad hade belysningen på 70-talet med saken att göra? :)

Bengt, din tolkning av DXO påminner mycket om hur en del människor tolkar MTF-diagram som direkta mätningar av bildkvalitet hos objektiv. När det i själva verket är mätningar av några få, men viktiga egenskaper hos objektiv.

Vi människor har en olycklig tendens att övertolka mätresultat, men det beror mycket sällan på några fel hos mätresultaten. Det är helt enkelt en mänsklig egenskap att övertolka siffervärden. Bildkvalitet är ett otroligt komplext begrepp uppbyggt av massor med faktorer, det enda DXO gör (och tydligt talar om att de gör) är att presentera vissa mätvärden. De hävdar inte att de ger ett totalt mått på bildkvalitet.

Man kan presentera mätvärden för bränsleförbrukning, effekt, vridmoment och koldioxidutsläpp från en bil. Man kan väga ihop de faktorerna till ett jämförelsetal för att kunna ställa (några aspekter av) olika bilars motoregenskaper sida vid sida. Men kommer de värdena berätta allt om hur bra bilen är att köra? Nej, men det är lite så du tolkat DXO:s mätvärden :)

Nej visst ordet krossar är graft överdrivet, men Dxo säger också att 5 poängs skillnad går ej att utröna i bild, men är skiljer det 6,1 poäng till Kx-fördel. nej det är heller ingen stor skillnad, poängen är att jag nämner en billig enkel instegare som är tillverkad för nybörjare, och 7D tydlingen för profolket, Jag tycker bara vän av ordning att det skulle varit tvärtom, även om givetvis 7D har helt andra kvalikationer. så resan mot bättre bildkvalitet vid normaliso är likadan som för 5 år sedan. frågeställningen handlar i grunden om man helt enkelt skall strunta totalt i DXO, för dom mäter ju då nästan ingenting, och dom rör upp våra känslor väldigt kraftfullt. Själv äger jag bara en gammal 6Mp så jag tar inte parti för något märke. sedan kan man säga att DX0 inte bryr sig om kameran är byggd helt i rostfritt eller plast eller tar 12b/s. Man ser endast bildkvalitet genom RAW. ANG. belysning 70-talet så har det stor betydelse för otroligt många, höga isotal inomhus, dålig belysning ishockey, handboll, vet inte hur många gånger jag läst om dåligt upplysta hallar, och önskan om bra högisokameror, ljuset måste ha varit bättre på 70-talet, eller hur tusan bar dom sig åt.
 
Senast ändrad:
Nej visst ordet krossar är graft överdrivet, men Dxo säger också att 5 poängs skillnad går ej att utröna i bild, men är skiljer det 6,1 poäng till Kx-fördel. nej det är heller ingen stor skillnad, poängen är att jag nämner en billig enkel instegare som är tillverkad för nybörjare, och 7D tydlingen för profolket, Jag tycker bara vän av ordning att det skulle varit tvärtom, även om givetvis 7D har helt andra kvalikationer.

Jag kan ta ett konkret exempel, jag testade för ett år sedan ett gäng instegskameror från de fem vanliga märkena. Jag tog ett gäng testbilder med alla kamerorna och - som referens - med min egen D3 och ett mycket bra objektiv. För de flesta normala ljusförhållanden ser man i praktiken ytterst liten skillnad och den skillnad som fanns handlade nästan uteslutande om objektivet.

Så jag är inte alls speciellt förvånad att en instegskamera kan ge några procent "bättre" (mät just på DXO:s sätt) bildfiler än en dyrare kamera avsedda för entusiast- och semiproffsmarknaden. Skall man uttrycka det lite rått - det är sällan själva basala bildkvaliteten man betalar mer för i en dyrare kamera. Det är alla de där sakerna runt omkring som gör det enklare att ta bra bilder oftare som kostar pengar.

så resan mot bättre bildkvalitet vid normaliso är likadan som för 5 år sedan. frågeställningen handlar i grunden om man helt enkelt skall strunta totalt i DXO, för dom mäter ju då nästan ingenting, och dom rör upp våra känslor väldigt kraftfullt.

Hur mycket känslor de rör upp är ju ett val varje person får fatta individuellt, själv har jag mycket sällan fått hjärtklappning av något jag sett på DXO :)

De gör en teknisk mätning av en några egenskaper hos en komplex produkt som går att använda på nästan oändligt många olika sätt. Igen, det är samma sak som med MTF-diagram som också har en tendens att väcka starka - och i mina ögon ofta överdrivna - känsloyttringar hos läsare.

Och för att upprepa mig ännu mer - vi människor har en olycklig tendens att fästa på tok för mycket vikt vid det som kan mätas och fångas i siffror. Det är nog bland annat därför vi gillar sport - där kan vi få siffror på vem som är "bäst" :)

Bara för att man kan mäta en sak med tre decimaler innebär inte det att informationen alltid är så speciellt relevant.

En av mina favoriter när det gäller ointressanta mätningar är när någon mäter autofokushastighet genom att köra ett objektiv från närgränsen till oändligt tre gånger och tar ett medelvärde. De får en exakt och statiskt säker uppgift på att objektiv A är gör det snabbare än objektiv B. Men siffran säger ofta absolut ingenting om hur ofta du får korrekt fokuserade bilder med objektiv A och B. Hur snabbt ett objektiv är på att kontinuerligt justera om fokus när du följer en fågel i flykten eller en hockeyspelare i full fart är en helt annan sak och mycket svårare att mäta.

Siffrorna från DXO är, tycker jag, ganska intressanta, men man skall inte övertolka dem. Sedan finns det väl en del trovärdighetsproblem bakom själva mätningarna som någon nämnde innan så ... Läs dem gärna, men ta dem inte som den enda sanningen om en kamera :)

Själv äger jag bara en gammal 6Mp så jag tar inte parti för något märke. sedan kan man säga att DX0 inte bryr sig om kameran är byggd helt i rostfritt eller plast eller tar 12b/s. Man ser endast bildkvalitet genom RAW. ANG. belysning 70-talet så har det stor betydelse för otroligt många, höga isotal inomhus, dålig belysning ishockey, handboll, vet inte hur många gånger jag läst om dåligt upplysta hallar, och önskan om bra högisokameror, ljuset måste ha varit bättre på 70-talet, eller hur tusan bar dom sig åt.

Ah, var det så du menade med belysning, då är jag med! :)

Jo, jag fotade sport redan på åttiotalet (inte riktigt sjuttiotal, men nära nog) och tro mig, det var mycket sportbilder man helt enkelt aldrig ens försökte ta på den tiden som vi idag kan ta idag. Och det är mycket sportbilder som var ruskigt svåra att få då som idag är enkla att få.

Framför allt om du fotograferar sport som yrke har livet med moderna kameror blivit så otroligt mycket enklare. Då, för trettio år sedan kunde du aldrig vara säker på att få en enda intressant och tryckbar bild från en inomhushall - idag vet du att du kommer att få många tekniskt lyckade bilder att välja bland.

Se bara på hur fågelfotografin har utvecklats, från mestadels "stillebenfåglar" som satt på en gren (stilla, eftersom du var tvungen att fota på 1/60 och maxbländare) till dagens "actionfåglar" som fångar fisk och slåss i luften (fångade på bländare 8 och 1/2000 tack vare höga iso).
 
Man bör naturligtvis ha en skeptisk inställning. Själv förhåller jag mig så till allehanda tester/rapporter att stämmer de inte mina förutfattade meningar så inser jag att det där med vetenskap och testande är svårt och att det finns mycket skräp som ser dagens ljus, men om testen/rapporten stämmer med min förutfattade mening är rapporten/testen bra, se där jag hade rätt hela tiden nu är det också vetenskapligt bevisat. ;-)
 
En annan sak som slagit mig ofta är att man läser tester som fan läser bibeln. Dvs man läser med färgade ögon och inte helt objektivt. Kanske att man så innerligt önskar ett visst resultat, medvetet eller omedvetet och därför drar upp "skitsaker" till alldeles för stora propotioner

Jag försöker vara så objektiv som det bara går men är givetvis färgad. Framför allt av min historia genom att jag är en mycket van användare av Nikons prylar... Kanske även av andra anledningar som finns där djupt inom mig. Det händer ju som vi alla vet att en och annan debattör här på FS framstår som rätt färgad trots att individen hävdar det omvända.......Förmodligen även jag från och till
 
DX0 Mark har fått en hel del uppmärksamhet, eller hur är det , är det bara fotosidans trådar som uppmärksammat dom, fotosidans skribenter är väl i alla fall lite mera intreserade och troligvis något mera kunniga inom fotokonsten, eftersom dom medverkar mycket här, och berättar om alla kameror dom ägt. Våra mest kända fototidningar har hitils inte yppat ett ord DX0, där är det tyst som graven, självklart har dom som helt plösligt fått sitt eget märke att hamna i god dager hos DX0 blivit intresserade av saiten. Till syvens som sist så har ju faktiskt dom flesta märken med högre poäng även fått bra av övriga testvärlden(Med vissa undantag då som bekant) flera saker har dom också fått beröm för, inget vanligt objektiv används, som enligt många kan bli lite lurigt vid vanliga tester. Måste bara nämna en upplösningstest från en tidning där Sony A200 ock Canon 400D jämfördes, vertikalt fick dom samma resultat 2050 linjer, det var bara det att på Sonyn satt det billiga kitobjektivet, medans Canons hade det mycke fina och välkända sigmaoptiken 18-50/2,8 EX någonting, ungefär 4ggr så dyrt. Varför fick Canonkameran den optiken påskruvad, självklart måste den tidens kitoptik för 400D ha varit med, men den föstes undan, det kan man fundera över.
 
Senast ändrad:
En annan sak som slagit mig ofta är att man läser tester som fan läser bibeln. Dvs man läser med färgade ögon och inte helt objektivt. Kanske att man så innerligt önskar ett visst resultat, medvetet eller omedvetet och därför drar upp "skitsaker" till alldeles för stora propotioner

Jag försöker vara så objektiv som det bara går men är givetvis färgad. Framför allt av min historia genom att jag är en mycket van användare av Nikons prylar... Kanske även av andra anledningar som finns där djupt inom mig. Det händer ju som vi alla vet att en och annan debattör här på FS framstår som rätt färgad trots att individen hävdar det omvända.......Förmodligen även jag från och till

Jag ser inga igentliga fel om man känner starkt för ett märke, som kan ha följt med under många år i ur och skur, yrkesmannens slit eller den ivrige fotoamatören, det är väl ganska naturligt att känna så. jag tror inte yrkessnickaren vill ta vilken hammare som helst han vill ha den hammaren han är van vid. Jag känner en del motorgubbs, av någon anledning hatar dom fotboll, dom vill inte förstå eller lyssna på några sakliga argument om fotboll, det bara är så, en rockmusiker på jobbet har inte mycke övers för dansband, men jag respektterar dom sägar han, det var bra sagt tycker jag.
 
Det är väl inget fel i egentlig mening men ibland i våra diskussioner så blir det lite väl tydligt att hos vissa så skulle det vara klädsamt med lite distans till det "egna" märket men i ärlighetens namn så har det blivit bättre under senare år..... Jag brukar roa mig med att titta på riktigt gamla trådar och då var de en helt annan nivå :)

Själv vill jag påstå (hoppas jag i alla fall) att min eventuella färgning består till den mesta delen av att jag KAN Nikon och har tämligen lite erfarenhet av de andra märkena. Jag har fotograferat en del med olika Canonmodeller med inte alls i samma utsträckning som med mina Nikons. Dock är jag helt säker på att jag kunnat använda vilken som helst av kamerorna bland dagens modeller så länge som finesserna passar mitt sätt att plåta.

I min yrkeskarriär så har jag använt många olika "verktyg". Inte så mycket en hantverkares verktyg utan kameror, datorer, programvaror, skrivare, pressar, bilar etc och det spelar ingen som helst roll vad det står skrivet i nosen på dem. Det enda som räknas är att de är genomtänkt konstruerade och ger ett fullgott resultat. Saab eller Volvo, Canon eller Nikon, Minolta, Xerox eller Heidelberg. Fullständigt egalt så länge som de fungerar och gör det till ett pris som går att konkurrera med.

Dock skall det mycket till för att jag skall lämna Nikon men det handlar mest om ekonomi.
 
Senast ändrad:
Att bli uppjagad/oroad av siffror på DxO är som att läsa innehållsförteckningen på "kakmix"-paketen på ICA för att ta reda på om man gillar den ena eller den andra sorten bättre... :-/

Innehållsförteckningarna kommer se förb*nnat lika ut - lika mycket socker (2kg), lika mycket stabiliseringsämnen/konserveringsämnen (1kg), lika stor mängd syntetiska smakämnen/smakförstärkare (1kg) och sen antingen ett russin eller ett havreflarn.

Sen är det upp till dig hur noggrannt du blandar i mjölk, vatten och margarin, hur väl du duttar ut kakdegen och hur hårt/länge du gräddar den. Och vilka smaker du faktiskt tycker om på kakor.

Den stora skillnaden med kameror är att ofta har tillverkaren redan blandat och duttat ut. Du ska bara grädda och smaka av.

Är du duktig bakom spakarna på en dator så kan du backa tiden; -få de utduttade men inte gräddade kakorna tillbaka i degbunken, och separera ut vattnet och mjölken/margarinet igen så att du står där med pulvret i en påse och kan bestämma helt själv. Ifrån detta läge är DxO's siffror allmängiltiga - de bara STÄMMER helt enkelt. Men BARA om du inte låter kameratillverkaren göra/bestämma de första stegen åt dig.
 
Man bör naturligtvis ha en skeptisk inställning. Själv förhåller jag mig så till allehanda tester/rapporter att stämmer de inte mina förutfattade meningar så inser jag att det där med vetenskap och testande är svårt och att det finns mycket skräp som ser dagens ljus, men om testen/rapporten stämmer med min förutfattade mening är rapporten/testen bra, se där jag hade rätt hela tiden nu är det också vetenskapligt bevisat. ;-)

Eller så är det kanske så att vi TROR att det är större skillnad mellan modellerna än vad det faktiskt är bara för att modell pro142558MK77 kostar ju så pass mycket mer.

I övrigt så håller jag med dig.
 
Asch, vad är det att diskutera egentligen? Är ju bara konstatera att Canon 7D är en JÄTTEDÅLIG kamera. Det går helt enkelt inte att ta några bra bilder med den. Ni som har köpt den är lurade, och vi alla som har bra kameror kommer peka o skratta åt er.
 
Asch, vad är det att diskutera egentligen? Är ju bara konstatera att Canon 7D är en JÄTTEDÅLIG kamera. Det går helt enkelt inte att ta några bra bilder med den. Ni som har köpt den är lurade, och vi alla som har bra kameror kommer peka o skratta åt er.

canon 7d är absolut inte någon dålig kamera, men det finns andra APS kameror som har bättre bildegenskaper vad det gäller exv dynamiskt omfång, likväl som DXO siffror kan ifrågasättas så stämmer deras uppmätningar oftast bra med exv http://www.imaging-resource.com/PRODS/E7D/E7DIMATEST.HTM och deras imatest vad det gäller exv DR.

Själv iritertera jag mig på några Canon fanboys här på fotosidan som inte kan förstå att idag tillverkar andra (Nikon, Sony,Pentax väl så bra kameror,) det finns med andra ord en viss övertro tro att det Canon gör är alltid bäst och och står nu undrande över exv DXO parametrar som dynamiskt omfång. En parameter som för många kan vara väl så intressant som exv 18 miljoner pixlars mervärde .
Canon 7d är alltså ingen dålig kamera men inte heller tillräckligt bra att jag skulle välja den, en högst personlig åsikt som jag har skaffat mig efter de jämförelser jag har gjort.Jag har också haft 2 st under en kortare period.
DXO är inget skämt, man kan ifrågasätta deras upplägg eftersom det inte redovisas ett färdig bildresultat men DXO ger en vägledning vad det gäller sensordata vilket oftast överenstämmer med ett färdigt resultat = bild om en interpolering sker med samma konverterare och efter samma villkor.
.

Om någon har missat det så är just nu mina huvudsakliga arbetsverktyg Canon 5dmk2 pga bildegenskaperna som jag trivs bra med , inte bäst men bra.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.