Annons

Är detta moiré?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Tog några bilder på barna en solig vårdag.

Använde 2 kameror
Canon 6 D samt Ricoh GR

På några av bilderna tagna med Ricoh uppstår ett regnbågsliknande mönster på några bilder.
Se pojkens jackfickor.
Har inte råkat ut för detta tidigare, är det moiré?
Kan man fixa det i LR?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    69.7 KB · Visningar: 262
Jajamän =) och det går att fixa moiré i lightroom, finns t.o.m ett reglage för det om jag inte minns fel.

Det finns ett sådant reglage i Capture One Pro också. Dock är det inte helt riskfritt, utan ger bieffekter, och jag gissar att det är likadant i Lightroom. Är det inte alltför farligt brukar det gå hyfsat, men har man lyckats få till "brutalmoiré" så brukar det inte gå så bra.

Ricoh GR saknar antialiasingfilter precis som en hel del nyare kameror och i kombination med det skarpa objektivet kan man råka ut för det här. Å andra sidan är det inte några problem att få moiré med min D700 heller, som har ett dylikt filter men lite färre pixlar. Faktum är att jag nog råkat ut för det oftare med den än med GR. Ibland händer det att fenomenet inte uppstår i kameran, utan vid nedskalning istället. Jag minns att jag svor över ett staket som gick på tvären i bilden. Om jag ändrade lite så att fenomenet försvann på ett ställe så dök det bara upp på ett annat i staketet eftersom frekvensen varierade igenom hela bilden...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto