ANNONS
Annons

Är detta en ok bärbar dator för photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

SoEk

Medlem
Jag är ute efter en bärbar dator som ska fungera bra ihop med photoshop. Känner mig helt lost i den här djungeln, så vad tror ni om nedanstående, kan det vara nåt?

-Inspiron 9400 Duo Processor T2300 (1,66GHz, 2MB L2 cache, 667 MHz FSB)
-17" Ultra Sharp Wide Screen WUXGA (1920x1200) Display with True Life
-1024 MB RAM
-No Snap Cover Option
-Swedish - System dokumentation
-Eruopean - Power cord
-Resource CD-contains Diagnostics
-1024MB 533MHz DDR2 SRAM (2x512)
-No floppy Drive Option
-60GB (5,400rpm) SATA Hard Drive
-Fixed internal 8X DVD+/- RW Drive whit software
-DVD Cyberlink Decoder Software (No Media)
-Record Now and My DVD software (NO Media)
-90W AC Adapter
-Primary 53 Watt/hour, 6 cell battery
-no carrycase
-Intel Media Accelerator 950 Graphics Up to 128 MB shared system memory
-Swedish - Modem cable and adapter
-Europe - Intel Pro WLAN 9345 Intel Wireless (802.11a/b/g 54 Mbps for Duo Processors
-Swe/Fin (QWERTY) - Internal Keyboard
- software Drivers
-Swedish - Genuine Windows XP Home SP2
-PC Restore recovery system by Symantec
-Swedish - Microsoft works 7.0
-Dell Media Direct II
-No Dell support
-English - Corel Photo Album6 Standard Edition
-Dell Media Experience 3.0 Basic Inspiron
-English - Adobe reader 6.0
-Swedish McAfe Security Centre 15 Mounth Subscription
-Svc Basic 3Y NBD, 30 day online MM Training
- Base warranty
-1Y CAR (collect and return)

Pris: 15 578 inkl.moms

PC, så hade jag kollat Sony Vaio..

Alltså, här får du lika många förslag som representerar hela den djungeln du insett existerar.

Jag tror att den DELL du hittat kommer att fungera finfint!!

Inom alla fabrikat så hittar du konumenter med dåliga erfarenheter. Så är det.

Själv så kommer jag att investera i bärbar dator om ett år+ vilket betyder att jag har tid på mig att läsa och välja rätt.. Det ser ut att bli PowerBook/MacbookPro 17tum.

Lycka till.

Mvh Niclas,

Edit:
Är det inte så att de felsta (alla) bärbara nya idag klarar PS? Jag tror nog det även om vi såklart hittar bättre och mindre bra exempel.

Ojdå, sade JAG det??? :)

Skämt åsido, skulle jag köpa en burk idag skulle jag inte nöja mig med mindre än 2 gig RAM. Det GÅR att köra på hälften (faktum är att jag själv kör på 512 MB, men då knakar PS minst sagt i fogarna...)
Annars är jag hemsk nöjd med min bärbara HP, möjligtvis med undantag för den usla batteritiden, men det är å andra sidan inget hinder i mitt användande.

Eftersom Dellen ger dig bättre upplösning på skärmen så tycker jag att du ska ta den. Har själv en Inspiron 6000 och skärmen är jätteskön att jobba framför.
Ramminne kan man alltid uppgradera senare.

Jag har själv en Inspiron 9300 med ”bara” 1024 MB ram och det fungerar klockrent för mig.

Möjligen skulle det gå fortare med mer minne men jag känner aldrig att det går trögt eller långsamt när jag arbetar i CS2.

WUXGA skärmen på Inspiron 9300/9400 är otroligt bra tycker jag så jag skulle rekommendera dig att köpa Dell:en.

Personligen kan jag inte påstå att jag känner mig särskilt begränsad av att "bara" ha 1440 x 900 i upplösning, men visst: det är ju inte direkt ett litet babykliv upp till 1900... OM man nu eftersträvar att upplösningen ska vara så hög som möjligt.

lastrand skrev:
Kanske den här burken i så fall är värd ett beaktande. Där får du istället 2 gig i RAM-minne och det är ju min själ inte fy skam om man ska köra Photoshop... ;-)

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010090861

Håller just nu på att deela (stavas det så?) ang. RAM-minnet, jag har fått erbjudande om 2GIG RAM för 1400 kr i offerten. Vi får se om jag får ett bättre erbjudande....väntar svar ifrån dem nu.

Ja det är väl långt bättre att köpa Ett tvåGB i stället för att uppgradera ett befintligt ettGB med ett till..
Alltså hellre ett tvåGB än två ettGB.
Mvh Niclas,

Fotograf Sofia skrev:
-60GB (5,400rpm) SATA Hard Drive
-Intel Media Accelerator 950 Graphics Up to 128 MB shared system memory

Pris: 15 578 inkl.moms

Välj en snabbare hårddisk om du skall köpa nytt!
Det kommer du ha glädje av oavsett vad du skall arbeta med!
Dessutom skulle jag personligen välja ett riktigt grafikkort istället för integrerat minne...

Annars ser det bra ut, kör själv på två bärbara Dell-maskiner och är helnöjd!

Mvh
André

PS. Du kommer bli übernöjd med skärmen DS.

Sofia: har du reflekterat över storleken på hårddisken (kanske inte så himla generöst tilltaget), eller är du kanske inne på att haka på en extern disk vad det lider?

Kolla med DELL om kommande Latitude D610 & D810 samt Precission M90 som alla börjar skeppas i slutet av mars. Det kan vara värt att vänta in dessa modeller.

Tack för alla svar. Roligt att höra från de som har erfarenheter från just Dell Inspiron.

En annan fråga som dök upp: kan man kalibrera dessa skärmar? Har hört att det inte ska gå så bra på just bärbara datorer, eller vad säger experterna?

Har nu fått erbjudande från Dell igen:

Samma offert som ovan fast med 2GIG RAM-minne, jag tror jag slår till på detta. Eller vad tycker ni, är det ett bra köp?

För att ge en anorlunda infallsvinkel på det hela:

I september 2004 köpte jag min nuvarande laptop, en HP Pavillion zd7000. När jag köpte den så var den bland det värsta man kunde köpa i laptop-väg. Den gick lös på ca 20kkr. Och då fanns det inte ens en version med 1024 MB ram, standardversionerna hade 256, men jag köpte en "lyx-modell"- med hela 512 megabyte ram. Processorn är en P4 på 3.2GHz. Skärmen är en 17" widescreen.

Jag köpte inte datorn primärt för photoshop, men då min stationära dator gav upp andan så föll det sig naturligt att börja använda den här istället. Då hade jag photoshop 7, och det fungerade ganska bra.

Sedan dess har jag uppgraderat photoshop två gånger, först till CS, och sen till CS2. CS gick någorlunda att använda med 512 MB ram, men CS2 är nästan omöjligt. Så tänkte jag att jag skulle uppgradera ram-minnet i burken. Då visade det sig att det inte finns några lediga platser för rammine, då det endast finns två platser, och det nu sitter en 256'a i varje. Så för att få 1024 megabyte i ramminne så måste jag altså köpa två stycken 512'or, eller en 1024'a. Vidare så visade det sig att laptopen inte använder vanliga ramminnen, utan en anorlunda variant, som givetvis kostar ungefärr dubbelt så mycket som en vanlig variant som normalt sitter i stationära burkar. Det skulle altså kosta mig uppåt ett par tusen kronor, bara för att få in 512MB extra ramminne i burken. BLÄ!

Och det är tyvärr så det är med laptops, de går knappt att uppgradera, och det som går att uppgradera, det kostar skjortan och minst halva brallan. Dessutom så får man mycket mindre prestanda för samma pris, än om man skulle köpa en stationär dator.

Så, om det inte är så att du absolut måste ha en laptop av olika anledningar, så råder jag dig till att titta lite på stationära datorer. Tänk inte bara på vad det kostar nu, utan även vad det kostar om ett år eller så då du vill/behöver uppgradera.

Jag kommer inte uppgradera min laptop. Jag kommer bygga ihop en ny stationär dator.

Jag hänner inget behov att ha en större hårddisk idag, har just nu bara 40GIG och klarar mig bra på det. Kommer att koppla på en extern istället.

Niclasfoto skrev:
What.. är det verkligen så?

OM jag inte tar fel så är det många som jobbar problemfritt och seriöst med 1gig och CS2:)!

MVH Niclas,

Jag blev tvungen att uppgradera min till 2 gig. När jag jobbar med bilder och har det minnesätande bridge igång ligger det allokerade minnet ofta runt 1,5 gig. Blir billigare att köpa tillräckligt med minne från början, nu fick jag ta ur det befintliga för att ha någonstans att göra av det nya.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar