Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta en bra dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristina82

Medlem
Jag ska köpa en ny dator. Kommer att använda den till bildredigering och grafiskt arbete. Är detta en bra dator för detta ändamål:

http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6317742

Specifikationer:
• 1 st Kabinett Nexus Breeze 400 svart/silver

• 1 st Nätaggregat 400Watt

• 1 st Moderkort Gigabyte GA-965P-DQ6 v2 i965/DDR2/LK/LAN/FW

• 1 st Firewire PCI 3port IEEE 1394a

• 1 st Diskdrive 3.5'' AT, Svart, 1.44MB

• 1 st Kortläsare Svart USB 2.0 intern 3.5´´, All in 1

• 1 st Intel Core 2 Duo 6600 2,4GHz, 4MB, 1066MHz, S775

• 2 st Internminne DDR2 1GB PC6400 Original DIMM 240-pin, 800Mhz

• 1 st Hårddisk 250GB Hitachi S-ATA II, 7200rpm, T7K500, 8MB Cache

• 1 st Hårddisk 500GB Hitachi S-ATA II, 7200rpm, 7K500, 16MB Cache

• 1 st Grafikkort LeadTek Geforce 8500GT, 256MB DDR2, DVI, VGA, HDTV

• 1 st DVD-brännare, DVD±RW Samsung Svart 18x Dual Layer

• 1 st Brännarprogramvara Nero Express 7

• 1 st Microsoft Windows XP Pro SP2B Svensk

• 1 st Montering av dator och installation av operativsystem

Vad är bra/dåligt? Jag har inte så jättebra koll... Kan jag köpa billigare och ändå få vad jag behöver. Ge gärna konkreta alternativ.

Tack på förhand"
 
Det ser ut som ganska bra komponenter i datorn, Core 2 duoprocessorn är nog idag den som ger mest prestanda för pengarna.

Att det ingår en "1 st Diskdrive 3.5'' AT, Svart, 1.44MB" känns dock mest som en anakronism, vem använder disketter idag.

Möjligen skulle du kunna få ned priset en aning om du köper komponenter i lösvikt där de är billigast, men då bör du känna dig bekväm med att bygga dator själv.

/Daniel
 
Hej

Läs gärna på en del.

Firewire brukar idag vara med på moderkortet.

Disk drive 3.5" behöver du det?

Har du en gammal dator kan du ju lyfta över tex floppy, DVD spelare, ev minnen, tangentbord och mus.

Om man kan tar det ca 40 min att sätta ihop en dator, sedan tar det ett tag att ladda in alla program. Man lär sig mycket om systemet om man bygger en dator, det har man igen senare.

Med Vista går det ännu lättare än med XP.

Mvh

Omar
 
Dyr...

Du får en Dell med samma prestanda, för mindre pengar.

Eller mer prestanda för samma pengar..
En Dell Dimension 9200
Intel Quad Core 2.4 GHz (4 kärnor)
2GB RAM
500GB Hårddisk
GeForce 8600GTS
16x DVD RW CD Osv.
Kortläsare
Firewire
MS Vista Home Ed.

12790:-

En dator med liknande hårdvara som Scandinavianphotos alternativ tar Dell 9300:- för, hem till din dörr.
 
Ja, den är dyr jämfört med att sätta ihop motsvarande på komplett.se, 30-40% dyrare.

Jag är ute i samma ärende och har labbat med konfigurationer där hela dagen så jag vet.
 
BugEyes skrev:
Jag är ute i samma ärende och har labbat med konfigurationer där hela dagen så jag vet.

Det är skoj men väldigt jobbig att själv plocka ihop delar. Men jag såg att Komplett hade ett värstingpaket under kategorin speldator för 8.900:- som man sätter ihop själv. Den tycker jag verkar väldigt lovande vid en snabb anblick utan att ha kollat närmare på de enskilda komponenterna.
 
MagnusBerg skrev:
Det är skoj men väldigt jobbig att själv plocka ihop delar. Men jag såg att Komplett hade ett värstingpaket under kategorin speldator för 8.900:- som man sätter ihop själv. Den tycker jag verkar väldigt lovande vid en snabb anblick utan att ha kollat närmare på de enskilda komponenterna.

Visst är det kul!
Det här är vad jag har i shoppingvagnen just nu på komplett.
Värsting med 2 gig minne, snabb processor, moderkort med hög busshastighet, bra grafikkort, en 150 gb 10000rpm disk för system och program samt 2X500gb 7200 rpm för lagring av bilder. Man får hybris på komplett.se och blir tvungen att störa sina mer kunniga vänner per telefon stup i kvarten för att veta vad man köper.

Men jag har inte tryckt på köpknappen ännu och väntar till slutet av Juli när semestern tar slut och fotojobben börjar igen.

i kundvagnen
Antal Webbpris Totalt
Komplett S775 Core2 Duo
Artikelnr: 315104
Lagerstatus: Preliminärt 1 st. 2007-07-03
Strömkabel PC m/jord 2m
Nero 7 OEM 1i Mjukvara OEM
CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD,
Norman IC, 1 year license Virus Control,
Musmatta blå 4/6mm
Stötsäker kartong
SoftThinks Installations och recovery
Cooler Master Mystique 631, Silver
Hiper Type-R 580W Svart, Dual Fan,
Asus P5K, P35, Socket-775, DDR2,
Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket
Kingston DDR2 HyperX PC6400 2048MB CL4,
Asus Radeon X1950PRO 256MB GDDR3,
Western Digital Raptor 150GB SATA
Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2
USB2 multikortläsare 3.5" svart,
Samsung DVD-spelare SH-162C
Samsung DVD-brännare SH-S182D Svart OEM
MS COA Label Windows
MS Win Vista Home Premium Svensk
MS MANUALS Win Vista Home Premium
MS ROYALTY Vista Home Premium
FSC USB tangentbord och strömkabel
Creative SBS380,
Garanti 3 år - Skicka in
Support 3 år Komplett.se,
11667.36 11667.36



Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM
Artikelnr: 327715
Lagerstatus: 1000+ st. på lager
 
Hej

Själv använder jag Vista brännar program duger bra till mig, ingår i Vista.


Virusprogram använder jag Avast, gratis funkar bra och även till Vista 64 som jag har.

Sedan kör jag Ultimate Vista 64 OEM, typ 1800kr.

Vad jag har mer framgår nedan på denna sida

http://sydnet.net/omar/digitalworkflow.htm en del är lite äldre grejor, går ju så fort.

Mvh

Omar
 
Hej Omar,

Man bygger ihop sitt paket och får programvarorna på köpet. Så jag har inte beställt Nero eller antivirus, det kommer ändå.

Man shoppar datordelar så kommer det monterat och klart, skönt för mig som inte har det minsta intresse att skruva ihop dom lösa delarna.
 
Vad tror ni om det här:

Komponenter

PROCESSOR: Intel® Core™ 2 Duo E6700-processor (2,66 GHz, 1 066 MHz, 4 MB cache)

OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska

SINNESRO 3 års support på maskinvara för konsumenter inkl. Kvällar och lördagar

BILDSKÄRM Dell™ 24-tums UltraSharp™ digital/analog platt widescreen-skärm (2407FPW) - europeisk

MINNE 4 096 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [4x1024]

HÅRDDISK 500 GB seriell ATA RAID 0-skiktning [2 x 250 GB 7 200 rpm-enheter med DataBurst™-cache]

OPTISK(A) ENHET(ER) 16x DVD+/-RW och 48x CDRW/DVD-kombinationsenhet

GRAFIKKORT 256 MB nVidia™ GeForce® 8600GTS-grafikkort


Tillbehör

LJUDKORT Inbyggt ljud med Dolby Digital 7.1-kapacitet

HÖGTALARE Dell™ A525-högtalare med subwoofer

TANGENTBORD Dell™ Quietkey USB-tangentbord på ingångsnivå - svenska/finska (QWERTY) redigera
MUS Dell optisk USB-mus med två knappar och rullhjul - svart

MEDIAENHETER Inbyggt 13-i-1-mediakortläsare

KAMEROR Logitech® QuickCam Express Plus

TRÅDLÖST NÄTVERK Belkin F5D7230 trådlös router via DSL/kabel (802.11g)

Tjänst och Programvara

MICROSOFT-PROGRAMVARA Microsoft® Works 8.0 - svenska

Kostar iofs 21655,25 kr... men inklusive skärm då... Kan jag nöja mig med sämre processor och/eller mindre ramminne? Eller är det dumt? Gillar ju att ha många program igång samtidigt... och Vista drar väl en del...
 
Plocka bort 3-års supporten, du har ju garanti ändå. Kostar mer än det smakar. Jag fick problem med mitt tangentbord på min bärbara dell, ringde dem och de skickade ett nytt omedelbart, hade det dagen efter.

Gå ner till 2,4Ghz Det är snabbt nog. Skiljer förmodligen mer i pris än i prestanda.

Plocka bort 2GB RAM, du kan ändå bara utnyttja 3GB med 32-bitars Vista. Bättre att uppgradera när den dagen kommer i så fall.

Vips så skalade du bort ca 5000:- ?
 
Ja, med de ändringarna sjönk det genast till 16331,25 kr... Minne är väl lätt att uppgradera, men hur lätt är det att uppgradera processorn?

Och vad är det för skillnad på

Intel® Core™ 2 Duo E6600-processor (2,4 GHz, 1 066 MHz, 4 MB cache)
och
Intel® Viiv™ Core™ 2 Duo E6600-processor (2,4 GHz, 1 066 MHz, 4 MB cache) ?

Vad innebär Viiv. Kostar lika mycket. Vad ska man välja?
 
HÅRDDISK 500 GB seriell ATA RAID 0-skiktning [2 x 250 GB 7 200 rpm-enheter med DataBurst-cache]
Själv skulle jag inte välja att ha mina bildfiler på RAID 0 diskar, det innebär att bilddatat delas upp på två separata diskar för att snabba upp läs/skrivhastigheten. Problemet är att om den ena disken krashar förlorar du i praktiken datat på den andra också. Det är också svårare att rädda data från RAID 0 diskar av samma skäl (datat delat på två diskar).

Men har du bra backup så kan det naturligtvis fungera.

/Daniel
 
dano skrev:
Själv skulle jag inte välja att ha mina bildfiler på RAID 0 diskar, det innebär att bilddatat delas upp på två separata diskar för att snabba upp läs/skrivhastigheten. Problemet är att om den ena disken krashar förlorar du i praktiken datat på den andra också. Det är också svårare att rädda data från RAID 0 diskar av samma skäl (datat delat på två diskar).

Men har du bra backup så kan det naturligtvis fungera.

/Daniel

Det hade jag ingen aning om... Men det blir nog lite väl dyrt för mig (kostade 2500 kr mer att få en som inte är RAID...) och jag brukar backup:a ofta så det ska nog gå bra ändå hoppas jag. Men tack för tipset!
 
Ja, jut det valet som Dell gjort där, att köra RAID som standard är fullständigt obegripligt för mig. Normalt sett är detta dyrare. Men jag är övertygad att det går att konfigurera datorn som två separata hårddiskar. Fördelen med RAID (0) är att systemet blir snabbare.
 
Visst kan du konfigurera om datorn i efterhand, men du måste då installera om Windows (och eventuella drivrutiner).

Kristina, vilken Dell-modell är det du försöker konfigurera?

/Daniel
 
Det var knepigt gjort av Dell, men det verkar som om du har rätt. Ett alternativ skulle kanske kunna vara att du konfigurerar en Optiplex 745 istället, men då missar du kanske en del lull.

Vet inte varför de har gjort denna begränsning i sin konfiguration, kanske går det att få den annorlunda konfigurerad per telefon?

Annars är det inte hela världen att köpa en extern disk som backup, du får 400 GB för under 1000 kr (http://www.webhallen.com/prod.php?id=65656). Extern backupdisk är alltid bra att ha.

/Daniel

Edit: Eller varför inte konfigurera en Dimension E520 med Intel® Core 2 Duo E6600-processor (2,4 GHz, 1 066 MHz, 4 MB cache). Lite klenare moderkort och grafik, men klart billigare.
 
Senast ändrad:
ANNONS