Annons

Är det värt att uppgradera till 50D?

Produkter
(logga in för att koppla)

eemeliie

Medlem
Jag fotar för närvarande med en Canon EOS 20D, men har funderingar på att byta upp mig till en 50D. Det jag funderar på är om det är värt pengarna att göra det, efter att ha läst att man får ut mest av den kameran om man har lite dyrare optik.

De objektiv jag använder idag är 50mm 1,8, 100mm 2,8 Macro USM, samt 18-200mm 3,5-5,6.

Valet annars är att byta till en 40D, men känner samtidigt att jag gärna vill ha Live View-funktionen på 50D.

Råd mottages tacksamt!
 
Det går att ta väldigt bra bilder med din nuvarande kamera också. Det många tycker och jag också när jag bytte till en 50D var just skärmen. Att se någonting skarpt där bak gjorde stor skillnad för mig. Tycker du att du behöver LiveView, så skaffa en 50D. Vill du ha en riktigt bra LCD-skärm, skaffa en 50D.

Det finns massor av åsikter om det här, men det kan ju vara kul att byta ibland också, om man tycker det är kul och har råd.

Jag ångrar inte att jag bytte.
 
Om det är värt pengarna måste du nog själv bedöma, men 50D har ju blivit ganska billig nu. Å andra sidan går det att hitta beg 40D till bra priser... Det som finns på 50D och som jag saknar på 40D är i första hand den mycket bättre skärmen. Och upplösningen, förstås.

Live view finns ju även på 40D, men funkar säkert bättre på 50D.

Din optik är det inget fel på, den kommer att funka utmärkt på både 40D och 50D.
 
Tycker optik räcker & skulle du vilja uppgradera optiken så lär det inte bli sämre. OM du ska ha huset ett tag så kommer du uppskatta skärmen på 50D, den gör mkt. Är väldigt nöjd med min.
 
Tack så mycket för era svar.
Det är till stor del displayen som lockar mig mot en 50D, den som finns på min 20D lämnar ju en del att önska.
Får fundera ytterligare någon dag, men egentligen har jag nog redan bestämt mig, har bara lite svårt att släppa min 20D, den är ju min lilla bebis. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.