Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det värt att satsa på en Canon 5d (Mark I)?

Produkter
(logga in för att koppla)

safet.selava

Ny medlem
Hej! Tänkte kolla om ni anser det värt att köpa en begagnad Canon 5d Mark I. Idag äger jag en crop kamera som känns lite så där just nu, men kan inte riktigt motivera här hemma köp av (ens) begagnad Mark II. Vill helst ha en fullformat kamera dock. Jag fotograferar sällan föremål i rörelse så antal bilder/sek är oväsentligt, och filmar inte heller med kameran. Fotar mest porträtt, natur och gatufoto. Vad tycker ni?

Såvitt jag vet är det autofokusen i dåligt ljus som inte är världsklass. Den har även hyfsat mycket brus på höga iso i jämfört med II:an. För övrigt är bildkvalitet (färgåtergivning, upplösning osv) fullt tillräcklig, men det är iofs bara min högst personliga åsikt.
Granskar man kurvor på DXO-mark eller 100%-iga utsnitt så är den förmodligen dock komplett värdelös i jämförelse med II:an eller III:an.

EDIT: Jag tycker alltså att 5D:an är en riktigt bra kamera.

Senast ändrad:
Det beror lite på vad du har för en kamera nu?

Sen var det ju bilder vi ska ta med kameran, och inte granska kurvor och plocka isär varenda bild i sin minsta detalj.. för mig är det inte vad fotografi handlar om :)

Hej!

Jag har använt Canon 5D mk1 i ca 5 år och anser det vara en mycket kompetent kamera. Många stirrar sig blinda på pixlar och funktioner, men om du som jag endast fotar och inte filmar med kameran, så kommer du ha mycket skoj med en 5D mk1. Kan vara ett smart val också för att känna på hur det är med en fullformatare innan du lägger ut mängder med pengar. En beg. 5D får du för ca 5000:-.
Jag är främst undervattensfotograf och fotar i extrem miljö med dåligt ljus. ISO 1250 är inga problem, men det börjar bli dåligt på ISO 1600. Ta en titt på bilderna på min websida, de är alla tagna med denna kamera, och de flesta är från norden med dåliga ljusförhållanden. Glöm inte att det är fotografen som gör bilderna, inte kameran.
http://www.pennbrantphoto.com/

MVH
Marco

Jag ser FF som av stort värde ffa för möjligheten att få tunnt skärpedjup och då är det ju alltid bättre med FF än crop oavsett kamerans ålder. Visst har nyare FF kameror lägre brus vid höga ISO, däremot har Canon inte ökat på sitt dynamiska omfång nämnvärt med tiden. 5D skall fungera bra för allt utom foto vid väldigt höga ISO, sportboch filmning. Min 1DsII har prestand vad gäller brus som 5D (ungefär) och dög utmärkt, 5D har fördelen av lägre vikt och bättre batteri (alltså inte för att plåta tusentals bilder på en laddning, utan att behålla laddningen i lådan, så att säga - NiMH batterier laddar ur i vila, Li-jon batterier håller laddning längre). Vad 5D saknar är ffa autofokusen hos EOS 1 serien.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar