Annons

Är det nåt fel på min kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Får hoppas att mitt nya objektiv som jag beställt är bättre sen då :) Jag såg denna siffra vilket motsvarar 4 sekunder om jag inte minns fel? O att bilderna inte blir bra med den förstår jag eftersom det är öppet alldeles för länge o man måste hålla absolut stilla då.

Efter idag vet jag inte heller vad jag ska tro om kameran. Har nyligen fotat lite kattbilder och fick knappt en enda oskarp bild, då var det ändå inomhus där med, men kanske var lampan bättre ;-) Verkar som den beter sig bra ibland o ibland inte. Har iaf bestämt mig för att den funbgerar som den ska just nu iaf o att det är jag som fotar dåligt ibland ;-/ Får se om jag ändrar mig sen igen.

Angående bilderna så ska jag försöka lägga upp några. Har lagt upp en bild på två bebisar nu, men kvalité i bilden ses ju mest när den är fullt förstorad o det går inte att ladda upp här, så den ser lite bättre ut en vad den är. Bilden duger ju, men jag stör mig ändå på att den inte är sådär klar som jag vill ha den o då är ändå fokus lagt där jag vill, många bilder blir som denna. Vet inte hur jag ser vad brännvidd och slutartid varit så det kan jag inte ge dig. Men om objektivet inte klarar mörkret kan det kanske vara det som gör det inomhus. Får dock likadant med bilder ute som hästen jag har i galleriet. Vissa bilder är ju att fokusen inte hinner med så de förstår jag att de blir suddiga t ex när jag fotar mina barn som inte är stilla.

Angående närheten så vet jag att man inte kan gå för nära. Med mitt telezoomobjektiv måste man vara 1,5 meter ifrån för att det ska fungera. Men ibland är jag rätt långt ifrån, kanske cirka 1,5m med 18-55mm och ändå strular fokuseringen. Har läst att detta även kan bero på bakgrunden? Kanske det som är felet i så fall. Har iaf testat o ändrat ljusmätmetoden då, men inte tyckt att det hjälpt.

Ska se om jag kan fixa några fler bilder så du kan kika.
 
Hehe försökte just knäppa lite bilder för att visa, men kameran har visst bestämt sig för att den funkar just nu så alla bilder blir bra o då fotar jag med AV också i ett mörkt rum. Så lustigt. Men får återkomma med fler bilder o lägga upp.
 
Hej!

Passar på att lägga mig i diskussionen litegrann jag också.

Det är ofta jättesvårt att beskriva sina kameraproblem i text i en länk, särskilt om man är lite ovan i handhavandet av sin kamera. Det är också svårt att beskriva hur man ska lösa en del fototekniska problem i teorin.

Mitt tips är att få tag på nån som bor nära dig som kan provfota med din kamera. Personen kanske har en likadan kamera så ni kan jämföra bildresultat med samma inställningar på båda kamerorna.

Såg att du bor i Norrköping, det är måste ju finnas massa Fotosidanmedlemmar med Canonkameror där som kan göra en insats för dig.

Tittade också på din blombild från 070810. Läckert, tycker kameran verkar funka bra :)

Per
 
Som tidigare nämnts här, så håller jag med om att det är datorn som behöver tid på sig.
Du har ju testat att göra om det hela, men med hur många "nya" bilder då? Ett fåtal fixar säkert datorn snabbt, Ta och gör en test när minneskortet är fullt av nya bilder, så tror jag du kommer att uppleva "problemet" igen, vilket då kan bekräfta att det är datorn som behöver tid på sig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.