Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det någon som tänker köpa Pentax DSLR *ist?

Produkter
(logga in för att koppla)

ebcmaoo

Ny medlem
Det diskuteras mycket om Canon D10, Nikon D100 eller möjligtvis Sigma S2.

Min fråga, är det någon Pentax användare där ute som tänkter köpa den nya digitala *ist'n?

Eller är det bara jag...
 
Tja, nu har jag inte möjlighet att köpa DSLR den närmsta tiden, men när det gått mer än ett halvår från presentationen och det inte dykt upp någon kamera ännu...
Då blir i alla fall jag lite fundersam till chanserna att lyckas. Särskilt om man sen jämför med Canons temop, där det snarare verkar vara ett halvår mellan modellerna än mellan presentation och levernas.
 
Vilken lämpas bäst för porträtt?

Alla snackar hela tiden om att 10D är en bra reportage kamera men ingen säger något om porträtt. Vad säger ni?

Sen funderar jag på den nya canon 300D, bra inköp till rätt pris?

Vet att det är fel forum men hoppas ni svarar ändå.

Jag vill alltså ha en bra digital porträtt kamera.
 
Haha, ja det är såklart fel att säga en specifik porträtt kamera men jag tycker hela tiden att alla snackar om 10D som en reportagekamera och det känns så fast vid just det.

Så då kanske man ska ta och köpa sig en 300D då, eftersom kassan tyvärr tryter.

Men vad som helst måste vara bättre än min nuvarande olympus 2100 UZ, hehe.
 
Fotojournalism ställer ju en hel del krav såsom: robust byggkvalite eftersom kameran ska användas ute i fält och bör klara en del yttre påfrestningar, stor buffert/bra fps för att kunna mata på med avtryckaren och med större sannorlikhet fånga just den där viktiga bilden när det händer. Bra AF servo, även av det samma anledning (viktigast vid sportjournalism).

Normalt har man inga av dessa krav vid porträttfotografering. Däremot är ju bildkvaliten kanske viktigare än vid reportagebilder. 300D borde alltså vara en ultimat porträtt-kamera om man väger in det låga priset.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.