Annons

Är det någon fart på begagnatmarknaden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Sitter här och funderar på att sälja av min kamerautrustning inför en uppgradering till fullformat. Har en 40D plus några riktigt schysta objektiv och lite andra prylar.

Men är det någon fart på begagnatmarknaden när det kommer till crop-kameror egentligen? Jag tycker det finns en hel del annonser där ute som ligger kvar och skräpar.

Är det ens värt besväret eller får man lägga sig så lågt i pris att det känns som man skänker bort prylar man faktiskt gett åtskilliga tusen för.

Med andra ord, ni som lagt ut annonser om främst crop-kameror, har ni fått grejerna sålda?

Sålde en 40D med mindre än 4K exponeringar för 4000 kr häromveckan. Den höll inte sitt värde så bra kan man säga ;) Fanns förstås ingen svensk manual till den, men allt annat o nåt extra + originalkvitto (köpt i EU). Det var helt enkelt där marknadsvärdet låg.

Oavsett vad man tycker om att ens jättedyra prylar sjunkit i värde så får man ju antingen behålla dem eller acceptera vad folk vill betala. Jag kan faktiskt förvånas över att en del ligger kvar med annonser i månader. Då är priset helt enkelt inte rätt.

Optik håller ju sitt värde lite bättre, men även där blir det ju lite förluster. Särskilt på dem man köpt nya. Det verkar också svänga lite, ibland är en viss optik eftertraktad, nästa år helt "ute". Det tror jag är en effekt av forumdiskuterandet världen över ;)

Jag sålde min Nikon d300, Nikon 17-55/2.8, Tokina 11-16/2.8, Sigma 70-200/2.8. La ut allt på Tradera och fick vad jag hade räknat med utan problem. Till och med en tusenlapp extra.

Tack för era svar.

Visst, man får tyvärr räkna med rejäla förluster när man säljer sina prylar. Men man vill ju helst förlora så lite som möjligt! :)

Har i alla fall förstått att just 40D ligger väldigt lågt i pris. Det jobbiga är ju om man får hälften sålt och sedan blir sittande med oanvändbara prylar som man till slut får slumpa bort för nästan inget.

:)

Tack för era svar.

Visst, man får tyvärr räkna med rejäla förluster när man säljer sina prylar. Men man vill ju helst förlora så lite som möjligt! :)

Har i alla fall förstått att just 40D ligger väldigt lågt i pris. Det jobbiga är ju om man får hälften sålt och sedan blir sittande med oanvändbara prylar som man till slut får slumpa bort för nästan inget.

NYA 40D såldes på Scandphoto för drygt 4000 för några månader sedan. Det är precis som någon skrev; det är köparen som bestämmer om ditt pris är rätt. Är det inte det så måste du sänka priset eller behålla grejerna.
Det kan kännas surt att få mindre än man planerat, men det är alltid skönt att bli av med saker, gäller även skrot.

Tack för era svar.

Jag föreslår då strategin att sälja i rätt ordning. Man säljer inte kamerahuset och det sista objektivet innan man sålt de "sega" delarna. Nu vet jag inte vad som går lätt i Canonsvängen, men (begripligt) svårsålda analoga Nikon kamerahus går lätt att sälja med enklaste tänkbara optik på sig. "Nakna" är de helt iskalla.

Mitt tips är Tradera.

Visserligen kan det verka riskabelt när buden inte kommer, men det brukar bli rätt bra priser till slut i alla fall. Vill man inte sälja till vilket pris som helst kan man ju antingen använda reservationsbud eller ett högt utgångsbud.

Skulle jag "uppgradera" till ff, så hade jag nog behållt 40d huset. En crop-kamera har helt klart sina fördelar gentemot ett ff-hus, som t.ex snabbhet och crop-effekten vid telefotografering.
4000:- för ett 40d hus i fint skick....näeej, behåll det.

Du skriver att du har flera fina objektiv, en del kanske du kan fortsätta använda även på en ff-kamera. Vilka objektiv handlar det om, jag har köpt och sålt ganska mycket det senaste året och
har hyfsad koll på beg-priserna, kanske något av dina gluggar hamnar i min "samling"..he..he..

Tack för era svar.

Det spelar mindre roll vad man själv vill när det gäller pris på äldre digitala hus, det är köparen som bestämmer. Vill du absolut bli av med huset är det bara att sätta ett tillräckligt lågt pris, annars kan du väl ha det kvar som reserv eller andrahus.

Objektiv håller längre och det är mer bristsituation så där kan du sätta ett högre pris, alltid är det någon som nappar.

Ser att du är frilansfotograf så då kanske en backup kamera kan vara bra att ha. Särskilt om man har telet på den.
Men använder man inte kameran efter man köpt en ny så kvittar det egentligen vad du får för den.
Jag tycker att man ska göra av sig med grejer man absolut inte tänker använda.

Har du gott om pengar men tycker att att beg. värdet vad du kan få ut är för lite så kan du göra någon i din umgängeskrets och ge bort den som födelsedagpresent eller nåt.

Det jag vill säga att låt inte kameran ligga o samla damm!

/Stefan

Svår sålt!!!

Har haft en annons på en 40D i bra skick med batterigrepp plus fyra batterier och ett tamron 17-50 /2,8 för 7500 ... inte ett svar har jag fått tydligen för högt pris????

Man kan ju också hitta nya användingsområden för en kamera man inte längre tycker har lika stort pengamässigt värde. T.ex. att använda den fjärrstyrd på en utsatt plats där man inte vill riskera sin nya kamera, eller fota med den i miljöer eller väder man kanske annars skulle undvika.

Har haft en annons på en 40D i bra skick med batterigrepp plus fyra batterier och ett tamron 17-50 /2,8 för 7500 ... inte ett svar har jag fått tydligen för högt pris????

Ditt pris låter ju rimligt, Hus = 4000:-, glugg = 2500:-, grepp = 900:-. Sedan handlar det ju om ålder, originalkvitto, originalkartonger och inte minst skick.
Sedan har det helt klart betydelse var i vårt avlånga land man bor, många köpare vill av förklarliga
anledningar göra upp en affär "öga mot öga".

Och sedan måste man ju någon som vill ha just den kombinationen av hus och objektiv hitta din annons.

Det ligger 15 säljannonser med 40D bara här på FS, så den kameran är kanske inte så het = ännu lägre pris om du vill sälja snabbt.

Helt klart, så många gånger är det nog fördelaktigare att dela upp prylarna, eller tydligt tala om i annonsen separata priser och då ev också ett paketpris.

Så tänkte jag med. Därför är det oftast bra att köpa hus+kitobjektiv för då kan man sälja den för typ 4000 kr.

Tamronet hade jag lagt ut för 3000 kr.

BG+3 batterier 1000 kr.

Helst ska du inte annonsera i helhelt. Utan spendera pengar på att dela upp dom i 3 annonser.

När jag sålde min Canon 50D+Tamron 17-50/2.8 för nån månad sen så fick jag 10300 kr totalt.
Tror ingen hade nappat om jag slått ihop dom som en annons.

/Stefan

Senast ändrad:
Tack för era svar! Visst är det köparens marknad, helt klart :)

Anders: Klokt inlägg. Man får nog tänka strategiskt när man säljer för att inte bli sittandes med oanvändbara prylar.

Tja, 40D är som sagt riktigt kall på marknaden just nu. Synd på en så otroligt bra kamera faktiskt. Därför kanske det vore lika bra att behålla huset som backup istället för att sälja det för nästan noll och ingenting.

Men, samtidigt så behöll jag min 20D för något år sedan när jag bytte upp mig till 40D med tanken att den skulle funka som backup. Sedan dess har jag inte använt min 20D en enda gång. Den har bara legat och skräpat i kameraväskan till absolut ingen nytta.

Jonas: De objektiv jag har funkar enbart på crop-kameror. Det är ett Canon 10-22 och ett Canon 17-55/2,8 IS USM. Ruggigt bra objektiv båda två.

Tack för era svar! Visst är det köparens marknad, helt klart :)

Anders: Klokt inlägg. Man får nog tänka strategiskt när man säljer för att inte bli sittandes med oanvändbara prylar.

Tja, 40D är som sagt riktigt kall på marknaden just nu. Synd på en så otroligt bra kamera faktiskt. Därför kanske det vore lika bra att behålla huset som backup istället för att sälja det för nästan noll och ingenting.

Men, samtidigt så behöll jag min 20D för något år sedan när jag bytte upp mig till 40D med tanken att den skulle funka som backup. Sedan dess har jag inte använt min 20D en enda gång. Den har bara legat och skräpat i kameraväskan till absolut ingen nytta.

Jonas: De objektiv jag har funkar enbart på crop-kameror. Det är ett Canon 10-22 och ett Canon 17-55/2,8 IS USM. Ruggigt bra objektiv båda två.

20d har ju inga fördelar gentemot 40d, men det har ju faktiskt 40d gentemot ett ff-hus så då är ju förutsättningarna större att du får användning för ett crop-hus.

Dina objektiv är ju båda kritikerrosade och populära och med bra omsättning på beg marknaden, så där ser jag inga problem med någon avyttring, även om jag själv avstår..he..he..

20d har ju inga fördelar gentemot 40d, men det har ju faktiskt 40d gentemot ett ff-hus så då är ju förutsättningarna större att du får användning för ett crop-hus.

Dina objektiv är ju båda kritikerrosade och populära och med bra omsättning på beg marknaden, så där ser jag inga problem med någon avyttring, även om jag själv avstår..he..he..

Du får en snygg kaffekokare på köpet! ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar